(18) kommenttia

Nopeille Y-junille tulee yksi pysähdys lisää − helpotetaan junien ruuhkaa Espoossa

Y-junien pysähdyksellä Kauklahdessa pyritään tasaamaan U-junien ruuhkia.

Rantaradan nopeimmille lähijunavuoroille tulee ensi kuussa yksi pysähdys nykyistä enemmän, kun Y-junat alkavat pysähtyä myös Kauklahdessa.

HSL:n mukaan muutoksen syynä on rantaradan junien matkustajamäärien kasvu. Lisäpysähdyksellä pyritään tasaamaan matkustajamääriä U- ja Y-junien välillä.

Y-junan pysähtyminen Kauklahdessa helpottaa U-junien kapasiteetin riittämistä, kun osa Kauklahdesta junaan nousevista ja Kauklahteen menijöistä voi 12.8. alkaen valita kulkuvälineekseen myös nopeamman Y-junan.

Y-junan matka-aika Kirkkonummen ja Helsingin välillä on 36 minuuttia. Reittioppaan mukaan lisäpysähdys ei kasvata matka-aikaa.

U-juna matkaa Kirkkonummelta Helsinkiin 41 minuutissa.

Lähijunat ruuhkautuvat erityisesti Espoon osuudella. Lisää vuoroja ei saada vilkkaimpaan työmatkaliikenteeseen, koska radalle ei mahdu nykyisillä raiteilla enempää junia.

Tilanne helpottuu vasta, kun kaupunkirata saadaan jatkettua Leppävaarasta Kauklahteen. Lisäraidesuunnitelmat ovat valmiina, mutta hanke odottaa valtion rahoitusta. Nykyhallitus on lupaillut, että kaupunkiradalle löytyisi rahaa.

Kirkkonummen ja Siuntion junaliikenteessä on tällä viikolla muutoksia Helsingin ratapihan muutostöiden takia. (Lue: Viisykkönen 18.6.)

> Kirkkonummen lähijunia pidennetään ruuhka-aikoina − junan loppupää tyhjennetään aina Masalassa (Viisykkönen 15.10.)

(18) kommenttia

Kommentit (18)

Sivut

HSL:llä aakkoset sekaisin? Tai faktat noin yleensä?

Espoolaisilla on jo oma juna. Se on E-juna. Päätepysäkkinä uutisessa mainittu Kauklahti.

Kirkkonummelaisille on "päätepysäkki Kirkkonummi" juna. Se on U-juna joka jo pysähtyy nämä samat Espoon E-junan maitolaiturit mukaan lukien uutisessa mainittu Kauklahti.

Kauklahteen ei siis tarvita pysähtelemään yhtään enempää junia. Tulee radalle ruuhkaa.
Miksi lännen junia halutaan hidastaa vielä lisää?
1. Onhan meillä yksi edustaja HSL:n hallituksessa. Ensin persu, sitten blå ja nykyisin vihreä?. Mitä sillä edustuksella saadaan aikaan? Ei kai yhtään mitään?
2.Kuntamme vrkamiesjohto ei halua lähteä kiistelemään (=neuvottelemaan) kunnan asukkaiden logistiika-eduista. Kuntaliitos Espoon kanssakin olisi parempi kuin nykytilanne, kaavoitusta ja rakennusvalvontaa myöten.
3. Onneksi rantaradan parentamisen tavoitteita hoidetaan parhaiten parissa kunnasta meistä länteen niiden kuntien johdon ja kansanedustajien toimesta. Kuntaliitos länteen päin tekisi terää tärkeissä kuntalaisiamme koskevissa asioissa.
4. Verrattuna nykytilaan siis...kun logistiikasta keskustellaan.
AABC
Muksi ihmeessä Kökkelistähän kulkee ihan oma juna käyttäkööt sitä. Eli E sen pitäisi ruveta ajamaan myös Kirkkikselle. IHAN TYHMÅÅ. kaikenlaisia kirjastoja rakennetaan aivan kirkoon kiinni ja ei pidetä oman väen åuolta jun.a jutuissa
mallu
Matkaaikoja pidentävä muutos Kirkkonummelle on että aamulla seitsemän jälkeen lähtevä Y-juna vaihtuu Siuntiosta tulevaksi U-junaksi ja iltapäivällä neljän jälkeen Helsingistä lähtevä Y-juna vaihtuu Siuntioon meneväksi U-junaksi. Helsinkiin päin Y-junien lisäpysähdyksen aika tulee siitä että lähtevät minuuttia aiemmin Masalasta jossa nykyään seisovat muutaman minuutin odottamassa lähtöaikaa.
Reittioppaasta löytyi
Tässä nähdään HSL:n priorisoinnit: Rantaradalla HSL:n tarjoama ja kirkkonummelaisten maksama "palvelun parannus" on tarkoitettu ja pohdittu Espoo edellä (Espoo First).

Mikä on HSL:n tarjoama lisäarvo kirkkonummelaisille, kun kirkkonummelaiset tämän "palvelun parannuksen" myötä maksavat lisää Y-junien jatkuvasta hidastuksesta?
Liikenne itään päin ei nappaa koska HSL

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx