Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Paha pullonkaula 51:n liittymässä: Ratkaisuksi ehdotetaan pisaraliittymiä – ensi hätään kuitenkin liikennevalot
21.08.2017
16:52
(17) kommenttia
Paha pullonkaula 51:n liittymässä: Ratkaisuksi ehdotetaan pisaraliittymiä – ensi hätään kuitenkin liikennevalot
Pahaksi liikennesumpuksi kehittyneeseen moottoritien liittymään Kirkkonummen keskustan kohdalla on haettu ratkaisuja. Ensi alkuun liittymään saatetaan pystyttää liikennevalot.
Vuosikymmeniä vanha Munkkullan eritasoliittymä on ruuhkautunut erityisesti sen jälkeen, kun moottoritie valmistui Kirkkonummelle. Liikenne on kasvanut huomattavasti vuosien mittaan.
Iltapäiväruuhkan aikaan autojonon häntä uhkaa jäädä moottoritien kaistoille, ja erityisesti Upinniementien suuntaan on vaikea kääntyä.
Tungos liittymässä olisi todennäköisesti vieläkin pahempi, jos osa keskustaan pyrkijöistä ei kiertäisi Purokummuntien eli K-raudan risteyksen kautta.
ELY-keskus on tänä vuonna hahmotellut ratkaisuja liikenneongelmaan.
Projektipäällikkö Kirsi Pätsi toteaa, että todennäköisesti aluksi liittymään pystytetään liikennevalot. Ne tulisivat sillan molempiin päihin.
Jatkossa liittymään on harkittu Pätsin mukaan niin sanottuja pisaraliittymiä, jotka tulisivat myös ylös sillan molemmin puolin.
Pisaraliittymä on tavallaan puolikas liikenneympyrä, jossa ei pääsee ajamaan kokonaan ympyrää.
Kaiken kaikkiaan liittymän kohdalla rakentaminen on hyvin kallista, koska maaperä on vanhaa ja pehmeää merenpohjaa.
Joka tapauksessa puhutaan Pätsin mukaan miljoonien eurojen kustannuksista.
Liittymän parantamisesta ei ole mitään päätöksiä eikä rahoitusta, mutta suunnitelmat valmistuvat lähikuukausina.
Liikennevalot saataisiin risteyksiin vain murto-osahinnalla siihen verrattuna mitä koko liittymän parannustyöt maksavat.
Koko liittymä on valtion omistama ja hoidossa.
Ely-keskus mietti liikennevalojen pystyttämistä ja uusia ryhmittymiskaistoja jo yli kaksi vuotta sitten. (Lue: Viisykkönen 6.5.2015)
ELY-keskus esittelee liittymäsuunnitelmia yleisötilaisuudessa tiistaina (22.8.) kello 18 alkaen Kirkkonummen kunnantalolla.
Kommentit (17)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (17)
Miksi ei helkkarissa sitten kertakaikkiaan rakenneta samantien valmiiksi kun tiedetään ongelma/vika, täma on just sitä nykypäivän jaloissa rämpimistä!
Kirkkonummen eritasoliittymässä ns. pisarat ovat nykyaikainen liittymäratkaisu, joka on sovitettavissa perinteistä täydellistä (ei vasemmalle kääntymisiä) eritasoliittymää huomattavan paljon pienempää tilaan. Mikä tässä tapauksessa on merkittävä kustannuskysymys, koska ko. liittymä sijaitsee Uudenmaan ELY-alueen heikoimmin rakennettavista maaperistä. Selvitysten mukaan liikennevaloilla saavutettaisiin kohtuullinen toimivuus ilman isoja investointeja ja liikenneturvallisuus paranisi.
Melkein 40000 asukkaan kunnassa on vain yksi radanylityspaikka suurimmassa taajamassa. Sama tilanne jalankulkijoilla, kömpivät raiteilla kukin kykyjensä mukaan. On se aika merkillistä. Moottoritien tulo sekä markettien sijainnit ennustivat selvästi mikä on tulossa, kolossissa vaan nukutaan.
Kunta / kaavoittajat ym valmistelevat vain kaavojaan vuosikymnmeniä, valmista ei näytä tulevan.
Kirkkonummen kunnnan pitäisi rakentaa tulevaisuutta varten, eikä rämpiä joka asiassa nykyhetken jaloissa!
Sille K-Raudan risteyksellekin pitää jossain vaiheessa tehdä jotain. Aika paha paikka, yllättävän huono näkyvyys ja kova liikenne/nopeudet. Todennäköisesti homma etenee sen jälkeen kun risteyksessä rysähtää niin että joku kuolee. Näin se valitettavasti tuntuu menevän näissä hankkeissa.
Parantais liikenettä etenkin sillon kun muuten pitää ajaa kaistojen yli, esim helsingistä opinniemeen tai hangosta kirkkonummen keskustaa.
Pisaroita ymmärtämättömät: noita tulisi siis liittymään kaksi. Kuvitelkaa tuo kuvassa oleva Kantvikin puolelle liittymää niin, että oikealla on keskusta, vasemmalla on Kantvik, alaspäin mennään Helsinkiin ja ylhäältä päin tullaan Karjaalta. Keskustan puolelle liittymää tulisi sitten toinen samanlainen (tai siis tuon peilikuva).
Sillan pohjoispuolella niin Hesasta tulijat nousevat kuvaan ylälaidasta ja jatkavat joko keskustaan päin (vasemmalle kuvassa) tai etelään (oikea laita). Vastaavasti Hankoon menijät poistuvat kuvan ala-laidasta.
Helsingin suunnasta pitäisi olla oma ramppi Upinniemen suuntaan ilman kaistojen ylitystä. Ja samoin Helsingin suunnasta keskustaan oma kaista, jotta ei tarvitse varoa Upinniemen suunnasta tulevia.
Keskustan valoristeykseen piti tulla liikenneympyrä, mutta siihen laitettiinkin valot niin saatiin lisää tilaa rakennuksille. Se on jo nyt pullonkaula ja koko liittymä pitää kohta siirtää Jolkbytä kohti jotta liikenneympyrä saadaan mahtumaan siihen.
Säästäminen tulee kalliimmaksi kun tehdään remontit moneen kertaan sen sijaan, että varauduttaisiin kasvuun joka on helposti ennustettavissa.
Kertokaa joku VIISAS.
Itsekin ELY:ltä vuosia sitten kysellyt asiasta ja saanut vastauksen "liikennevalot, mutta rahoituksesta ei tietoa."
Muistakaa huominen kunnantalon info, vaikka tämän perusteella tilaisuuden anti eipä tulle olemaan kovinkaan häävi.
Kommentoi