(18) kommenttia

Masalan 1000 asukkaan ekokylä-ideaa esiteltiin maailmanluokan hankkeena − soraääniäkin nousi

Kirkkonummelaisella Kari Savolaisella on intohimoinen tavoite rakentaa hiilineutraali ekoälykylä Masalaan.

Masalan taajaman laitamille suunniteltua ekoälykylää esiteltiin perusteellisesti maanantain seminaarissa. Ainutlaatuiseen kyläideaan oli tutustumassa yli 100 henkilöä.

Vuoden päivät julkisuudessa olleen ekokylän suunnittelijat olivat koonneet yli kolmituntisen esitelmäpaketin kuntapäättäjille ja asiasta kiinnostuneille.

Masalassa asuvan Kari Savolaisen ajatuksista lähtenyt ekoälykylä tähtään noin 300 pientalon ja 1 000 asukkaan kyläyhteisön rakentamiseen Sepänkyläntien varteen.

Savolainen asuu itse alueella ja omistaa noin 40 hehtaaria metsäistä maata, jolle ekokylän olisi tarkoitus nousta ensi vuosikymmenen aikana.

Perusajatuksena on se, että kylän hiilidioksidipäästöt olisivat nolla eli asuminen olisi täysin hiilineutraalia.

Ekoälykylässä tuotettaisiin oma sähkö- ja lämpöenergia, vain pieni määrä sähköä ostettaisiin yleisestä verkosta.

Katoille sijoitettavia aurinkopaneeleita kylään tulisi noin 1,8 hehtaaria. Lisäksi energiaa tuotettaisiin maalämmöllä ja omalla biokaasulaitoksella.

Savolainen kävi läpi seminaarin aluksi ekokyläsuunnitelmiensa taustat, joista keskeisin on ilmastomuutoksen torjunta.

− Vastaavaa ei ole tiettävästi missään. Tätä tultaisiin katsomaan kauempaakin, Savolainen hehkutti.

Savolaisen mielestä Suomessa ja maailmalla on löydettävä asumiseen uusia ratkaisuja, koska hiilijalanjälki paisuu jatkuvasti.

Lisäksi Savolaista hämmästyttää Suomessa ja erityisesti Helsingin seudulla rakentamisen ja asuntojen hinta.

Ekokylässä neliöhinnat pysyisivät Savolaisen mukaan huomattavasti nykytasoa alempana. Talot rakennettaisiin kokonaan puusta teollisesti.

Ekokylän sijainti ei ole aivan Masalan keskustassa, ei ainakaan normaalin kävelymatkan päässä. (sijainti, katso kartta alla)

Etäisyydestä keskustaan on mainittu erilaisia mittoja. Eräässä Savolaisen esittämässä kuvassa etäisyydeksi  Masalaan oli merkitty 1,5 kilometriä.

Seminaarissa Kirkkonummen ympäristöyhdistyksen puheenjohtaja Laura Räsänen puuttui asiaan ja kyseli, miksi puolentoista kilometrin etäisyydestä puhutaan.

Räsäsen mielestä ekokylästä Masalan asemalle on yli 2 kilometriä ainakin maantietä pitkin.

− Hanke on sinällään mitä kannatettavin, mutta sijainti on aivan väärä. Miten kapea Sepänkyläntie vetää liikenteen, jos alueelle tulee 1000 uutta asukasta ja pitääkö kunnan varautua rakentamaan uusi tieyhteys, Räsänen kysyi ja totesi, ettei alueella kaikki ole kovin iloisia suunnitelmista.

Sijaintiongelmaan tarjotaan ratkaisuksi sähkökäyttöisiä robottibusseja, joilla pääsisi muun muassa rautatieasemalle.

− Itse matka ei ole yleensä ongelma, vaan aika. Robottibusseilla pystytään takaamaan, että rautatieasemalle pääsee viidessä minuutissa, Savolainen totesi, mutta myönsi samalla, että bussisuunnitelmissa on vielä paljon kehittämistä.

Ekokylä-suunnitelmia ei ole vielä käsitelty kunnan päättävissä elimissä. Alue tarvitsee asemakaavan.

Masalaan valmistellaan parhaillaan vasta osayleiskaavaa, josta valmistunee ehdotus loppuvuodesta.

Savolainen on luvannut lahjoittaa ekokylälle miljoonaa euroa, josta noin puolet käytettäisiin yhteisen kylätalon rakentamiseen ja noin 200 000 euroa robottibussiliikenteen kehittämiseen.

Ehtona lahjoitukselle on, että alueen kaavoitus etenee joutuisasti esitetyssä laajuudessa.

Savolainen on toivonut, että ekoälykylän rakennustöihin päästäisiin viimeistään jo kolmen vuoden kuluttua.


(18) kommenttia

Kommentit (18)

Sivut

Hieno kunta asua, koska yrittävien ihmisten kautta kehitys saadaan vauhtiin Etäisyys liikenneyhteyksistä on mainio ja tämän alueen hyödyntäminen on odottanut vuosikymmenet tällaista "champioonia". Näin saadaan uutta sukupolvea alueen ikääntyvää väkeä täydentämään ja varmistamaan palvelut pitkässä juoksussa Masalan alueelle!
Anonyymi2
On inhimilllisen edun mukaista kannustaa hyviä ideoita. Ideologia ja aate tässä hankkeesssa on parasta mitä ole kullut aikoihin. Vielä kun mukaaan tulisi imateriaaliset arvot, erityishuomioiminen ja välittäminen kaikista jotka tarvitsevat erityisapua; vanhukset, vauvat, murrosikäiset, ja vammaisiset. Inhimillisen välittämisen erityiset tarpeet, niiden huomioiminen ja mukaanottaminen suunnitteluun. Henkinen ideologia rakenteellisen ekologisuuden lisäksi. Esimerkiksi luovan toiminnnan terapia-työpajaan lähtisin mukaan yhdeksi vetäjistä. Eräänlainen vanhan hyvän ajan kyläyhteisö, jossa kaikista pidetään huolta. Näen tässä hankkeessa upeita potentiaalisia ulottuvuuksia.
Helena Königsbäck
Kiinnostus asiaan loppuu maanomistajalta välittömästi, kun saisi rakennusoikeuden maahansa ja rahat tilille. Kuntalaiset rahoittavat maanvaidon jälkeiset kulut.
Kaavoituksen etuilijat
Kertoisiko joku monta näitä robottibusseja on ja mikä on niiden kapasiteetti? Edes puolen, eli 500 asukkaan, liikuttamiseen tarvitaan klo 6-9 aikana melko monta bussia. Kolme tuntia = 167 hlö/h. Jos bussi kulkee 4 kertaa tunnissa (15 min vuoroväli) tarvitaan 42 paikan robottibussi. HSL:n säköbussissa on 40 istumapaikkaa ja taidampa epäillä, että näin suuren kapasiteetin robobusseja olisi olemassa tässä lähiaikoina... Ja tämä liikennehän ei ole HSL:n operoimaa julkista liikennettä, vaan täysin yksityinen systeemi, joka voidaan lakkauttaa milloin tahansa.

Jos tällaiseen hankkeeseen ruvetaan, tulee asemakaavassa varmistaa määräyksin ekologisten ratkaisujen toteutuminen. Mikä muutoin estää Savolaista myyvänsä kaavoitetun rakennusoikeuden rakennusliikkeelle, kun toteaa ekokyläutopiansa olevan kannattamaton. Sitten tulee samaa bulkkikamaa kuin muuallekin ja samat hinnat. Ja kas, meilä onkin autoriippuvainen asuinalue kirjaimellisesti keskellä metsää, kaukana kaikesta! Käy kuin Troijassa konsanaan, ihahaa hepo hirnahtaa!
Katteettomia lupauksia sanon minä
"Ekoälykylässä tuotettaisiin oma sähkö- ja lämpöenergia"
"Katoille sijoitettavia aurinkopaneeleita kylään tulisi noin 1,8 hehtaaria"

näillä aurinkopaneeleilla siis tuotettaisiin lähes kaikki alueen tarvitsema sähkö? mukaanlukien (joskus hamassa tulevaisuudessa?) bussien käyttämä sähkö?

Mitenkäs, kun Suomessa aina tuo aurinko ei jaksa paistella - miten hankkeen suunnittelija on ajatellut silloin huolehtia sähkönsaannin? Onko hänellä esittää pitäviä laskelmia? Vai onko tarkoituksena, että ekokylässä ei sähköä käytetä pimeinä talvina tai viime vuoden kesän kaltaisina pilvisinä kesinä..


Hieno ajatus täysin hiilineutraalin asumisen puolesta, muttei taida ihan pelittää Suomessa..
infoa lisää

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx