(6) kommenttia

Tasoristeys halutaan pois – 4 milj. euron ratasuunnitelma valmis, uusi pyörätie myös mahdollinen

Jeppaksessa radan lasketaan ylittävän noin 200 ajoneuvoa päivittäin. (Arkistokuva/2018)

Rantaradan ylittävän ajoradan sulkemisesta Jeppaksessa on nyt tarkat suunnitelmat. Tasoristeyksiä on Kirkkonummen alueella kaksi, toinen on Luomassa.

Väylävirasto on laatinut ratasuunnitelman, jolla Jeppaksen kohdalla tasoristeys korvattaisiin alikulkukäytävällä.

Radan ali varattaisiin suunnitelman mukaan kulku vain kevyelle liikenteelle sekä huolto-ja hälytysajoneuvoille. Muu ajoneuvoliikenne ohjattaisiin radan eteläpuolella uudelle yhdysväylälle.

Samalla rantarataa parannettaisiin Kirkkonummen asemalta länteen päin Karlbergintien sillalle saakka runsaan kahden kilometrin matkalla.

Ratatyöt ovat osa laajempaa rantaradan korjausta, jossa stabiloidaan ja tuetaan pehmeitä osuuksia, joita on Espoo-Turku -välillä yli 70 kilometriä.

Väylävirasto on laskenut, että Jeppaksen tasoristeyksen korvaaminen alikulkusillalla sekä tie-ja ratatyöt alueella maksavat yhteensä noin 4 miljoonaa euroa.

Uuden alikulkukäytävän osuus kustannuksista on noin 1,2 miljoonaa euroa.

Tasoristeyksen korvaaminen täysimittaisella maantieyhteydellä radan ali on arvioitu maksavan huomattavasti enemmän, siksi Väylävirasto on päätynyt vain kevyenliikenteen yhteyden suunnitteluun.

Ratasuunnitelmaan sisältyy myös uuden jalankulku- ja pyörätien toteuttaminen Nummitieltä Kirkkonummen keskustasta uudelle alikulkukäytävälle.

Kevyenliikenteenväylä on piirretty suunnitelmiin radan pohjoispuolelle.

Uusi väylä maksaisi runsaat 200 000 euroa, joka tulisi Kirkkonummen kunnan maksettavaksi. Väylän rakentamisesta ei ole päätöksiä.

Tasoristeyksiä pyritään poistamaan koko rataverkostolta. Jeppaksessa radanylityspaikka luokitellaan turvattomaksi, vaikka risteys on valvottu puomein ja varotusäänin.

Väylävirasto haluaa Kirkkonummen alueella sulkea myös Luomassa tasoristeyksen. Lupaprosessi on edelleen kesken.

> Tasoristeys aiotaan sulkea osittain − radan yli saisivat ajaa vain maanviljelijät, poliisi ja palokunta (Viisykkönen 28.6.2019)

> Jeppaksen ratasuunnitelma (Väylä)

 

(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Mihin se kehätie Bro - Överby on jäänyt kun me haimme Överbyyhyn rakennuslupa kunnalta ilmoitettiin että uusi kehätie tulee Brosta sinne ja se voi kulkea juuri meidän tontin yli joten eikö sitä uutta hienoa kehätietä voisi nyt sitten rakentaa vai oliko sekin kuten moni muu asia kunnantoimistolla pelkkä valhetta?
Ei tullut lupa ei.
Tämmönen puolikas suunnitelma ei kuulosta järkevältä. Jos kerran kaivetaan ali. Niin kaivetaan sitten ennemmin kunnon alikulku josta voi jatkossa vaikka kaavoittaa liikenneyhteyden läpi 51 / abrasinmäki suuntaan.
Varautukaa tulevaan.
Sitä pyörätietä odotellaan . Helpottaa kulkua keskustaan asemalle, kouluun ja kaupoille.
Anonyymi
Ihmettelijä.
Väyläviraston teettää ja maksaa radanalitukse.
Kunta maksaa omat investoinnit.
Maksumies
Klassinen esimerkki päätösten teosta pelkällä otsikon luennalla "ihmetttelijä" nimimerkillä.


Kannattaa lukea koko teksti
Jeppaksessa on muutama talo, neljän miltsin investointi tuntuu aika rajulta summalta. Kaikkein halvin ratkaisu joka takaisi pääsyn näille muutamille taloille voisi olla Koivuniementieltä länsipäästä yhteyden rakentaminen Karlbergin tielle. En oikein keksi miksi tuo neljä miljoonaa pitäisi sijoittaa tähän hankkeeseen, ellei syynä ole elvyytys. Ylimenevät miljoonat voisi käyttää päällystetöihin tai keskustan liittymän parannustöihin josta hyötyisi aika paljon isompi käyttäjäkunta.
Ihmettelijä

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx