(9) kommenttia

Puomit aukeavat vain joillekin ja siihen tarvitaan kännykkä – tasoristeys aiotaan sulkea autoilta

Luomassa tasoristeyksen ohittaa vilkkaimmillaan lähes 10 junaa tunnissa. Risteys on vartioitu puomein ja hälytysäänin.

Luomassa sijaitseva rantaradan ylittävä tie on tarkoitus sulkea yleiseltä moottoriajoneuvoliikenteeltä. Jalankulkijat ja pyöräilijät pääsisivät kuitenkin edelleen tasoristeyksen yli normaalisti.

Väylävirasto on tehnyt suunnitelman uusista liikennejärjestelyistä Luomankujalla.

Tasoristeykseen tulisi uudet koko ylikulun sulkevat puomit, jotka saa auki vain mobiilisovelluksella ja niitä saisivat vain pelastusajoneuvot, poliisi ja maanviljelijät, jotka ajavat työkoneilla tasoristeyksen yli.

Muutos liittyy valtakunnalliseen tasoristeysten poistamiseen ja turvallisuuden parantamiseen. Luomankujalle ei ole suunnitelmissa alikulkua tai siltaa.

Hanke on ollut vuosi vireillä ja suunnitelmista on jätetty 13 muistutusta. Monissa niissä on vastustettu tasoristeyksen osittaista sulkemista.

Liikenneturvallisuutta tasoristeyksessä on pidetty muistutuksissa huomattavasti turvallisempana kuin Masalan ja Kehä III:n kiertotietä.

Liikenne tasoristeyksen yli on yllättävän suuri. Hankesuunnitelmassa puhutaan lähes 600 ajoneuvosta, jotka ylittävät radan vuorokaudessa.

Väyläviraston mielestä nykyisessä tasoristeyksessä on puutteita liikenneturvallisuudessa.

Sitä perustellaan radan kaksiraiteisuudella, verrattain suurilla liikennemäärillä radan yli, kuin myös vilkkaalla junaliikenteellä ja junien korkealla nopeudella.

Luoman ohittaa yli 130 junaa vuorokaudessa, ja ne voivat ajaa risteyksen ohi 120 kilometriä tunnissa.

Väylä muistuttaa, että viimeisten viiden vuoden aikana läheltä piti -tilanteita on raportoitu 11 mukaan lukien puomivauriot ja ilkivallanteot, joita on tapahtunut yhdeksän kertaa.

Uudet liikennejärjestelyt maksavat arviolta 60 000 euroa, jonka valtio maksaa kokonaisuudessaan.

Ratasuunnitelma on nähtävillä Väyläviraston sivuilla heinäkuun loppuun saakka.

Myös Kirkkonummen Jeppaksessa on suunnitteilla tasoristeyksen poistaminen. Muita tasoristeyksiä ei Kirkkonummella ole.

> Tasoristeys halutaan pois – 4 milj. euron ratasuunnitelma valmis, uusi pyörätie myös mahdollinen (Viisykkönen 14.5.)

(9) kommenttia
Kommentit (9)

Kommentit (9)

Ei se tasoristeys Ole vaarallinen,vaan ihmiset jotka eivät ymmärrä miten sitä ylitetään ovat ne vaarallisimmat.
Kristian
Käyttäjiä olisi varmaan tuplamäärä jos tietä hoidettaisiin edes joskus. Nyt pitää olla maasturi tai traktori että pääsis kuoppien yli.
Anonyymi
Ylipäätään toi risteys kehä kolmelle on hyvä saada pois.
Pk
On täysin selvää että tasoristeys rataosalla jossa kulkee vilkas junaliikenne kannattaa liikenneturvallisuussyistä poistaa. Kumma kyllä syrjäkylillä on varaa rakentaa eritasoliittymä (silta) paljon pienemmilläkin auto- ja junaliikennemäärillä.
sdkfz
Selkeästi tälle yhteydelle on tarve eli sitä ei pidä katkaista.
Ihan o
Tiesittekö että VR:ltä löytyy sivusto jossa näkee realiaikaisen tilanteen junien liikkeistä - https://junatkartalla.vr.fi/?lang=fi-FI&direction=DEPARTURES&station=LMA
virtuaalikätyri
Eikös uuden Majvikin/Sundbergin toinen tieliittymä Masalan ole tarkoitus tulla näille tienoille. Taitaa Majvik jäädä rakentamatta jos ei saada tieyhteyttä Masalan rautatieasemalle.
Muistaakseni
Tasoristeykset ehdottomasti pois. Mihin perustuu se, että olisivat turvallisia?
Liikenneturvallisuutta?
Tämä on Väyläviraston valmistelua raskaan rautatievarikon sijoittamiseksi Luoma – Mankki alueelle.
Näitä Luomankujan sulkemiseen tähtääviä yrityksiä on ollut useita viime vuosina, vaikka tämä liikennemerkein ja puomein varustettu tasoristeys on osoittautunut turvalliseksi.
Tieyhteys on tärkeä mm. pelastustoimelle, koululaiskuljetuksille, tavaraliikenteelle ja kylän sisäiselle liikkumiselle.
Kirkkonummen kunnanhallitus on käsitellyt tasoristeyksen sulkemista viimeksi 14.10.2019. Se päätti edellyttää, että Luoman eritasoliittymää ei saa sulkea ennen kuin korvaava tieyhteys on rakennettu.
Tämä tieto on annettu Väylävirastolle heti tuon kokouksen jälkeen.
Erkki Ahlsten

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx