(17) kommenttia

Paha pullonkaula 51:n liittymässä: Ratkaisuksi ehdotetaan pisaraliittymiä – ensi hätään kuitenkin liikennevalot

Kantatie 51:n liittymään on mietitty pisaraliittymiä, jotka ovat ikään kuin puolikkaita liikenneympyröitä. Kuva ei ole suunnitelma, vaan pisarakuva on esimerkki millainen liittymä periaatteeltaan on.

Pahaksi liikennesumpuksi kehittyneeseen moottoritien liittymään Kirkkonummen keskustan kohdalla on haettu ratkaisuja. Ensi alkuun liittymään saatetaan pystyttää liikennevalot.

Vuosikymmeniä vanha Munkkullan eritasoliittymä on ruuhkautunut erityisesti sen jälkeen, kun moottoritie valmistui Kirkkonummelle. Liikenne on kasvanut huomattavasti vuosien mittaan.

Iltapäiväruuhkan aikaan autojonon häntä uhkaa jäädä moottoritien kaistoille, ja erityisesti Upinniementien suuntaan on vaikea kääntyä.

Tungos liittymässä olisi todennäköisesti vieläkin pahempi, jos osa keskustaan pyrkijöistä ei kiertäisi Purokummuntien eli K-raudan risteyksen kautta.

ELY-keskus on tänä vuonna hahmotellut ratkaisuja liikenneongelmaan.

Projektipäällikkö Kirsi Pätsi toteaa, että todennäköisesti aluksi liittymään pystytetään liikennevalot. Ne tulisivat sillan molempiin päihin.

Jatkossa liittymään on harkittu Pätsin mukaan niin sanottuja pisaraliittymiä, jotka tulisivat myös ylös sillan molemmin puolin.

Pisaraliittymä on tavallaan puolikas liikenneympyrä, jossa ei pääsee ajamaan kokonaan ympyrää.

Kaiken kaikkiaan liittymän kohdalla rakentaminen on hyvin kallista, koska maaperä on vanhaa ja pehmeää merenpohjaa.

Joka tapauksessa puhutaan Pätsin mukaan miljoonien eurojen kustannuksista.

Liittymän parantamisesta ei ole mitään päätöksiä eikä rahoitusta, mutta suunnitelmat valmistuvat lähikuukausina.

Liikennevalot saataisiin risteyksiin vain murto-osahinnalla siihen verrattuna mitä koko liittymän parannustyöt maksavat.

Koko liittymä on valtion omistama ja hoidossa. 

Ely-keskus mietti liikennevalojen pystyttämistä ja uusia ryhmittymiskaistoja jo yli kaksi vuotta sitten. (Lue: Viisykkönen 6.5.2015)

ELY-keskus esittelee liittymäsuunnitelmia yleisötilaisuudessa tiistaina (22.8.) kello 18 alkaen Kirkkonummen kunnantalolla.


(17) kommenttia
Kommentit (17)

Kommentit (17)

Ja taas saa lukea: "kun liittymä rakennetaan jossain vaiheessa valmiiksi".
Miksi ei helkkarissa sitten kertakaikkiaan rakenneta samantien valmiiksi kun tiedetään ongelma/vika, täma on just sitä nykypäivän jaloissa rämpimistä!
hohho
Nykyaikaiset liikennevalot ilmaisimiseen on moneen paikkaan erittäin toimiva ratkaisu, varsinkin silloin, kun risteyksessä on paljon kevyttä liikennettä - kuten nyt Kirkkonummen keskustassa. Mikäli kohdalla olisi kiertoliittymä, kevyen liikenteen risteäminen tulee toteuttaa eri tasossa. Mikä on ko.paikassa erittäin kallista (pohjaolosuhteet) sekä tilantarve. Liikennevalojen toiminta paranee merkittävästi, kun liittymä rakennetaan jossain vaiheessa valmiiksi eli pääsuunnissa on kaksi kaistaa liittymän molemmin puolin,

Kirkkonummen eritasoliittymässä ns. pisarat ovat nykyaikainen liittymäratkaisu, joka on sovitettavissa perinteistä täydellistä (ei vasemmalle kääntymisiä) eritasoliittymää huomattavan paljon pienempää tilaan. Mikä tässä tapauksessa on merkittävä kustannuskysymys, koska ko. liittymä sijaitsee Uudenmaan ELY-alueen heikoimmin rakennettavista maaperistä. Selvitysten mukaan liikennevaloilla saavutettaisiin kohtuullinen toimivuus ilman isoja investointeja ja liikenneturvallisuus paranisi.
Minna weurlander
Ehdottomasti EI liikennevaloille.
Melkein 40000 asukkaan kunnassa on vain yksi radanylityspaikka suurimmassa taajamassa. Sama tilanne jalankulkijoilla, kömpivät raiteilla kukin kykyjensä mukaan. On se aika merkillistä. Moottoritien tulo sekä markettien sijainnit ennustivat selvästi mikä on tulossa, kolossissa vaan nukutaan.
Kunta / kaavoittajat ym valmistelevat vain kaavojaan vuosikymnmeniä, valmista ei näytä tulevan.
Kirkkonummen kunnnan pitäisi rakentaa tulevaisuutta varten, eikä rämpiä joka asiassa nykyhetken jaloissa!
50 vuotta tuota risteystä käyttänyt
Pitäisi saada se rautatien alikulku siihen Tokmannin viereen. Tällöin Helsingistä tulevat voisivat ajaa K-Raudan risteyksen kautta Lindalin, Ravalsin ja Finnsbackan suuntaan.

Sille K-Raudan risteyksellekin pitää jossain vaiheessa tehdä jotain. Aika paha paikka, yllättävän huono näkyvyys ja kova liikenne/nopeudet. Todennäköisesti homma etenee sen jälkeen kun risteyksessä rysähtää niin että joku kuolee. Näin se valitettavasti tuntuu menevän näissä hankkeissa.
sdkfz
En ole liikenne suunittelija mutta luulen että pisaroita tulisi kaksi ja niiden "hännät" osottaisivat toisiaan sillan ylitte.
Parantais liikenettä etenkin sillon kun muuten pitää ajaa kaistojen yli, esim helsingistä opinniemeen tai hangosta kirkkonummen keskustaa.
Dennis
Olen samoilla linjoilla, olen asunut kolme kuukautta Kirkkonummella ja olen totaalisen kypsä tämän pitäjän liikenne järjestelyihin, jos haluat mennä kauppaan, niin joudut kiertämään koko kaupungin ja jos haluat pois kaupasta joudut kiertämään koko kaupungin. Joku poikki ratkaisu pitäisi saada.
Pete
toi ympyrä laitetaan toisin päin siihen kohtaan, josta käännyttäisiin Upinniemeen Helsingin suunnasta.. Peilikuvana siis toisin sanoen.
Maalaisjärki
Liikennevalot vain pahentaisivat asiaa (ja paljon). Muistellaan nyt vaikka Jorvaksen valoja aikanaan. Liikennettä oli huomattavan paljon vähemmän ja valot yksinkertaisemmat kuin nyt tarvittaisiin, mutta silti ruuhkat ulottuivat Espoon rajalle. Ainoa ajateltavissa oleva tapa ratkaista ongelma on rakentaa toinen liittymä lännemmäs ja sen valmistuttua uusia pääliittymä, vaikka sitten noilla pisaroilla.

Pisaroita ymmärtämättömät: noita tulisi siis liittymään kaksi. Kuvitelkaa tuo kuvassa oleva Kantvikin puolelle liittymää niin, että oikealla on keskusta, vasemmalla on Kantvik, alaspäin mennään Helsinkiin ja ylhäältä päin tullaan Karjaalta. Keskustan puolelle liittymää tulisi sitten toinen samanlainen (tai siis tuon peilikuva).
Ei tippaliittymä tapa
Pisaran tyvi on aina sillalle päin ja kaari poispäin sillasta.

Sillan pohjoispuolella niin Hesasta tulijat nousevat kuvaan ylälaidasta ja jatkavat joko keskustaan päin (vasemmalle kuvassa) tai etelään (oikea laita). Vastaavasti Hankoon menijät poistuvat kuvan ala-laidasta.
Jerri Kämpe-Hellenius
Olen samaa mieltä, että liikennevalot tulevat sumputtamaan pahasti. Helppo ja halpa ratkaisu ei ole toimiva. Siitä on kokemusta jo keskustassa. Keskustan liikennevalot eivät sujuvoittaneet liikennettä ilman ylimääräisen lisäkaistan rakentamista. Liikenneympyrä toimisi.
Raija Vahasalo
Eikö voisi rakentaa rampin myös 100m aiemmin, josta suoraan Prismaan/tankkaamaan menijät pääsisivät kullkemaan? Osa menee kumminkin ruokakauppaan ennen kotiin menoa.
idea
Jussin kanssa samoilla linjoilla. Saman tien kunnollinen liittymä ettei tarvitse kahden vuoden välein taas korjailla.

Helsingin suunnasta pitäisi olla oma ramppi Upinniemen suuntaan ilman kaistojen ylitystä. Ja samoin Helsingin suunnasta keskustaan oma kaista, jotta ei tarvitse varoa Upinniemen suunnasta tulevia.

Keskustan valoristeykseen piti tulla liikenneympyrä, mutta siihen laitettiinkin valot niin saatiin lisää tilaa rakennuksille. Se on jo nyt pullonkaula ja koko liittymä pitää kohta siirtää Jolkbytä kohti jotta liikenneympyrä saadaan mahtumaan siihen.

Säästäminen tulee kalliimmaksi kun tehdään remontit moneen kertaan sen sijaan, että varauduttaisiin kasvuun joka on helposti ennustettavissa.
Jari
Tuossa kuvassa on jokin virhe. En ymmärrä miten siinä voidaa ajaa.
Mahdotonta
Mikäli kulkuneuvo tulee Helsingin suunnasta niin miten pisaraliittymästä kääntyy Upinniemen suuntaan??? Kuvan mukaan se on täysin mahdotonta.
Kertokaa joku VIISAS.
Ehkä tyhmä ammattiautoilija
Liikennevalot sumputtavat liikenteen pahasti sekä rautatien että itse moottoritien ylittävälle sillalle, toivottavasti ovat erittäin lyhyt ja väliaikainen ratkaisu. Todennäköisesti liikennevalojono ulottuu aamuruhkan aikaan keskustan liikenneympyrään asti sumputtaen sen täysin, saattaapa jono ulottua pahimmillaan vanhan rantatien liikennevaloristeykseen asti. Olisi kyllä todella tärkeää, että pisaraliittymätkin olisivat väliaikainen ratkaisu ja paikalle saataisiin mahdollisimman pikaisesti nelikaistainen tie oikeine liittymineen nykyisestä liikenneympyrästä vähintään moottoritien eteläpuolelle nesteen kylmäaseman ja jerikonmäen risteykseen asti, johon toki myös kaivattaisiin kunnon liittymiä.
Jussi
Jo (4.10.)2012 Kirkkonummen kunnan liikennesuunnittelijat tiesivät kertoa että liikennevalot Munkkullaan risteykseen suunniteltu kun moottoritie valmistuu 2014.

Itsekin ELY:ltä vuosia sitten kysellyt asiasta ja saanut vastauksen "liikennevalot, mutta rahoituksesta ei tietoa."

Muistakaa huominen kunnantalon info, vaikka tämän perusteella tilaisuuden anti eipä tulle olemaan kovinkaan häävi.

Jerri Kämpe-Hellenius
Älkää nyt valoja .. siinä ei ole mitään ongelmaa jo stop merkki otetaan pois ja toki autoilijat ottaisivat huomioon muutkin kun itsensä
Autoilija

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä