(23) kommenttia

Mutkaisella tiellä puolet autoilijoista ajoi reipasta ylinopeutta − nopeuksia mitattiin 29 kohteessa, katso top15-lista

Nopeusnäyttötauluja kierrätettiin ympäri Kirkkonummea viime vuonna 29 kohteessa.

Valtaosalle autoilijoista näyttää 40 km/h -nopeusrajoitus olevan ylivoimaista noudattaa. Viime vuoden mittauksissa Kirkkonummella pahimmillaan vain noin joka 10:s autoilija noudatti rajoitusta.

Ely-keskus suoritti viime vuonna keväästä syksyyn nopeusmittauksia Kirkkonummella 29 kohteessa.

Näyttötauluja siirreltiin eri paikkoihin pääsääntöisesti kahden viikon välein.

Noin kolmasosa näytöistä sijaitsi koulujen tai päiväkotien lähistöllä. Loput näytöistä sijaitsivat taajama-alueiden sisääntuloväylillä ja kyläkeskuksissa. Sijaintipaikkoja valittiin myös kuntalaispalautteen perusteella.

Selvästi eniten nopeusrajoitusta rikottiin Porkkalantiellä olleissa mittauspisteissä.

Piispankylässä 40 km/h -nopeusrajoitusalueella noin puolet autoilijoista ajoi yli 10 km/h -ylinopeutta. Nopeusrajoitusta noudatti vain alle 20 prosenttia ohiajaneista kuljettajista.

Nopeusnäyttö oli kohdassa, jossa vähän ennen rajoitus muuttui 60:sta 40:ään. Mittauskohdan jälkeen oli Varokaa lapsia -merkki.

Ylinopeuksia mitattiin runsaasti myös Turuntiellä vähän ennen Veikkolan taajamaa ja Sepänkyläntiellä saavuttaessa Masalaan.

Molemmissa mittauskohdissa kolmasosa autoilijoista ajoi enemmän kuin 10 km/h -ylinopeutta 40:n nopeusrajoitusalueella. Tarkasti rajoituksen mukaan ajoi vain noin 20 prosenttia autoilijoista.

Näyttöjen tehtävänä on myös muistuttaa nopeusrajoituksen muuttumisesta ja tilannenopeudesta.

Kirkkonummella mitattujen tunnuslukujen keskiarvot vastasivat Ely-keskuksen mukaan melko tarkasti koko Uudenmaan keskiarvoja ylinopeutta ajaneiden ajoneuvojen osuuden osalta.

Näissä kohteissa mitattiin eniten isoja ylinopeuksia. Suluissa osoite, sitten nopeusrajoitus ja ylinopeutta (yli 10 km/h) ohittaneiden autojen osuus:

Porkkalantie (2918)   40 km/h  54 %   

Porkkalantie (2960)   40   47

Sepänkyläntie (1010) 40   35

Turuntie (520)             40   33

Porkkalantie (2460)    40  30

Kabanovintie (360)     40  27

Volsintie (1115)          50  25

Hirsalantie (6070)       40  24

Volsintie (5760)          50   20

Lapinkyläntie (1600)   50  18

Veklahdentie (5355)   50  16

Porkkalantie (2360)    40  15

Upinniementie (3050) 60  14

Vanha Rantatie (3530) 50  12

Hirsalantie (220)          40  10

> Kaikkien kohteiden tiedot löytävät täältä

(23) kommenttia

Kommentit (23)

Sivut

Sama ilmiö esiintyy aivan kaikilla Suomen teillä. Ei kolareitakaan tulisi muuten niin paljon, jos kaikki noudattaisivat oikeita tilanne ja sään mukaisia ajonopeuksia.
Siis ajetaan ylinopeutta. Putaan puhelimeen. Sitten alkoholi on lähes jokaisen autolla liikkuvan ongelma.
nim. ei poliisi ehdi jokaiseen tapaukseen mukaan
On varmaan todettu vaarallisiksi noi kevyenliikeenteen väylät koska nopeudet pitää laskea pitäiskö siirtää kevytliikenne takaisin.
Ihmettelijä
Ainakin Veikkolassa oli yksi nopeusnäyttö sijoiteltu niin että se aloitti mittauksen reilusti 50 km/h taajama-alueelta vaikka näyttö oli asetettu mittaamaan alkavaa 40 km/h aluerajoitusta (kirjaston viereinen mäki ylöspäin ajettaessa). Olisi kiva tietää miten tällaiset "ylitykset" tilastoidaan.

Toisaalta ei myöskään käy järkeen että kevyenliikenteen väylän valmistumisen jälkeen viereisen tien nopeus tiputetaan 60 km/h nopeudesta 50 km/h nopeuteen. Näin tehtiin esimerkiksi Lapinkyläntiellä. Keskustan suunnalla naurettavin tuntemani esimerkki on Vilhonkummuntie joka ulkoisesti näyttää 60-80 km/h tieltä mutta sillä on voimassa 40 km/h aluenopeusrajoitus.

Tällaisten järjettömyyksien johdosta ei tarvitse hirveästi ihmetellä jos nopeusrajoituksia ei kunnioiteta. Alennetun nopeusrajoituksen pitää perustua liikenneympäristön muodostamaan todelliseen tarpeeseen, jota autoilija ei kykene ennakoimaan pelkästään tietä katsomalla. Tarpeettoman alhaiset nopeusrajoitukset syövät kunnioitusta kaikkia nopeusrajoituksia kohtaan, myös niitä joille on olemassa todellinen peruste.
M
Lada hoi, olet niin oikeassa kun ihminen voi olla. Meillä täällä Överbyntien varrella oli vielä viime vuonna Keskustasta Karlbergintielle 40km/h mutta heti Karlbergintien jälkeen kun kevyenliikenteen osuus loppui muuttui nopeus 60km/h vaikka on melkoinen mutkikas ja kapea tie. Elikkä siinä missä on 40km/h on jalankulku ja päyörätie mutta missä 60km/h ei ole!
No nykyään meillä on 50km/h Överbyntiellä Karlbergintien jälkeen mutta silti ei ole jalka tai pyörätie. Rekkaliikenne on melkoinen kun rautatien ylityssilta rekoilta kieletty kuorman kanssa mutta silti saa ajaa 50km/h tällä tiellä.
Jos päättäjät tulisi joskus käymään Överbyntiellä.
Kova kiire tuntuu monilla olevan. Joko se on vain korvien välissä tai sitten kannattaisi miettiä tarkemmin elämänhallintaansa ja esim lähteä ajoissa liikenteeseen. Johan sellainen ainainen kiire on stressaavaakin.
Kiire vai "kiire"

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx