(12) kommenttia

Lähijunien hankintaa lykätään, koska tarvetta vaikea ennustaa – varikkohanketta kuitenkin edistetään

Uusia lähijunia on ollut tarkoitus hankkia muutaman vuoden kuluttua.

HSL joutuu miettimään uudelleen lähijunakaluston hankintaa, josta piti tehdä päätöksiä vielä tänä vuonna. Tarkoitus on ollut tilata aluksi 30-40 uutta junayksikköä.

Korona-aika ja matkustajamäärien lasku ovat kuitenkin tuoneet junahankinnalle epävarmuutta. Lähivuosien matkustajamääriä on HSL:n mukaan erittäin vaikea ennustaa.

Uusia junia on kaavaitu hankittavaksi tämän vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Hanke vaati usean vuoden valmistelun.

HSL:ssä mietitään, miten nykyisten junien kapasiteettia voitaisiin nostaa samalla, kun vanhimmat lähijunat tulevat peruskunnostusikään.

Uusien junien hankinnan lykkääminen merkitsee käytännössä sitä, että Espoon kaupunkiradan jatkeen valmistuttua liikenne jouduttaisiin hoitamaan nykyisellä kalustolla.

Leppävaara-Kauklahti -lisäraiteiden rakentaminen alkaa ensi vuonna, ja liikenteen on tarkoitus käynnistyä noin 7 vuoden kuluttua.

Lähijunakaluston omistaa Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiö ja junat on vuokrattu VR:lle. Junakalustoyhtiö on puolestaan pääkaupunkiseudun kaupunkien omistama.

Uusien lähijunien hankintaa on tähän saakka valmisteltu rinnan lähijunavarikkojen suunnittelun kanssa. HSL on pitänyt välttämättömänä varikkojen saamista, kun lisäkalustoa tulee liikenteeseen.

Varikkojen sijoituspaikkoja on kartoitettu pääradan, rantaradan ja kehäradan varrelle. Rantaradalla vaihtoehtoina ovat olleet Mankki, Luoma ja Vuohimäki.

HSL:n hallitus päätti tiistaina, että kalustohankinnan päätöksiä siirretään, mutta varikkoasiaa viedään eteenpäin. Tavoitteena on, että saadaan varmuus varikoiden sijaintipaikoista.

Valtion budjetissa on varattu varikkosuunnitteluun sekä ensi että seuraavalle vuodelle miljoona euroa.

> Junavarikoista aloitetaan uutta selvitystä – hanke on siirtynyt toiselle toimijalle (Viisykkönen 8.9.2021)

Lisätty (30.11.) HSL:n Hallituksen päätös

(12) kommenttia
Kommentit (12)

Kommentit (12)

Ajvan turhaa hankkia uusia junia,
parempi korjata ne vanhat,
kohta meillä on se uusi varikko siellä
Luomassa missä junia voj korjata ja
rempata. Parempi korjata vanha kun ostaa
uutta, sitävartenhan varikoita rakenetaan.
Junamekaanikko Varikkolainen. ....
Mitä upein tapa tehdä täysin arvottomasta rääseiköstä seutukunnan arvokkain alue ja seutu: Piirretään siihen junavarikko.
Naapurin Jaska
Ottakaa mallia Sipoon Östersundomista, miten se jarru pannaan pohjaan ja kanssa pysyy siellä.
Tsirp tsirp
Turha on kalliisiin juniin investoida, tärkeämpää on saada uudet hävittäjät.
Patrik Sorja
Kokonaisuutta ajatellen, ja ihan luomalaisena, voin sanoa, että varikko on tervetullut mielummin tänne kuin syvemmälle kirkkonummelle. Vaikka varikkoalue ei toisi työpaikkoja, on fiksumpaa, ettei junia sahata koko kunnan läpi varikolle. Luonto on toki minullekin tärkeä, siksi tänne muutin, mutta suunnitelmien perusteella en näe tuota ongelmana, kyllä täällä tilaa on. Ei nuo pellot mitään lisäarvoa estetiikkaan tai luontoelämyksiin täällä tuo.
Tuntuu vastenmieliseltä kuunnella muiden alueella asuvien provosointia asiassa, pitäisi ottaa se järki käteen ja katsoa muutakin kun omaa napaa.
Telenius
Jos varikko tulisi Vuohimäkeen, kaikki varikkoliikenne kulkisi Kirkkonummen keskustataajaman vierestä koko ajan. Tätäkö kunta pitää mahdollisena? Uutta asuntorakentamista tulossa mm sekä vanhan terveyskeskuksen että Kirkkoharjun entisen koulun alueille. Ihan radan viereen. Varikolle Vuohimäkeen menevä junakalusto sahaisi siis ihan vierestä. Olisikohan Kirkkonummen keskustataajamalle myyntivaltti?!
Kalle
Kylläpä on taas sakeaa kommentointia täällä. Jännä juttu, että varikko kiihottaa kommenttipalstoilla varsinkin muita kuin niitä, joita asia koskee. Varokaa, ettei terveys mene, kun teillä näköjään verenpaineet nousee korkealle, kun mainitaan sana Luoma.
Luomaluomaluomaluoma
Hienoa että varikko etenee. Työpaikkoja lisää tähän viereen!
Masalalainen
Ja samalla kun Mankki-Luoma vihdoin vapautettaisiin älyttömistä varikkomerkintäaikeista niin saataisiin uudelle mittavalle datakeskushankkeelle vedettyä kaapelit paikkaan, jossa ne eivät taatusti ole riski olemassa oleville asukkaille.

Eikö joku nyt vaan voisi ottaa sormen pois nenästä ja antaa asioiden edetä niin kun kunta ja sen asukkaat haluavat.
Kuntalaisten ääni kuuluviin
Asukkaat, ilmeisesti myös "kulttuurimaiseman ja luonnosuojelun tukijat", keitä ja millaisia kytkyjä alueeseen heillä lieneekään, eivät silti asetu poikkiteloin Majvikin eritasoliittymän suhteen?
Sehän on varikon kokoinen toinen infrahanke aivan kiinni Luoman varikkosijainnissa, ja todennäköisesti autoliikenteellään aiheutaa suurempaa häiriöt ympäristöön, sekä korkealla ylikulullaan on näkyvämpi.

Mutta siinä onkin luomalaisten oma lehmä ojassa.

Itsekästä ja huonosti perusteltua vastustusta ei ole tarpeen huomioida, eikä varikko erityisen merkittävää haittaa Luoman tai Mankin vaihtoehdossa aiheuttaisi. Vuohimäen vaihtoehto sen sijaan on paitsi kohtuuttoman kallis, myös typerä ratkaisu rakentaa huoltoraidetta koko Kirkkonummen läpi, häiriten mahdollisimman laajaa aluetta. Mutta eihän sekään tietysti luomalaisia kiinnosta, kuten ei kustannuksetkaan.
Pekka Tuominen
Hannu Valtanen
Lehti kertoo sen sen takia että se tulee sinne Luomaan, mikä muukaan sinne mutapeltoon tulisi.
Näin on.
Miksi Viisykkönen toistaa Vuohimäki-Luoma-Mankki -mantraa, vaikka me kaikki asiaa läheltä seuraavat tiedämme, että todellinen tarve on löytää uusia sijoituspaikkoja varikolle. Kunta ei halua Mankki-Luoman alueelle varikkoa, se on vedonnut korkeimpaan hallinto-oikeuteen asiassa. Alueen asukkaat eivät halua, kulttuurimaiseman ja luonnonsuojelun tukijat eivät halua. Aikalisän paikka, katsotaan KHOn kanta tehtyihin valituksiin.
Hannu Valtanen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä