(20) kommenttia

Näin tiemaksut voisivat toimia Helsingin seudulla – mallia on haettu esimerkiksi Oslosta ja Göteborgista

Erilaisista tiemaksujärjestelmistä on kerätty Helsingin seudulle vertailutietoa neljästä eri kaupungista, jossa maksut ovat käytössä. Myös eri tekniikoita maksun keräämiseern on kartoitettu.

Seudullinen liikennesuunnittelu on Helsingin seudulla HSL:n tehtävänä, joka on teettänyt esiselvityksen tiemaksuista.

Selvityksessä puhutaan ruuhkamaksuista. Arkikielessä on myös puhuttu tietulleista. Asia on sama eli tarkoitus on kerätä autoilijoilta maksuja tietyillä alueilla.

Tiemaksuista ei ole mitään päätöksiä. ja asia vaatii myös uusia lakeja eduskunnalta.  

Hallitusohjelmassa on päätetty, että säädetään laki, jolla voidaan kerätä ruuhkamaksuja.

Päätös on osa ilmastotavoitteita ja liikennepäästöjen vähentämistä, mutta myös joukkoliikenteen kehittämisen rahoitusta.

> Tiemaksujen suunnittelu jatkuu, lakia aletaan valmistella – Kirkkonummi myös mukana neuvotteluissa (Viisykkönen 3.6.)

Nyt julkistetussa esiselvityksessä on vertailu tiemaksujärjestelmiä Oslosta, Trondheimista, Göteborgista ja Lontoosta, joissa maksut ovat käytössä. Kööpenhaminassa järjestelmää suunnitellaan.

Kaikissa vertailukaupungeissa järjestelmä perustuu vyöhykkeisiin. Maksuja kerätään niiden ylityksestä eli jonkinlaisen portin läpiajosta.

Maksuja voidaan määritellä eri tavoilla. Tapoja on käytössä useita ja niitä voidaan myös kehitellä uusia.

Hinta voi olla eri viikonpäivän ja kellonajan mukaan tai olla kiinteä ympäri vuorokauden.

Maksua voidaan hinnoitella myös päästöjen ja käyttövoiman perusteella. Pienemmillä autoilla maksu on alhaisempi ja esimeriksi sähköautolla halvin tai sitten maksu on kaikille kiinteä.

Tekniikoita maksujen keräämiseen on monia, varsinkin, jos otetaan huomioon uudet sovellukset.

Kyseessä voi olla automaattinen rekisterikilven tunnistus tai satelliittipohjainen ajoneuvon seuranta.

Yksikertaisin tapa on ”portin” läpi ajaminen ja mukana on joku tunnistin, joka rekisteröi ajoneuvon ja maksun. Mobiilisovelluksia voidaan myös kehitellä.

Tiemaksut herättävät hyvin erilaisia mielipiteitä. Helsingin seudun kehyskunnat ovat muun muassa suhtautuneet erittäin nihkeästi niihin.

> Kirkkonummi sanoo yhä tiemaksuille "ei" − kunnan mukaan liikkeellä ollut virheellistä tietoa (Viisykkönen 2.4.2019)

Tiemaksuajatusta on pyöritelty Helsingin seudun jo pitkään. Ensimmäiset konkreettiset malli-ideat hinnoista ja vyöhykkeistä esiteltiin yli neljä vuotta sitten.

> HSL tutki: Tässä tiemaksujen portit – Mitä maksaa ajaa Kirkkonummi-Helsinki? (Viisykkönen 11.2.2016)

> Tuoreet selvitykset tiemaksuista löytyvät täältä

(20) kommenttia
Kommentit (20)

Kommentit (20)

Joukkoliikenteen lippujen hinnat vastaamaan todellisia kuluja. Nyt tehdään taas tulonsiirtoja autoilijoiden kustannuksella.
Jorma K.
Saas nähdä,koska katkeaa maksajan pinna.Vaikka kuinka hyvin hoidat asiasi ja maksusi,niin aina painetaan puukkoa selässä syvemälle.Alkaa riittämään maksajan rooli.
Parhaani olen tehnyt.
Ei tiemaksuja, ei millään perusteella. Autoilusta kerätään jo nyt tolkuttomat maksut ja verot(yli 8 miljardia vuodessa) käytännössä aivan muuhun käyttöön kuin tiestön ylläpitoon. Kansalaisten kustannuksia pitää pystyä päin vastoin vähentämään myösliikkumisen osalta. Joukkoliinenne ei tule ikinätoimimaan muualla kuin väestökeskittymissä ja niiden välillä. Huono ja kallis liikenneinfra on tehokas talouselämän ja investointien jarru.
Der
Kun kuntavaalit lähestyy niin mikä puolue Kirkkonummella tavoittelee nopeampia julkisia yhteyksiä Helsinkiin?
Timo
Me kehyskunnissa asuvat tarvitsemme autoa työmatkoihin ja sujuvampaan arkeen. Ruuhkat pienenee etätyön ja yt:den myötä. Koronan vaikeuttamaan muutenkin heikkoon talouteen lisämaksut eivät tuo elvytystä.
Anneli Granström
Tietulleilla yritetään pakottaa ihmiset joukkoliikenteen käyttäjiksi. Mutta, miten olis jos hsl alkais oikeasti palvella? Että joukkoliikenteestä tulisi oikeasti haluttu muoto liikkua? Nopeat ja suorat yhteydet helsinkiin, lipun hintoja alas, jne. Mut tämähän vaatis että olis oikeasti visio, kuinka toteuttaa hyvä ja laadukas joukkoliikenne.
alapo
Missä on ruuhkat.
???
Onnekkaat etätyöläiset. Tässä täytyy punnita kokonaisbudjettia, mikä on työssäkäynnin hyöty vs. menot vs. rahaton mutta raihallinen elämä maalla kaukana ruuhkamaksuista. Jos neljä hlö perheessä jokaisella joku hsl- kortti, on maksu melkoinen jo ihan Kirkkonummen kunnan sisälläkään liikkumiseen...
Stressiä pukkaa
Jos ruuhkia, tehokkain ratkaisu ruuhkamaksut. Ei esim väylähankkeet
Tehokas ratkaisu
Jotain rajaa!
Tomppa
Toivottavasti päättäjät saavat aikaan toimivan ratkaisun tietullien perintään, sillä se on pääkaupunkiseudulla erittäin tarpeellinen varsinkin vapaa-ajan autoilun osalta....
Staffan
Mitä jos mietittäisiin että mistä valtion ja kunnan menoja voisi karsia Kun keksitään lisä maksuja.
Työssäkäynti vero
Savustakaa vihreät pois kaupungeista maalle asumaan. Ottakoot polkupyöränsä mukaan.
Saataisiin pikkaisen arkirealismia touhuihin.
Kyllästynyt
Työssäkäyntivero.
Sitähän se on
Kehittäkää ensin toimiva kohtuuhintainen joukkoliikenne, niin kyllä palveluiden käyttö lisääntyy ilman mitään tietulleja.
Autoilija
Kyllä yrittäminen, työssäkäynti ja autoilu tehdään hoton vaikeaksi! Paljonkohan hyödykkeiden hinnat tulevat tämän pelleilyn vuoksi nousemaan (ml. polttoainevero) Kyllä kansalaisten ostovoima hiipuu piakkoin olemattomiin.
Mökin muori
Enää ei puutu kuin ruuhkat.
Autoilija
Kehyskunnissa julkinen liikenne huonontuu jatkuvasti ja työmatkoihin käytettävä aika pitenee. Varsin moni käy Kirkkonummelta töissä jossain muussa kaupungissa kuten Espoossa, Vantaalla tai Helsingissä. Lisäksi yhtälössä pitäisi onnistua hoitamaan esimerkiksi lasten harrastukset ja muut arjen liikkumiset, joita ei pääse hoitamaan esim. kävellen tai polkupyörällä pitkien etäisyyksien ja hankalien kulkuyhteyksien vuoksi. Tähän halutaan vielä lisätä erilaisia autoilijoiden maksuja tietulleista työntekijöiden pysäköintipaikkojen verotukseen. Kohta ei ole varaa lähteä kotoa.
Kaikki eivät asu Helsingin keskustassa
Eiköhän autoilijoita jo aivan riittävästi valtion taholta laskuteta. Joten kyllä tiemaksut olisivat kohtuuton menoerä lisää autoilijoiden piikkiin.
Monella mm työmatkat on tehtävä autolla , koska julkisilla ei pääse kulkemaan.
Monella on työmatkan lisäksi samalla lasten kuljettaminen päivähoitoon tai kouluun.
Jospa nyt voitaisiin luopua aiheesta tiemaksuista keskutelu.
Autoilijan piikkiin
Tervetuloa tiemaksut JOS rahat menee tiestöön eikä herrojen palkkoihin.
Mille tilille menee.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx