(14) kommenttia

Matalalattiabussit Kirkkonummelle – lähes koko kalusto uusiksi

Kirkkonummelta Helsinkiin on päässyt tällä viikolla tuliterän matalalattiabussin kyydissä.

Kirkkonummen bussiliikenteessä on alettu siirtyä matalalattiakalustoon. Ensimmäiset uudet bussit ovat liikenteessä.

Bussiliikennettä HSL:n lukuun hoitava Pohjolan Liikenne on ostanut Kirkkonummelle 24 uutta autoa. Niillä liikennöidään jatkossa Etelä-Kirkkonummen ja Helsingin linjat. Pohjois-Kirkkonummella ajetaan perinteisillä linjureilla, koska tiestö ei sovellu kaupunkibusseille.

Uusia busseja tulee liikenteeseen sitä mukaan kun niitä saadaan valmistajalta. Liikenteessä on nyt kaksi autoa, tällä viikolla tulee neljä lisää ja loppujen pitäisi Pohjolan Liikenteen mukaan olla Kirkkonummella marraskuuhun mennessä.

Uudet bussit ovat väritykseltään erilaisia kuin ennen. Pohjolan Liikenteen ilme on vaihdettu HSL:n väreihin. Bussit toimittaa hollantilainen VDL.

Uudet bussit täyttävät Pohjolan Liikenteen mukaan tiukimmat EU-päästövaatimukset, joten niiden lähipäästöt ovat selkeästi vähäisempiä kuin nykykaluston.

Ilmastointi löytyy

Busseissa on ilmastointi, alkolukko, ovien valvontakamera sekä ajotavan seurantajärjestelmä. Kuljettajien työturvallisuutta parannetaan turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla.

Istumapaikkoja uusissa autoissa on vähemmän kuin perinteisissä busseissa, koska seisomatilaa on jätetty aikaisempaa enemmän. Suurimpiin busseihin voi ottaa noin 70 matkustajaa.

Pohjolan Liikenne voitti viime talvena HSL:n tarjouskilpailun Kirkkonummen bussiliikenteestä. Uusi liikenne alkoi 11.8.

Matalalattiabussit sisältyivät Pohjolan Liikenteen tarjoukseen. Koska tarjouskilpailu myöhästyi, HSL antoi Pohjolan Liikenteelle aikaa hankkia uusi kalusto ensi vuoden alkuun mennessä.

Kaikki uudet matalalattiabussit pitää olla sopimuksen mukaan liikenteessä 1.1.2015.

Pohjolan Liikenne hankki uusia autoja yhteensä 53. Osa niistä meni Kuopioon ja Sipooseen.

51-Arkisto (11.2.) Matalalattiabussit tulevat Kirkkonummelle

(3.10.) Bussiaikataulut muuttuvat – aikatauluvihkon voi heittää pois  

(14) kommenttia
Kommentit (14)

Kommentit (14)

No niin, nyt on saatu uusi aamubussiyhteys Kirkkonummelta Helsinkiin klo 6.10. Tulkitsin aikataulua niin, että bussiin ei pääse kyytiin Matkakeskuksesta. Onko HSL kysynyt kunnan virkamiehiltä, missä työmatkalaisten autoparkki sijaitsee? Mihinköhän parkkeeraisin autoni koko päiväksi, jos haluan käyttää tätä linjaa?????
Anonyymi
Onneksi on juna... jaa... Luomassa ei kohta ole kiitos Tarmo Aarnio. Tällä hetkellä pörrää tyhjiä busseja Luoman koulun parkkipaikalla. Ei mitään järkeä näissä jutuissa. Jos mahdollista niin ei kannattaisi maksaa minkäälaisia verjoa Kirkkonummelle koska ne rahat käytetään ihan päin. Päättäjät ja virkamiehet ovat aika hukassa kun eivät osaa tehdä oikeita päätöksiä.
Kirkkonummelainen / toivottavasti kohta entinen
Vetää sanattomaksi nämä muutokset joukkoliikenteessä näillä kulmilla. Ei mitään järkeä! Ne ketkä eivät itse käytä joukkoliikennettä tekevät päätöksiä näistä asioista. Eikä se ole pahin juttu vaan se, että asioista ei ole otettu selvää tai sitten ollaan vaan välinpitämättömiä – kunhan vaan on järjestetty jonkunlaista joukkoliikennettä niin siinä se.
Veronmaksajien pussilla on käyty
Mä en käytä selaista Busia jossa ei ole istumapaikoja eikä ole turvavöitä sehän on vaaralissta seisoo joutuu kuski tekee äkkijarutuksen niin kaikki lentää pitkin lattiaa .Mä käytän taxsia ja junaa.
pettynyt
Kiva, kun istumapaikat vähenevät, saa seistä koko työmatkan Masalasta Helsinkiin! Nykyiset aamubussit ovat usein jo niin täynnä, että Masalan kohdalta on turha odottaa pääsevänsä istumaan. Turvallista ja rentouttavaa matkaa on siis odotettavissa jatkossakin...

Ehkä vaihdan junaan
Tämä merkitsee varmaan sitä, että jatkossa voi joutua seisomaan koko tunnin matkan, kun istumapaikkoja on vähemmän. Hukkaan menee se aika: ei voi lukea, ei käyttää läppäriä. Uudistus on huononnus, jos koskee työmatkaliikennettä Helsinkiin. Landelle landebussit!
Läppäri sylissä töihin
Matka-aika hidastuu Helsinkiin linja-auton tyypin vuoksi. Mielenkiintoista. Bussityyppi ei palvele työmatkaa, koska harvat nimittäin kuljettevat lastenrattaita aamulla töihin...
Onneksi on juna
Matalalattiabusseissa on vähemmän istumapaikkoja kuin tavallisesssa. Osa koululaisista matkustaa siis seisten moottoritiellä 100km /h nopeudessa. Turvallista matkaa?
Anonyymi
Osaako joku sanoa liikennesäännöistä: jos bussissa ei ole turvavöitä niin mikä on maksiminopeus moottoritiellä? Toinen asia: muutos matalalattiabusseihin ei liene imainen eli kirkkonummelaiset maksavat tästä muutoksesta, vaikka niitä ei haluttu. Jk. Kuinka moni kunnanhallituksen jäsen matkustaa töihin Helsinkiin bussilla? Veikkauksia!
Järjetöntä
Lain mukaan kaupunkibusseissa ei tarvitse olla turvavöitä, koska nopeus on rajoitettu 85km/h. Näihin VDL:n busseihin mahtuu kolmet rattaat kyytiin.
linja-auton kuljettaja
eipä tainnut olla turvavöitä Wikströmiltä perityissä romuissakaan. Matalalattiabussi on nykyaikainen joukkoliikenneväline. Hyvin sitä on matkustajat selvinneet muissakin HSL kaupungeissa.

Korkea bussi on landebussi ;)
ziizii
Missä seisomapaikkojen turvavyöt?
Ninni
Penkkien laadusta tai istumapaikkojen määrästä huolimatta hieno juttu! Kunnassa on paljon lapsiperheitä ja jatkossa parit vaunut mahtuvat kyytiin liikuntaesteisille unohtamatta. Kunhan valtuustossa muistetaan edistää julkista liikennettä, reittejä ja aikatauluja voi kehittää asiakkaat edellä. Toimiva julkinen liikenne on etu kilpailtaessa uusista kuntalaisista.
Petri
Onko näissä busseissa huomioitu matkustajien turvallisuus laittamalla turvavyöt jokaiseeen penkkiin? ainakaan hsl:n muissa matalalattiabusseissa ei vöitä ole...
Oskar

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä