(1) kommentti

Missä kulkee Masalan ja Luoman raja?

Luomassa päästiin tekemään vähän alustavaa kaavatyötä. Asukkaat saivat "postata" suunnittelukarttoja toiveilla ja huomioilla.
Toimittaja: 

Masalan ja Luoman kehitystä ja rakentamista on tarkoitus suunnitella rinta rinnan. Missä on kahden kylän raja, sitä kysyttiin Luoman kaavaillassa.

Kirkkonummen kunnan aikeita Luoman kaavasuunnittelussa oli torstai-iltana tullut kuulemaan lähes Ljusdalan seurantalon salillinen. Luomassa on odoteltu vuosia kunnan kaavatyön etenemistä. Nyt naapurissa Masalassa ollaan askeleen edellä, siellä on osayleiskaavan suunnittelu aloitettu, ja valtuusto on määrännyt Masalaan rakennuskiellon.

Luomassa monet asukkaat elävät epätietoisuudessa miten tonteilla saa rakentaa ja mitä Luomaan ylipäätään pidemmällä tähtäimellä kaavaillaan. Luoman kaavoitus on yhä odottavassa vaiheessa.

Kaavoitusarkkitehti Seppo Mäkinen kertoi, että tällä hetkellä odotetaan koko Kirkkonummen maankäytön kehityskuva –selvityksen valmistumista. Siinä määritellään isoja linjoja siitä, miten kunta aikoo kasvaa. Se on varmaa, että yksi suuri kasvuvyöhyke on radanvarsi, johon Luoma kiinteästi kuuluu. Kehityskuva pitäisi valmistu kesään mennessä.

Mäkinen rauhoitteli sen verran, että Luomaan tuskin ollaan oleellisesti muutamassa nykyisestä eli rakentaminen jatkossakin on suhteellisen harvaa. Suurempi rakentaminen keskittyy Masalaan ja Sundsbergiin.

Yleisössä oltiin huolissaan siitä, että kaavoituksen junnaaminen ja uudisrakentamisen odottelu muuttavat Luoman vain eläkeläisten kyläksi.

Kaavoitusarkkitehti Kaisa Kilpeläinen ei kovin paljon voinut luvata kaavoituksen edistymisestä. – Meidän virkamiesten ajatus on, että Luoman osayleiskaavatyö alkaisi ensi vuonna, mutta poliitikothan sen lopulta päättävät.

Yleisökommentissa kummeksuttiin sitä, että jo viisi vuotta sitten rakennettiin iso vesi-ja viemärilinja Luomaan tulevaisuuden tarpeita varten. Mutta uusia asukkaita ei ole juuri näköpiirissä, eikä kallis investointi ole täysin käytössä.

Masalan koulu Luomassa

Masalan ja Luoman osayleiskaavojen tekeminen pyritään kytkemään toisiinsa, koska kylät ovat osin sulautuneet toisiinsa. Missä raja kulkee kaavoituksessa, se on joiltain osin auki. Yleisestikin siitä on rajanvetoa. Yksi tulkinta rajasta on Hommaksenkaari. Masalan koulu on monen mielestä Luoman puolella.

Kaavoitusarkkitehdit eivät osaa vielä sanoa missä Luoman ja Masalan raja kulkee tarkasti ottaen. Luoman pohjoisosissakin raja on mietinnässä.

Rajanvetoa voidaan käydä Mäkisen mukaan vielä kiinteistö kiinteistöltä. – Toisaalta rajalla ei ole koivin suurta merkitystä, jos näitä kaavoja päästään tekemään suurin piirtein yhtä aikaa. Mutta kannattaa Luoman raja-alueilla seurata tarkkaan miten Masalan kaavatyö etenee, Mäkinen neuvoi.

Junaseisake loi paineita

Luoman alueen kaavoitus on puolessa vuodessa sähköistynyt Luoman seisakkeen takia. Seisakkeen kohtalo nousi voimakkaasti esiin viime kesänä. Luomassa on protestoitu voimalla suunnitelmiin lopettaa seisake Luomassa. Asia on auki todennäköisesti ainakin ensi vuoteen saakka.

Luoman seisakkeen kohtalossa on laitettu paljon toivoa Luoman kasvuun ja erityisesti seisakkeen lähialueen rakentamiseen. Ennen kuin mitään tapahtuu, täytyy kaavoitus saada uusiksi.

Luoman kaavaillassa tunnelma oli varsin leppoisa, toisin kuin Luoman seisakkeesta käydyssä väittelyssä. Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Hannu Valtanen sanoo, suurimmat paineet on jo laskettu ulos.

Seuraavaksi kaava-asioita setvitään Masalassa. Kaavoitusarkkitehti Kaisa Kilpeläinen on mukana keskustelutilaisuudessa Nissnikun yläkoulun ruokasalissa ensi keskiviikkona 26.3. kello 18-20.

Arkisto (28.2.) Luomassa ei hevin luovuta seisakkeesta   

(1) kommentti
Kommentit (1)

Kommentit (1)

Luoman kyläläistwn toivomuksesta paraikaa pieni tyryhmä työskentelee tavoitteena päivittää vuonna 2009 julkistettua Luoman Kyläsuunnitelmaa. Tavoitteena on luoda eräänlainen visio "LUOMA "2030". Sen on ajateltu tarjoavan kunnan kaavoitusprosessille kyläläisten yhteisen näkemyksen siitä, mihin suuntaan kylää tulisi kehittää. Keskeisin tavoite kyläläisillä näyttäisi olevan Luoman seisakkeen säilyttäminen. Siis: vaikka "suurimmat paineet onkin laskettu ulos", niin kyllä luomalaisilla on halu kehittää kylää niin, että seisake säilyy ja kyläläiset voivat käyttää ekologisesti parasta joukkoliikennemuotoa - junaa.
Hannu Valtanen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä