(5) kommenttia

Rantarataa korjataan koko kesän – rataa tuetaan Pasilasta Kirkkonummen asemalle, jossa lastataan myös kiviainesta

Radalle ajetaan ensin uutta sepiliä, minkä jälkeen iso tuentakone asettelee kiskot millilleen suoraan. (kuva: GRK Infra Oy)

Pasila-Kirkkonummi -osuudella aloitetaan toukokuussa koko kesän jatkuva radan kunnossapitotyö. Noin 100 kilometriä rataa käydään läpi metri metriltä.

Kyseessä on aika ajoin kaikilla radoilla tehtävä kunnostaminen, jossa ratakiskot asetellaan millilleen suoraan ja radan geometria tarkastetaan ja rataa tuetaan uudella sepelillä.

− Käytännössä rataa nostetaan pari kolme senttiä joka kohdassa ja oikaistaan pieniä painaumia, jos niitä on. Rata käydään läpi joka senttimetriltä, kertoo päällysterakenteen asiantuntija Mikko Sukanen GRK Rata Oy:stä, joka toteuttaa kunnossapitotyön.

Rataosuus Pasilasta Kirkkonummelle on pituudeltaan noin 37 kilometriä. Koko matkalla on pariraiteet ja lisäksi Espoon kaupunkirata Leppävaaraan, joten rataa on yhteensä noin 100 kilometriä.

Radalla työt joudutaan tekemään Sukasen mukaan vain yöllä, jotta junaliikenne ei häiriinny.

− Normaalisti työt aloitetaan sunnuntai-iltana ja jatketaan perjantaiaamuun, Sukanen sanoo.

Radalle levitettävä sepeli lastaan junavaunuihin Ilmalassa Helsingissä ja Kirkkonummen asemalla.

Muita lastauspaikkoja ei Sukasen mukaan osuudella valitettavasti ole, mikä on työn kannalta hieman hankalaa. Lastauspisteet ovat kohteen molemmissa päissä, joten ajomatkaa radalla tulee varsin paljon.

Kirkkonummella junavaunuja lastataan Lidlin kaupan takana ratapihalla, jota on käytetty ennenkin ratatöiden yhteydessä muun muassa sepelin ajoon.

Koko osuudelle tarvitaan laskelmien mukaan noin 13 000 tonnia sepeliä. Määrä vastaa vajaata 300 yhdistelmäkuljetusta, jotka ajetaan Ilmalaan ja Kirkkonummen asemalle.

GRK Rata Oy:lle on myönnetty melulupa, jonka mukaan radalla saa tehdä töitä arkisin yöllä ja lastausta voi suorittaa päivällä sekä yhtenä yönä viikossa.

Työ aloitetaan radan sepelöinnillä, minkä jälkeen kaikki raiteet ja vaihteet tuetaan. Radan tuenta alkaa Pasilasta toukokuun lopulla ja etenee järjestelmällisesti kohti Kirkkonummea. Tuentatyö on tarkoitus saada valmiiksi 1.9. mennessä.

Kesän kunnostusurakassa tuetaan myös kaikki vaihdealueet, jolloin yöaikaan joudutaan jossakin vaiheessa junavuoroja perumaan.

Kirkkonummen ja Kauniaisten asemien alueella vaihdetaan myös ratapöllejä urakan aikana.

(5) kommenttia
Kommentit (5)

Kommentit (5)

Eikö sitä sepeliä voisi lastata jossain muualla kun tiheästi asutussa keskustassa.. lastaamisesta aiheutuu ihan järkyttävä meteli ja jos kesä on lämmin, olisi kiva voida pitää ikkunoita auki öisin...
Kauheaa meteliä tiedossa
Lastausta saa tehdä vain yhtenä yönä viikossa,siitä ei vielä unet sekaisin pitäs mennä.
Anonyymi
Hyväksymme että sepelit tuodaan Kirkkonummelle.
Tuokaa ne Kirkkonummelle.
Tiedossa siis uneton kesä.. Tuo sepelin lastaaminen yöaikaan pitää helvetillistä meteliä ja radanvarren asukkaat hereillä. Tutkittu on paljonkin miten unettomuus ja valvominen vaikuttaa mielen vireyteen ja psyykkeeseen. Helvetti odottaa.
Leikitte mielenterveydellämme
Emme hyväksy että sepelit tuodaan Kirkkonummelle, niistä on melu ja pölyhaittoja.
Viekää ne Siuntioon.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä