(14) kommenttia

Teiden päällystystyöt saavat vauhtia – Kirkkonummella kolme isoa kohdetta, yksi on maakunnan suurin

Ensi kesän päällystyskohteet on merkitty mustalla. (kartta: Ely-keskus)

Selvästi kasvaneet määrärahat maanteiden päällystämiseen näkyvät tänä vuonna erityisesti Kirkkonummella, jossa uutta päällystettä tulee kymmenien kilometrien matkalle.

Ely-keskuksella on Kirkkonummella kolme isoa kohdetta, jotka on laitettu päällystysfirmoille kilpailutukseen.

Pisin tiejakso, joka päällystetään, on Kirkkonummen läpi johtava maantie 1130 eli Kivenlahti-Virkkala.

Tie on ollut jo vuosia kiireellisimpien kunnostuskohteiden joukossa.

Projektipäällikkö Lauri Suikki ely-keskuksesta arvio, että päällystystyö on Uudenmaan ja Hämeen alueella tänä vuonna todennäköisesti kustannuksiltaan kallein kohde.

Hinta-arvio on 2,5-3 miljoonaa euroa, joka täsmentyy kilpailutuksen jälkeen.

Espoosta Lohjalle johtava maantie 1130 saa uuden asfaltin Kirkkonummen Lapinkylästä Lohjan Virkkalaan saakka. Osuudella joudutaan tekemään myös stabilointitöitä.

Toinen kohde on tie 11234 Upinniementieltä Eestinkylän kautta Hilaan. Päällystystyö sai erillisrahoituksen valtion budjettiin viime vuoden lopulla.

Myös Kehä III:lla Kirkkonummella asfaltoidaan tänä vuonna. Uusi päällystys tehdään Kauklahden ja Länsiväylän väliselle osuudelle.

Lisäksi 51:llä Kirkkonummen keskustan kohdilla on ohjelammassa päällystää huonokuntoista tietä.

Turunväylällä on ohjelmassa päällystää lähinnä Turkuun johtavaa kaistaa Kehä III:lta Vihtiin saakka.

Ely-keskus kilpailuttaa ensimmäiseksi suurempia päällystyskohteita ja myöhemmin tulee kesän mittaan ohjelmaan ainakin pienempiä päällystystöitä määrärahojen puitteissa.

Kirkkonummella on ehkä luvassa myös Upinniementielle uutta päällystettä. Asia ratkeaa myöhemmin.    

(14) kommenttia
Kommentit (14)

Kommentit (14)

Koska ne saisi Överbyntien montut peitetty siinä hautausmaan kulmilla? Nämä montut ovat olleet siinä rikkomassa autoja noin viitisen vuotta.
Voisi kuntakin alkaa huolehtia siitä että ainakin keskustan tiet olisi kunnossa.
Jeppe från Kuoppanummi
Keskustassa pitäisi korjata myös Överbyntietä. Pahin kohta on hautausmaan kohdalla suojatiellä jossa on todella karseat montut. 75% autoista ajaa monttujen ohi vastaantulijoiden kaistan puolelta, joka vaarantaa turvallisuutta. Myös muissa kohdissa isoja vaurioita.

Hienoa muuten että teitä korjataan, pienemmät asvalttitiet ovat jo pitkään olleet kautta linjan heikossa kunnossa.
asukas
Itsekin ihmettelen, että lisää rakennetaan Masalaan vaikka teitä ei saada kuntoon. Masalan ja Mankin tie todella pahassa kunnossa
Autoilija
Maslan tie on hengenvaarallinen
Kari tohvila
On se ihmeellistä että Masalantietä ei saada kuntoon, ja tänne rakennetaan lisää asuntoja vaikka kuinka, eivät ne kaikki junaa kumminkaan käytä, olen täällä asunut n.9 vuotaa ja Masalan tietä ostarista -Mankkiin ei ole korjattu koskaan, ja ei myöskään Puolukkamästä eteenpäin K-nummen suuntaan ei ole korjattu, on sitä veronmaksajia täälläkin?????? mitä nyt pieniä hätä paikkaulksia tehty, nyt ei niitäkään on aivan täynnä keikiä... miten ihmeessä HSL ei puutu tuohon kun dösätkin kulkee tuotareittiä.......
Mallu
Eli Evitskogintien kraaterit korjataan vihdoin? Voiko jonnekin jättää aloitteita tätä tietä koskien?

Tien nopeus Lapinkylästä Evitskogiin laskettiin juuri 80 km/h osuuksilla 60 km/h tien luokattoman kunnon takia. Myös paloaseman kupeessa olevan vanhan koulun kohdalle rakennettiin hidasteet ja rakennelmat tien keskelle ja laskettiin nopeus 50 km/h koululaisten takia. Kyseinen koulu on lakkautettu yli 10 vuotta sitten.

Nämä seisakkeet ja hidasteet tulisi purkaa, sillä ne eivät palvele ketään ja hidastavat autoilijoiden matkaa, luovat täysin turhia sakkorysiä, kun alueella ei ole mitään todellista syytä, minkä vuoksi tulisi hidastaa (kuin koulu ja lapset, joita ei ole, koulurakennus on myyty yksityiselle vuosia sitten. Näkyvyys Evitskogin paloaseman risteyksessä on erittäin hyvä molempiin suuntiin.

Näiden maaseutua halkovien keskeisten väylien kunnostuksen tavoitteena tulisi olla nopeuksien nostaminen 80km/k työmatkaliikenteen sujuvoittamiseksi. Tien kunnon kompensointi pudottamalla nopeuksia ei ole oikein. Me työssäkäyvät ja paljon veroja maksavat vastuulliset kansalaiset emme tänne muuttaessamme ja asumiseen investoidessa ole voineet ennakoida sellaisia asioita kuten työmatka-ajan kaksinkertaistuminen ajassa kilometrien pysyessä ennallaan.

Edelleen olisi tärkeää ryhtyä suunnittelemaan suoraa pääsyä Evitskogintieltä Turun moottoritielle. Työmatkaliikenteen ajattaminen Veikkolan ja Kauklahden kautta lisää turhia kilometrejä, pidentää matka-aikaa, ja heikentää asumisviihtyvyyttä teiden varrella. Samassa yhteydessä tulisi huolehtia, että liityntätien ja moottoritien solmukohdassa olisi juna-asema kunnollisella liityntäpysäköinnillä, nyt kun rataa Veikkolan editse suunnitellaan.

Kunnostuksen yhteydessä olisi hyvä miettiä pyörätien/kävelytien rakentamista, tai leveän pientareen. On myös suunnittelussa huomioitava, että pyöräteitä rakennettaessakin trikoosankarit pyöräilevät ajoradalla, eivät heitä varten rakennetulla pyörätiellä, joten mikäli pyöräteitä rakennetaan, pyöräily ajoradalla tulee kieltää liikennemerkein.

Kyseisellä tienpätkällä ymmärtääkseni tapahtuu onnettomuuksia hyvin harvoin. Saman tien Siuntion puolella oleva osuus sen sijaan on ollut useamman kerran otsikoissa traagisten onnettomuuksien takia, vaikka osuus on paremmassa kunnossa kuin tien Kirkkonummen puolella oleva osuus. Miksi?
Saara
Ei vieläkään parannusta Masala-Mankki välille. Tie on reikiä täynnä.
Just
Nastarenkaat pitäisi kieltää. Kuluttavat vain kaikki tiet urille.
Kitka
Häh? Mikä ensijainen kohde tuo Hilantie on, sillä liikenne siellä on varsin vähäistä ja raskasta liikennettä tuskin ollenkaan. Aikoinaan sinne saatiin priima päällyste kun alueella asui merkittäviä henkilöitä, joita ei liene maisemissa enään näinä päivina eli vanhankin päällysteen voisi vallan hyvin raapia kokonaan poies.....
voi ristus
" Lisäksi 51:llä Kirkkonummen keskustan kohdilla on ohjelammassa päällystää huonokuntoista tietä. " .. Jo olisi aikakin saada tuo alue kuntoon.. siinä kuin perunapellolla ajelisi. KT 51:llä on paljon liikennettä joka päivä.
Turvallisuutta liikenteeseen
Toi kartta yllättää. Kauniainen nuuksiossa? Muuten kyllä hyvät uudistukset.
Tiet
Upinniementien ehkä... parin kuukauden päästä pakko! Liikennemäärä on kasvanut 5 vuodessa uskomattoman paljon. Lämmin ja sateinen talvi pahentaa tilannetta.
Jarri
Mites se pyöräteiden päällystäminen näin kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen aikana Kirkkonummella etenee? Kirkkonummen keskustasta moni ajaisi fillarilla Espooseen mielellään töihin jos olisi toimiva pyörätie esim. välillä Hirsalan liittymä-keskusta (n. 6 km). Vanha Rantatien ja Masalantien kautta kiertäminen ei päällysteen heikon kunnon (”kärrytie”) vuoksi juuri houkuttele. Saisi sitä ruuhkaa purettua samalla sieltä 51:ltä ja yhdistettyä kaksi kuntakeskusta kevyenliikenteen väylällä toisiinsa. Lähes kaikilla muilla kehäteillä pyörätiet kulkevat pääväylän vieressä. Kirkkonummen kohdalla taas ”yllättäen voimat loppuneet” 6 km ennen keskustaa.
Juhlapuheita
Hämmentävää. Just kun tohon perunapeltoon jo tottuikin.
Vesa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx