(13) kommenttia

Koululaisten maksuttomia kuljetuksia karsittiin – yli 40 vuotta vanha päätös kumottiin

Kirkkonummen alakouluissa 1-3 -luokkalaisten matkojen korvaamiseen on tullut koulutyön alettua muutoksia. Maksuttomien matkojen raja nostettiin 5:een kilometriin.

Muutos on yksi säästöpäätöksistä, jotka kunnanvaltuusto hyväksyi kesäkuun lopussa.

Aiemmin Kirkkonummella oli käytäntö, että pienemmille peruskoululaisille korvataan kyyditykset, jos koulumatka on yli 3 kilometriä ja muille yli 5 kilometrin matkoilla.

Nyt kaikkia peruskoululaisia koskee samaa käytäntö, joka on myös lakisääteinen minimi.

Muutos koskettaa Kirkkonummella lähes 100 oppilasta. Kunta laskee, että säästöä syntyy tänä vuonna noin 18 000 euroa.

Nyt muutettu käytäntö alakoululaisten koulumatkoisssa on Kirkkonummella varsin vanhaa perua. Valtuusto pudotti alakoululaisten matkarajan 3:een kilometriin vuonna 1979.

Kirkkonummen peruskoululaiset, jotka tarvitsevat koulukyyditystä, käyttävät pääsääntöisesti HSL:n busseja, joihin kunta antaa matkakortit.

Kunta järjestää taksikuljetuksen niille oppilaille, joilla ei ole käytössä joukkoliikennettä tai joilla on kuljetukseen terveydellinen syy tai koulutie on luokiteltu liian vaaralliseksi.

Kirkkonummella koulut alkoivat tiistaina. Koulukuljetukset on sivistystoimen hallintopäällikön Tiina Koiviston mukaan sujuneet hyvin.

Kun koululaisten taksikyyditykset kilpailutettiin edellisen kerran kaksi vuotta sitten, ensimmäisinä koulupäivinä oli kyydityksissä suuria ongelmia.

Tämän vuoden kilpailutuksen jälkeen kyyditykset ovat sujuneet hyvin, mikä johtuu osaltaan siitä, että suuri toimija kolmesta on sama kuin ennen.

> Kirkkonummen uudet koulukuljetusten periaatteet löytyvät täältä

 

(13) kommenttia
Kommentit (13)

Kommentit (13)

Kaikillahan ei ole mahdollisuus paikata tätä poistuvaa kyytiä ostamalla bussilippu, jos bussia ei ole. Taksikulut ovat aivan eri asia maksaa aamuin illoin, jos hinta onkin esim 20 e/matka. Kunta on niputtanut kyytejä taksit täyteen jolloin yhden lapsen kuljetus ei ole yhtä kallis kun jos jokainen perhe itse tilaa lapselle oman taksin.

Jos tällaiset päätökset saavat parikin perhettä muuttamaan muualle menetetyt verorahat ovat nopeasti isompi lovi kassaan kuin tämä "säästö". Ja onko tehty päätöksen lapsivaikutusarvio?
Anonyymi
Överbyntie on pienille ja muillekin tosi vaatallinen. Pyörätiehän loppuu jo 2km päästä eli sillalle. Kaaharit oikein kunnostautuvat kuka vetää lujempaa.
Pelolla sivusta seuraava
https://www.kirkkonummi.fi/lapsiystavallinen-kunta
Lapsiystävällinen kunta
Halpa on lapsen hinta Kirkkonummella. 6 vuotiaan tulee kävellä aamuin illoin 5 km hollituvan (vai mitä nämä luokattomat yhteistilat ovat nykynimeltään) ja kodin välillä ja päättäjät eivät tinkineet kokouspalkkioistaan. Hienoa Kirkkonummi! Toivottavasti tämä pakkoliikunta koskee muuten kaikkia lapsia äidinkielestä riippumatta, on se sitten suomi, ruotsi tai arabia.
Anonyymi
Nimimerkille "Tiukka paikka": kannattaa olla yhteydessä kuntaan jos on sitä mieltä, että koulutie on vaarallinen. Koululiitu-ohjelman sana ei ole välttämättä viimeinen. Tarvittaessa Poliisi arvioi tien vaarallisuuden ja Poliisi on aiemminkin ollut eri mieltä Koululiitu-ohjelman arvion kanssa.

Kts. esim. https://www.viisykkonen.fi/uutiset/poliisilta-ensimm%C3%A4iset-arviot-koulutien-vaaroista
Anonyymi
Täydellinen tilanne, Överbyntietä pitkin kävelee 7 vuotias kouluun ja Rekat, Bussit ,Bemarit ja Audit vetävät kun viimeistä päivää ohi. Ja tiedoksi täällä ei ole jalkakäytävä vielä mutta tulossa on.
Tiukka paikka.
Kaikki pitäisi saada maksutta, koska minä _haluan_ ja ennenkin saatiin. Lapsista on kuluja, yksi sellainen on vaikkapa matkakortti. Vanhemmat voivat kuljettaa itse, asuinpaikkakin on yleensä oma valinta.
Ei voi olettaa, että yhteiskunta maksaisi joka asian.
Matkakortti
100 perhettä maksaa nämä säästöt....5 km on kuitenkin liian pitkä matka kävellä sen ikäiselle.Mimmi Toivottavasti edes löytyy kuljetusta.
Mimma
Jos koulumatka on vaarallinen kunnan pitää edelleen maksaa matkan. Taajamakoulujen kohdalla 5 km tarkoittanee monella koulumatkan alkua maantien varrelta ilman kevyen liikenteen väyliä. Voi olla että säästö ei olekaan niin iso kuin kuvitellaan. Eikä se alkuunkaan ollut mitenkään iso.
Pienten lasten selkänahoista tämäkin säästö
Voihan bussikortin edelleen ostaa myös itse. 7-17-vuotiaan lapsen D-vyöhykkeen kortti maksaa 29,90 €/kk.
Anonyymi
Pitäisi jo rakennuslupavaiheessa todeta, että jos rakennat töllisi yli 3km päähän lähimmästä koulusta, olet itse vastuussa koulukyydeistä. Ohjaisi sekin osaltaan asutuksen sijoittumista julkisen liikenteen kannalta järkeviin paikkoihin.
Kuljetusten minimointi
Mammalle tiedoksi. Kortista veloitetaan kuntaa, vain käyttökertojen mukaan. Mutta on se alakoululaisen kiva taapertaa, tuiskussa, pakkasessa ja vilkkaan tien piennarta, kun ei ole kävelytietä.
Make R
Osaako joku muuten sanoa miten kunta maksaa HSL:lle koulukuljetuksesta, meillä useampi koululainen jolla on koulusta saatu bussikortti jota he kuitenkin käyttävät harvakseltaan koska ne pääsee kyydilläni kouluun.
Maksaako kunta koko kuukausikortin vai ainoastaan käytetyt matkat? Pitäiskö perheille antaa valinnan mahdollisuus että ottaisi kertakortin kuukausikortin sijaan? Varsinkin nyt korona-aikaan kuskailen lapsiani ihan mielelläni.
Mamma

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx