Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Teiden päällystystyöt saavat vauhtia – Kirkkonummella kolme isoa kohdetta, yksi on maakunnan suurin
10.02.2020
16:20
(14) kommenttia
Teiden päällystystyöt saavat vauhtia – Kirkkonummella kolme isoa kohdetta, yksi on maakunnan suurin
Selvästi kasvaneet määrärahat maanteiden päällystämiseen näkyvät tänä vuonna erityisesti Kirkkonummella, jossa uutta päällystettä tulee kymmenien kilometrien matkalle.
Ely-keskuksella on Kirkkonummella kolme isoa kohdetta, jotka on laitettu päällystysfirmoille kilpailutukseen.
Pisin tiejakso, joka päällystetään, on Kirkkonummen läpi johtava maantie 1130 eli Kivenlahti-Virkkala.
Tie on ollut jo vuosia kiireellisimpien kunnostuskohteiden joukossa.
Projektipäällikkö Lauri Suikki ely-keskuksesta arvio, että päällystystyö on Uudenmaan ja Hämeen alueella tänä vuonna todennäköisesti kustannuksiltaan kallein kohde.
Hinta-arvio on 2,5-3 miljoonaa euroa, joka täsmentyy kilpailutuksen jälkeen.
Espoosta Lohjalle johtava maantie 1130 saa uuden asfaltin Kirkkonummen Lapinkylästä Lohjan Virkkalaan saakka. Osuudella joudutaan tekemään myös stabilointitöitä.
Toinen kohde on tie 11234 Upinniementieltä Eestinkylän kautta Hilaan. Päällystystyö sai erillisrahoituksen valtion budjettiin viime vuoden lopulla.
Myös Kehä III:lla Kirkkonummella asfaltoidaan tänä vuonna. Uusi päällystys tehdään Kauklahden ja Länsiväylän väliselle osuudelle.
Lisäksi 51:llä Kirkkonummen keskustan kohdilla on ohjelammassa päällystää huonokuntoista tietä.
Turunväylällä on ohjelmassa päällystää lähinnä Turkuun johtavaa kaistaa Kehä III:lta Vihtiin saakka.
Ely-keskus kilpailuttaa ensimmäiseksi suurempia päällystyskohteita ja myöhemmin tulee kesän mittaan ohjelmaan ainakin pienempiä päällystystöitä määrärahojen puitteissa.
Kirkkonummella on ehkä luvassa myös Upinniementielle uutta päällystettä. Asia ratkeaa myöhemmin.
Kommentit (14)
19.01.2021
10:56
Kirkkonummi epäröi yhä vanhusten ja vammaisten yhteistä kulkukeskusta – liittymistä selvitetään vielä
18.01.2021
12:41
S-ryhmä avaa myymälöitä Espooseen – jo neljäs Prisma rakenteilla, uusi Alepa Kauklahteen
18.01.2021
10:07
Myös Kirkkonummen ravintolassa tarjoillaan jatkossa ruokaa pöytiin – Mäkkäri on remontissa
15.01.2021
16:11
Espoon kaupunkirata -hanke alkuun – näin se parantaa myös Kirkkonummen junaliikennettä
15.01.2021
14:09
Uusia linjauksia lukioihin: Abit pääsevät koululle, penkkarit perutaan ja tanssiaiset siirretään
15.01.2021
13:20
Kirjaston johtajan eläkepäivät koittavat – ura alkoi Kirkkonummella 42 vuotta sitten pienessä puutalossa
15.01.2021
10:27
Kommentit (14)
Voisi kuntakin alkaa huolehtia siitä että ainakin keskustan tiet olisi kunnossa.
Hienoa muuten että teitä korjataan, pienemmät asvalttitiet ovat jo pitkään olleet kautta linjan heikossa kunnossa.
Tien nopeus Lapinkylästä Evitskogiin laskettiin juuri 80 km/h osuuksilla 60 km/h tien luokattoman kunnon takia. Myös paloaseman kupeessa olevan vanhan koulun kohdalle rakennettiin hidasteet ja rakennelmat tien keskelle ja laskettiin nopeus 50 km/h koululaisten takia. Kyseinen koulu on lakkautettu yli 10 vuotta sitten.
Nämä seisakkeet ja hidasteet tulisi purkaa, sillä ne eivät palvele ketään ja hidastavat autoilijoiden matkaa, luovat täysin turhia sakkorysiä, kun alueella ei ole mitään todellista syytä, minkä vuoksi tulisi hidastaa (kuin koulu ja lapset, joita ei ole, koulurakennus on myyty yksityiselle vuosia sitten. Näkyvyys Evitskogin paloaseman risteyksessä on erittäin hyvä molempiin suuntiin.
Näiden maaseutua halkovien keskeisten väylien kunnostuksen tavoitteena tulisi olla nopeuksien nostaminen 80km/k työmatkaliikenteen sujuvoittamiseksi. Tien kunnon kompensointi pudottamalla nopeuksia ei ole oikein. Me työssäkäyvät ja paljon veroja maksavat vastuulliset kansalaiset emme tänne muuttaessamme ja asumiseen investoidessa ole voineet ennakoida sellaisia asioita kuten työmatka-ajan kaksinkertaistuminen ajassa kilometrien pysyessä ennallaan.
Edelleen olisi tärkeää ryhtyä suunnittelemaan suoraa pääsyä Evitskogintieltä Turun moottoritielle. Työmatkaliikenteen ajattaminen Veikkolan ja Kauklahden kautta lisää turhia kilometrejä, pidentää matka-aikaa, ja heikentää asumisviihtyvyyttä teiden varrella. Samassa yhteydessä tulisi huolehtia, että liityntätien ja moottoritien solmukohdassa olisi juna-asema kunnollisella liityntäpysäköinnillä, nyt kun rataa Veikkolan editse suunnitellaan.
Kunnostuksen yhteydessä olisi hyvä miettiä pyörätien/kävelytien rakentamista, tai leveän pientareen. On myös suunnittelussa huomioitava, että pyöräteitä rakennettaessakin trikoosankarit pyöräilevät ajoradalla, eivät heitä varten rakennetulla pyörätiellä, joten mikäli pyöräteitä rakennetaan, pyöräily ajoradalla tulee kieltää liikennemerkein.
Kyseisellä tienpätkällä ymmärtääkseni tapahtuu onnettomuuksia hyvin harvoin. Saman tien Siuntion puolella oleva osuus sen sijaan on ollut useamman kerran otsikoissa traagisten onnettomuuksien takia, vaikka osuus on paremmassa kunnossa kuin tien Kirkkonummen puolella oleva osuus. Miksi?
Kommentoi