Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Oikoradan suunnitelmat valmistuvat kahdessa vuodessa – hankeyhtiö infoaa projektin etenemisestä
24.11.2021
13:29
(7) kommenttia
Oikoradan suunnitelmat valmistuvat kahdessa vuodessa – hankeyhtiö infoaa projektin etenemisestä
Uuden Espoo-Salo -oikoradan yksityiskohtainen suunnittelu on lähtenyt käyntiin ja hankeyhtiö aloittaa infotilaisuudet ratasuunnittelusta.
Uuden oikoradan ja Salo-Turku -radan suunnittelu siirtyi hiljakkoin Väylävirastolta hankeyhtiölle, joka hoitaa ratasuunnittelun loppuun.
Tunnin Juna Oy:ssä on mukana valtio ja radanvarren kunnat kuten Kirkkonummi.
Itse hankeyhtiöllä on neljä työntekijää. Toimitusjohtajana aloitti viime kesänä kirkkonummelainen Pekka Ottavainen.
Varsinainen ratasuunnittelu on kilpailutettu viidelle konsulttiyhtiölle. Ratasuunnitelman Espoo-Vihti -välille tekee Sweco Infra&Rail Oy.
Ratasuunnitelman tekeminen on aloitettu ja tavoitteena on, että suunnitelmat ovat valmiina syksyllä 2023.
Uuden rautatien suunnittelu etenee lain mukaan kahdessa vaiheessa. Espoo-Turku -junayhteyden yleissuunnitelman tekeminen aloitettiin vuonna 2018.
Yleissuunnitelma voidaan hyväksyä sen jälkeen, kun kaavoitus rata-alueen kunnissa on valmis. Jokaisessa uuden ratalinjan kunnassa kaavoitus on käynnissä.
Kirkkonummella kaava etenee Pohjoisen Kirkkonummen liikennekäytävän osayleiskaavana.
Ratahankkeen yksi vaativimmista osuuksista on Veikkolan kohdalla, jossa ratalinja on sovittu koko rataosuuden ahtaimpaan kohtaan moottoritien varteen.
Hankkeen yksityiskohtainen ratasuunnitelma voidaan puolestaan hyväksyä siinä vaiheessa, kun yleissuunnitelma on hyväksytty.
Hankeyhtiö järjestää 30.11. kaikille avoimen infotilaisuuden ratasuunnittelusta verkossa.
Myöhemmin on tarkoitus järjestää myös asukastilaisuuksia eri paikkakunnilla.
Koko ratahankkeen suunnitteluun on varattu rahoitusta 75 miljoonaa euroa, josta EU on luvannut maksaa puolet.
Tässä vaiheessa päätöksiä on tehty vasta ratahankkeen suunnittelusta. Itse rakentaminen vaatii kokonaan eri päätökset eduskuntaa myöten.
Kommentit (7)
20.05.2022
17:51
Poliisi pitää ravintolassa tapahtunutta kuolemantapausta tappona – myös ampuma-ase mainitaan
20.05.2022
17:30
Motoristi ajoi harvinaisen vaarallisesti Veikkolassa – poliisi pyytää yleisövihjeitä tapauksen selvittämiseksi
20.05.2022
08:12
Prisman maastoon tulee lähes 500 paneelin aurinkovoimala – rakennustyöt ovat käynnissä
19.05.2022
20:30
Passiruuhka oli yhtä paha 16 vuotta sitten – Kirkkonummella puretaan jonoa reilun kuukauden ajan
18.05.2022
19:17
Palokunnat hälytettiin samaan aikaan neljään maastopaloon, joista kaksi oli Kirkkonummella
18.05.2022
17:01
Sisarravintolat pitivät pintansa Suomen parhaat ravintolat -listalla – tunnustus sekä Kirkkonummelle että Espooseen
18.05.2022
15:16
Poliisikoirat kisaavat Kirkkonummella − Kaksivuotias Patrik antaa välillä medialle lausuntoa SM-kisan tunnelmista
17.05.2022
19:13
Kommentit (7)
Ihan samaa suuruudenhulluutta ja toisten rahoilla pelaaminen kun esim Vuosaaren SUURsatama ja SUURpellon asuinalue. Kumpikaan ei ollut menestys, eikä tarve todellinen.
siiheen rautatie hankkeeseen kun
kunnalla ej ole mitään hyötyä siitä?
Päinvastoin, joutuu luovuttamaan
rakennusmaata ja omakotitalotontteja
ja häätä ihmisiä pois kodeistaan.
Ja vielä lisääksi, tuo pikajuna ej edes
pysähdy kirkkonummella.
en järnväg mellan H.fors och Åbo.
Kan tiden vara så dyrbar för Helsingforsborna att för några minuters
tidsvinst i resandet är det värt att
bygga ny tågförbindlse vilken skulle
kosta många tiotals miljoner euro?
Människans fåfängdhet har inga gränser
när det är fråga om att slösa bort penngar.
Mutta kuka sen maksaa, käyttäjätkö? Nykyään on noin 6000 käyttäjää / vuorokausi. Lasketaan 10000 käyttäjällä / vuorokausi. Jokainen maksaa 10€ lipunhinnassa uutta rataa. Uuden radan hinnaksi on laskettu noin 4000000000€, (4 miljardia euroa). 4000000000€ / 100000€ / päivä = 40000 päivää. 40000 päivää / 365 päivää = 110 vuotta. Siis 110 vuotta jokainen matkustaja maksaa 10€ niin sitten rata on maksettu. Lukuun ei sisälly korko, huolto, korjaus, muutos ja muita kustannuksia. Tästä voi päätellä, että rata ei koskaan tule maksamaan itseään takaisin.
Oikorataa ei koskaan kannata rakentaa, ei edes suunnitella. Raidepari Espoo - Lohja on ehkä harkittavissa.
Kommentoi