(31) kommenttia

Rakentaminen alkaa Prisman lähellä – uusi väylä kävelijöille ja pyöräilijöille radan viereen

Uusi yhteys keskusta-Tolsa rakennetaan rantaradan ja moottoritien väliin.

Munkinmäen ja Tolsan seisakkeen välille rakennetaan uusi kevyenliikenteenväylä. Hanke maksaa kokonaisuudessaan noin 1 miljoona euroa.

Rakennustyöt alkavat Prisman parkkipaikan vieressä, kun Munkinmäentietä jatketaan pieni pätkä kääntöpaikalle saakka.

Myöhemmin tänä kesänä työt jatkuvat jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamisella Tolsaan saakka.

Uutta väylää tulee aivan rantaradan eteläpuolelle noin 1,3 kilometriä. Koko matkalle rakennetaan valaistus.

Hankkeen on määrä valmistua ensi kesään mennessä. Urakoitsijana on Oy Göran Hagelberg Ab.

Munkinmäentien jatkeen rakentamiseen on varattu kunnan budjetissa 250 000 euroa ja kevyenliikenteen väylään 800 000 euroa.

> Uusi jalankulku- ja pyörätie yhdistää suoraan ja tasaisesti Tolsan ja keskustan (Viisykkönen 13.2.)

(31) kommenttia
Kommentit (31)

Kommentit (31)

Sivut

Tykkään mut sitä alikulkuyhteyttä aseman puolelllle pitäisi lisätä jotta ihmiset alkais enemmän käyttää mun mielestä on tyhmää kun ei tehdä loppuun saakka.
Camppu
Odotellen- kommenttia kirjoittaneelle: miten maamassojen asettelua pitää odottaa jos niitä ei edes ole siirretty, niinkuin näissä viimeaikaisissa projekteissa?
Kirkkonummen kunnan tekemättömyydet ym perustuu paljoltikin selittelyihin joita luullaan ettei tavalliset kuntalaiset ymmärrä.
Jokainen työ jota täytyy selitellä, on epäonnistunut, joko harkitusti tai vahingossa. Miksei vain oikeasti tehdä ja kerralla vamiiksi?
Rakennuttajan eli kunnan päättävä ote puuttuu lähes aina ja urakoitsija voi mielensä mukaiseti säätää valmistumisaikaa, huom! Jo hanke- ja sopimusvaiheessa Kirkkonummella.
Ymmärrän mitä näen
Hienoa, pyöräily ja kävelyteiden rakentaminen toivottavasti lisää kuntalaisten liikkumisen mahdollisuuksia. Liike on lääke meille kaikille!
Pro Suomi liikkeelle
Sellaisten kommentoijoiden,jotka eivät tiedä maanrakennuksesta hölkäsen pöläystä tulisi pitää mölyt mahasssaan.Aikaa kuluu kun maamassoja vaihdetaan ja niiden annetaan asettua paikoilleen ,muuten käy niinkuin Lapinkyläntiellä.
odotellaan
Onhan mahtavaa ja järkevää kevyen liikenteen suunnitttelua...vai???
Voi ristus
Miten tämäkin projekti voi kestää vuoden? Samaa konseptia varmaan käytetään kuin juuri valmistuneen alikulkusillan rakentamiseen Jolkbyn mäkeen ja kaikki muut vastaavat viime vuosina. Aloitetaan reippaasti kuukausi-pari, sitten häivytään muualle ja tullaan taas töihin kuukaudeksi-pariksi ja homma on valmis ja kokonainen vuosi vierähti. Eikö kunta ole rakennuttaja ja määrää aikatauluja eikä urakoitsija?
Kirkkonummi syndrooma?
Kirkkonummi ei välitä vanhoista ja huonokuntoisista ihmisistä:vuodeosasto lopetettiin, pankkitoiminta ajetaan alas, monen kesäilo matonpesu loppuu ym
Ruma ja pramea kirjasto kyllä piti rakentaa.
Muuttaisin pois jos ei olisi niin hieno luonto täällä
Ei Prismalle tarvitse kiertää aseman alikulun kautta. Liikeportin kulmalta on alikulku Prismalle. Ihmetyttää Myös toisinaan keskikorokkeella seisoskelijat jotka eivät osaa käyttää kyseistä alikulkua vaan pomppivat vilkkaan kadun yli. Samaa reittiä pääsee myös peräkärryjen ym. kanssa näppärästi sitten sinne Tolsaan asti keskustasta.
Autoileva pyöräilijä
käy ajamassa kerran , niin miten saat sen peräkärryn viety radan alitse kun ei ole pyörätie.
Mietin vain.
Hyvä että on positiivisiakin kommentteja. Loput valittavat kaikesta.
Mikään ei kelpaa
Staffan. Pääsee kyllä, mutta matkaa tulee tuplaten, ja korkeuseron takia aikaa menee moninkertaisesti. Jos pyörässä on lapsi peräkärryssä, sitä mäkeä ei ajeta ylös ihan helpolla, eikä edes työnnetä. Ennemmin tuolla matkalla tarttuu autoon kuin pyörään. Nyt saattaa tilanne muuttua.
käy ajamassa kerran
Staffan tiedoksi, tämä uusi reitti tuo asiakkaita Prismaan, eihän kukaan asu aseman eteläpuolella kaikki talot ovat Cittarin eli pohjoispuolella.
Osuuskuntapyörätie.
Kyllä Tolsasta Jorvakseen pääsee nykyäänkin Tolsantietä ja Vanhaa rantatietä pitkin. Matka ei siitä lyhenisi vaikka tulisi uusi (turha) pyörätie.
Anonyymi
Hmm... onkohan järkevä suunnittelu tässä projektissa jokseenkin unohtunut? Pääseehän jo nyt Tolsan maisemista pyörällä ynnä muulla vampaimella keskustaan Vanhan Rantatien kautta....?
Staffan
Hyvä hanke, vielä kun saisi jorvakseen asti reitin niin sitten pääsisi Helsinkiin asti aika suoraan pyörällä. Mutta hyvä edes näin!
Timo
Laajakallion aseman läheiselle alueelle on noussut uusia kerrostaloja kummenkunta ja matalampaakin, niissä asuu myös paljon autottomia nuoria ja muitakin autottomia, tämä on loistava uhteys juuri kuten suunniteltu, parantamaan ison asukasjoukon, myös koko Laajakallion ja lähiasutuksen pyöräily ja kävely-yhteyksiä keskustaan. Kiitos - vihdoinkin!
Vähemmän autolla
Onnistunut päätös rakentaa pyöräparkki radan pohjoispuolelle ja pyörätie eteläpuolelle ilman alikulku.
Ei voi olla totta.
Onhan tämä nyt yksi älyttömistä hankkeista. Samalla säästetään lasten koulukirjoista ja tosiaan - matonpesupaikoista. Suurin ryhmä johon säästöt osuu on lapset. Toivottavasti syksyllä se on joku muu ryhmä.
Miten on mahdollista, että Hagelberg rakentaa kaiken kunnan rahoilla??!!
Äly hoi
Hassua, että tässä palvellaan vain Prisman ja radan eteläpuolen palveluita ja kylän keskusta jää tyystin ilman järkevää kevyen liikenteen kulkuyhteyttä?
Pro Kirkkonummi
Aivan mahtava idea MUTTA se olisi pitänyt rakentaa radan pohjoispuolella koska nyt ei ole pyörätietä radan alitse. Kaikki koululaiset joutuu nyt kulkea rappusissa pyörän kanssa.
Ei mahoton.
Tuosta. Axbodavin kohdan jälkeen olisi ollut järkevintä rakentaa motarilta liittymä Munkinmäentielle. Jäisi turhat jonottelut rampilta pois.
Make R
Joo kyllä terveys ja liikkuminen pitäisi priorisoida ykköseksi kunnassa. Pyörätiet ovat osa infraa ja terveyttä. Kunnossa oleva liikenneinfra tuo alueelle taloudellista ja toiminnallista aktiviteettia, houkuttelee alueelle uusia asukkaita ja luo toimintaedellytyksiä yrityksille. Investointina nämä ovat aina kannattavia pitkällä aikavälillä. Ihmettelen tätä taustaa vasten kovasti miksi esim. Kirkkonummen useita aluekeskuksia ei ole yhdistetty toisiinsa nykyistä paremmin hyvä kuntoisilla kevyenliikenteen väylillä? Vielä enemmän ihmettelen sitä, että miksi Kirkkonummen lukuisiin upeisiin luonto -ja vapaa-ajan kohteisiin ei ole kevyenliikenteen väyliä (Långvik, Porkkala jne.)? Yksityinen maanomistus ei voi olla ainoa selitys. Sama koskee Kirkkonummen ja Espoon yhdistämistä kevyen liikenteen väylillä (vaatisi peräti 3 km pyörätietä Tolsasta) toisiinsa. Asioiden tärkeysjärjestykseen liittyen korviaan myöten velkaisella Kirkkonummen kunnalla on kyllä varaa rakentaa monumentaalinen kirjasto mutta samaan aikaan velkataakkaansa vedoten se ajaa alas esim. Masalan terveysasemaa. Mikä on oikeasti tärkeää ja kenen rahoilla? Lisäksi tiedetään, että nykyisellä keskusta-alueella ei ole edes vetovoimaa mikä johtuu sijainnista. Tästä huolimatta sinne syydetään velkarahalla uusia rakennuksia (toivossa että? / mikä on motiivi?). Kyllähän tässä ollaan yhä kiihtyvämmällä vauhdilla menossa kohti pakkoliitosta Espoon kanssa ei siinä ole kahta sanaa.
Mikä on tärkeää?
Aivan samaa mieltä kuin rouva x.. Uskomatonta touhua! Kuinka moni oikeasti käyttää syksyllä/talvella reittiä ja ajaa pyörällä asioille.. Kourallinen. Sama homma kuin tyhjillä pyöräparkeilla, olisi nekin rahat laitettu juna-aseman pyöräpaikkojen kohentamiseen. Olisi jäänyt rahaa säästöönkin. Nyt näpertelyä nämä pienet muka säästöt.
Typeryys huipussaan!
Sama meidän perheessä. Kauppakäynnit Espoossa.
Me ja 4 pienempää
Mahtavaa! Tätä olen kaivannut 18 vuotta!
Auto kotiin ja pyörällä
Mahtavaa!
Yes
Kunnalla on velkaa suut silmät täynnä, tulevat vuodet on täynnä kaaosta. Hyvää päivää, miljoona euroa tähän 1,3 kilometrin pituiselle tiepätkälle. No, onhan meillä keskustassa tyhjyyttään ammottava pyöräparkki, hieno koirapuisto ja avarat kävelybulevardit . Toisaalta kun lukee ehdotettuja säästötoimia ei voi kun hämmästellä päättäjien ehdotuksia; esim. matonpesupaikkojen sulkeminen. Ulkopaikkakuntalaisille on ollut tosi hauskaa kerrottuani tuon ylläolevaan ehdotetun säästökohteen.
Ja syksyllä 100 varmasti kunnalla on edessä lomautukset, irtisanomiset , miten olisi veronkorotukset?
Rouva X
Kyllä tuntuu olevan joutilasta rahaa taitaa olla turhaa valitusta rahasta jos on milli laittaa tämmöisen aikana vai pitääkö työllistää ?????
Anonyymi
Olisi kannattanut vetää samantien kevyen liikenteen väylä Hirsalantien liittymään asti. Näin olisi saatu yhtämittainen pyörätie Kivenlahteen saakka. Mieluummin ensin infra/verisuonisto kuntoon kun se, että velkarahalla rakennetaan jättimäisiä kirjasto monumentteja kylälle puhumattakaan ns. uudesta keskustasta. Ei järjen häivää kummassakaan hankkeessa kunnan velkataakka huomioiden. Kirkkonummi - Espoo pyörätielle alkaa löytyä lisääntyvää tarvetta kun 51/Länsiväylälle pamahtaa pari tietullia suuntaansa. Olisi kannattanut hoitaa tämäkin asia kerralla kuntoon.
Kerralla kuntoon
No olisi kyllä isosti syytä rakentaa myös jalankulkijoille suorempi yhteys Prismaan kylän keskustasta kuin mitä nyt on.

Nyt joutuu ensin mennä juna asemalle ja sieltä Prismaan ja sama takaisin.

Kesäaikana onneksi pystyy oikaisemaan junaradan alta. Ja säästää yli 1h prismassa käydessä!! On naurettavaa juoksuttaa ihmisiä ympäri kylää jos asioita haluaa kylässä hoitaa.

Helsingissä ja Espoossa on kauppakeskukset ja niissä voi hoitaa kaiken yhdellä kertaa. Mutta Kirkkonummellahan tällainen ei tule kuuloonkaan. Aivan kuin joku kylän päättäjistä oikein suunnittelisi sen miten saadaan kaikki palvelut vaikeiksi tai mahdottomiksi. Asukas ystävällisyydestä palvelujen suhteen ei ole tietoakaan.

Vain ja ainoastaan omalla autolla voi kauppa asiat kylällä hoitaa. Ja siinä vaiheessa kun istuu autoon, ajaa mieluummin muualle asioimaan sensijaan että asioisi Kikkonummella.
Kauppa asiat hoidamme vain Stadissa tai Espoossa

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx