(14) kommenttia

Masala kasvamassa Espoonlahden rantaan yli 2000 asukkaalla – hotellille myös mahdollisuus laajentua

Espoonlahden rannalle on kaavailtu isoa kerros- ja pientaloaluetta. (havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen)

Majvik ja Suvimäen alueen rakentamissuunnitelmat ovat muutaman kuukauden jälkeen tulossa uudestaan päätöksentekoon.

Yli 90 hehtaarin alueelle on valmisteltu useita vuosia uutta asemakaavaa, joka on tavoitteena saada päätettyä ensi vuoden aikana.

Yksityiset maanomistajat ja valtio haluaisivat toteuttaa Kehä III:n ja Espoonlahden rannan välisellä alueella mittavan asuinalueen, johon tulisi asunnot yli 2 000 asukkaalle.

Tällä hetkellä alueella on parikymmentä asukasta.

Asemakaavaehdotus oli yhdyskuntatekniikan lautakunnassa viime kesäkuussa, mutta lautakunta palautti kaavan uudelleen valmisteluun.

Evästyksenä oli, että rakennustehokkuutta pitää vähentää ja ylintä kerroslukua laskea kuuteen.

Nyt syksyllä tehtyjen kaavataloudellisten laskelmien mukaan, hankkeen toteutus ei onnistu, jos rakentamiseen tehokkuutta (kerrosneliöt) vähennetään.

Kunnan kannalta on oleellista kuin paljon maankäyttömaksuja saadaan maanomistajilta, joita uusi asemakaava hyödyttää.

Kunta joutuu rakennuttamaan alueen kadut ja kunnallistekniikan ja kustannukset pitäisi kattaa maankäyttömaksuilla.

Päivitetyssä asemakaavaehdotuksessa rakennusoikeudet on pidetty ennallaan.

Asemakaavaehdotuksessa Majvikin kokoushotellia voitaisiin laajentaa ja rakentaa nykyisen hotellin yhteyteen 50 uutta huonetta.

Kaava-alueella toimiva Geologian tutkimuslaitoksen paikkatietokeskus muuttaa Espooseen.

Laitoksen maa-alueen omistaa valtio ja sille on kaavassa suunniteltu asuntorakentamista.

> Runsaat 100 työpaikkaa siirtyy Kirkkonummelta Espooseen – huippututkimusta keskitetään (Viisykkönen 24.9.2019)

Majvik-Suvimäen liikenne on suunniteltu järjestettäväksi pohjois- ja eteläsuunnasta.

Uusi kokoojakatu menisi Sundsbergin asuinalueelle ja pohjoisosassa Kehä III:lle nykyisen Majvikin liittymään, johon on suunnitelmissa jossain vaiheessa eritasoliittymä ja yhteys myös Masalaan Kehä III:n yli.

Ennen eritasoliittymän toteutusta ehdotetaan Majvikin nykyisen, vaaralliseksi koetun liittymän väliaikaista parantamista.

Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta käsittelee kaavaehdotusta 22.10.

Majvikin-Suvimäen kaavoituksesta on hallinto-oikeudessa jo valitus, josta pitää saada ratkaisu ennen kuin kaavasta voidaan lopullisesti päättää.

Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri ja Kirkkonummen ympäristöyhdistys ovat valittaneet liito-oravien elinympäristön hävittämisestä Majvikin ja Suvimäen alueella. (Viisykkönen 17.5.2019)

> Uusi asuinalue merenrantaan Masalan naapuriin – asukkaita voisi tulla lisää yli 2 000 (Viisykkönen 11.6.)

Alueen maanomistajat ovat ilmoittaneet, että rakennushankkeita voitaisiin aloittaa nopeastikin, kun kaavoitus sen sallii.

(14) kommenttia
Kommentit (14)

Kommentit (14)

Ei pidä rakentaa liianlähelle rantaa ja alavalle. Meriveden pinta nousee kahdella, kolmella metrillä lähivuosikymmenten aikana. Ei ainakaan, ettei se kelluisi.
nim. vihreä aktivisti
Mihin kaikki koululaiset mahtuvat? Äkkiä uusi Nissnikun koulu rakenteille!
M
Kehä III ei levennetä 4- kaistaiseksi. Sen sijaan tehdään länsipuolelle rinnakkaisestie, jolla saadaan kulkuyhteys Kartanonranta - etelä
Suvimäki-Asema-Majvik

https://vayla.fi/uudellamaalla-suunnitteilla/kantatien-50-keha-iii-parantaminen-majvikin-ja%20masalan-kohdalla

Kokoojakatua (joka on leveämpi kuin Kehä III) ei tarvita
Onnellinen orava
Ennemmin uusia veronmaksajia Kirkkonummelle kuin junavarikko, joka ei tuo Kirkkonummelle kuin muutamia uusia työpaikkoja eikä junavuorojakaan lisää.

Tove
Saattaahan sienneä syntyä monikulttuurimaisema
Kulttuuri
Luomalaiset luonnollisesti barrikaadeilla. Savipellot kulttuurimaisemia yhtäkkiä.. Katsokaa peiliin!
Hävettää olla Kirkkonummelainen
Hyvä asia, nyt myös junavarikon rakentaminen alulle, jotta junavuoroja saadaan Masalaan lisää.
Antti
Tänne saadaan hyviä veronmaksajia, iso peukku.
Tomppa Jedestä
No voi vitalis, mutta junavarikko ei. Eikö nämä asukkaat tarvii juuri juna ja toimiva juna.
Oi oi oi.
Jos sinne pykätään tuo määrä asuntoja niin eiköhän samoille seuduille sovi yksi junavarikkokin.
Tango
Tätä hanketta ei pitäisi toteuttaa ennekuin kehä 3 on levennetty nelikaistaiseksi tieksi. Ei kiitos yhtään enempää liikennettä tuolle vanhalle kärrypolulle Länsiväylä - Espoon Keskus.
Jorma
Ratavarikko ja uusi asuinalue eivät poissulje toisiaan. Uusi asuinalue/alueet kuitenkin kestävän kehityksen ja kunnan verotulokertymän kannalta huomattavasti järkevämpi ratkaisu.
Valintoja
Samaan aikaan kunta puuhaa hanketta, jossa Nissnikun koulun 1-6 -luokkalaiset kuljetettaisiin keskustaan kouluun. Nykyiset väistötilat tulisivat yläluokkien käyttöön.
Mihin nämä uuden asuinalueen koululaiset sitten sijoitetaan? Kartanonrannan kouluunko?
Infrastruktuuri kuntoon
Nyt äkkiä barrikadeille! Tässä tuhotaan kehäkolmosen arvokkaita perinnemaisemia! Minä en missään tapauksessa ymmärrä, miksi upeaa aluetta pitää tuhota tällaisella järkyttävällä tavalla. Ja miettikää mikä melu- ja valosaaste tuosta tulee, sekä läpiajoralli. Not in my backyard!
luomalainen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx