(4) kommenttia

Kuntakin on saanut kuulla kunniansa bussilinjastosta

Myös Pohjolan Liikenteellä on ollut totuttelemista uusiin linjoihin, vuoroihin ja aikatauluihin.

Viikon alussa aloittanut uudistettu bussiliikenne on aiheuttanut ennennäkemättömän palautemäärän myös Kirkkonummen kunnassa. Suurin kritiikki on kohdistunut koulukyyteihin.

Kirkkonummella reittibusseja käyttää koulumatkoihin yli 1 000 koululaista. Kaikkien heidän koulumatkansa muuttuivat ainakin jollakin tavalla, kun uusi bussilinjasto otettiin käyttöön 11.8. eli saman päivänä kuin koulut alkoivat.

Hallintopäällikkö Anu Karkinen kunnan sivistystoimesta kertoo, että palautetta ja kritiikkiä on tullut todella paljon eikä kaikkiin puheluihin ja sähköposteihin ole pystytty vastaamaan.

Tästä lähtien Kirkkonummen bussiliikenteen hoitaa HSL, joka valitsee tarjouskilpailussa liikennöitsijät. Vastuu liikenteestä on viime kädessä kunnalla, joka myös kompensoi rahallisesti bussien liikennöintiä.

Karkisen mukaan eniten vaikeuksia näyttää olleen bussien vaihdoissa. Koululaisia on myöhästynyt tunneilta. Lisäksi kasvaneet odotusajat ennen ja jälkeen koulupäivien ovat tulleet monille yllätyksenä.

Kritiikissä päällimmäisenä on ollut se, miksi linja-autovuoroja ei ole sovitettu kouluaikoihin.

Linjasto ja aikataulut on suunniteltu HSL:ssä. Karkisen mukaan kunnalta on annettu tarkat tiedot koulujen toiminnasta.

– Viime keväänä aikataulut käytiin koulu koululta läpi ja silloin systeemi näytti toimivan. Ainakaan vielä se ei kuitenkaan toimi kuten on luvattu, Karkinen sanoo.

Joiltakin osin linjastossa on koululaisten kannalta vielä selkeitä puutteita. Esimerkiksi systeemissa ei ole Karkisen mukaan otettu huomioon, että Winellska skolaniin tulee oppilaita joka puolelta kuntaa.

Lain mukaan oppilaiden koulumatkoihin saa kulua päivässä korkeintaan 2,5 tuntia ja yli 13-vuotiailla 3 tuntia. Karkisen mukaan nyt saattaa olla, että joissakin tapauksissa näissä rajoissa ei pysytä.

Kunta kerää palautteet

Kirkkonummen joukkoliikenneasioista vastaava toimialajohtaja Jari Tirkkonen kertoo, että kunta kerää nyt kaiken palautteen ja toimittaa sen kunnanjohdon nimissä HSL:ään.

Selvät virheet on HSL luvannut Tirkkosen mukaan korjata nopeastikin. Aikatauluissa on ollut esimerkiksi sellaisia pysäkkejä, joita ei ole olemassa.

Sen sijaan suurempia muutoksiin linjastoon ei Tirkkosen mukaan ole luvassa kuin korkeintaan puolen vuoden tai vuoden päästä, kun kesä-ja talviaikataulut muuttuvat.

- Tässä pitää nyt katsoa rauhassa miten kokonaisuus toimii. Se on ymmärrettävää, että hämmennystä on ollut, koska tämä on erittäin iso mullistus bussiliikenteessä. Vanhaan järjestelmään ei ole kuitenkaan enää paluuta, Tirkkonen sanoo.

HSL: Koulumatkat lähtökohtana bussilinjaston suunnittelussa

(12.8.) Uudesta bussilinjastosta murskaavaa kritiikkiä

(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

Näin käy kun kunnallinen päätöksenteko siirretää kunnasta ylemmälle tasolle suuriin yksiköihin. Paikallistuntemus häviää kun suunnittelijat ja linjoista päättävät ovat Helsingissä. Kunnalle jää maksumiehen rooli kahdella tavalla. Kunta maksaa osuuden hsy:stä ja palveluiden käyttäjät kärsivät.
Jeppe
Hyväksi havaittu vuosikymmenien aikana jalostettu toimiva järjestelmä piti lopettaa. Tilalle tuli joku insinöörien p**** järjestys. Päättäjät ei uskalla ottaa asiasta kiinni koska pelkäävät virkamiehiä ja konsultteja.
Entinen koululainen
Olisi mielenkiintoista saada kuulla, miten kunnan suuret työnantajat (tehtaat, varuskunta ym) ovat selvinneet tästä uudistuksesta.
Yksityisautoilu kunniaan
"Kunta kompensoi rahallisesti liikennettä."

Nyt kuitenkin näyttää kompensaation tarve HSL:lle olevan nousussa ja se ylittäisi 51%, johon kunnalla ei tässä taloustilanteessa ole varaa, vaan edessä on lippujen hinnankorotus. Näin ymmärsin lukemani kunnanhallituksen kokoukseen menevän esityslistan asian n:o 3.

No, samalla rahalla saa näköalakierrokset pitkin sivukyliä, vaikka moottoritie veisi kaupunkiin puolessa tunnissa.

Eilen kuulin lasten säntäilyistä tien poikki. Pelottavaa.


elp

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä