(12) kommenttia

Korona romahdutti HSL:n tulot: Kirkkonummellekin voi tulla miljoonalasku – junia lyhennetään kesän jälkeen

HSL miettii jo säästökohteita ensi syksyksi.

Koronakriisi on näkynyt rajusti myös joukkoliikenteessä. Matkustajamäärät ovat pudonneet ja HSL:n lipputulot ovat hetkessä romahtaneet kymmenillä prosenteilla.

Vastaavasti HSL:n säännölliset menot eivät laske samassa suhteessa, koska joukkoliikenteen palvelutasoon ei voida tehdä nopeasti merkittäviä muutoksia.

HSL:n hallitus päätti tiistaina esittää toimitusjohtajalle valtuuksia ottaa tänä vuonna enimmillään 200 miljoonaa euroa lainaa, jotta koronakriisin yli päästään. Lainaotosta päättävät jäsenkunnat yhtymäkokouksessa.

Rahantarve on vielä täysin auki. HSL:n arvio on, että rahoitusta tarvitaan 30-200 miljoonaa euroa.

Koronasta aiheutuvat tulonmenetykset tulevat lähivuosina kuntayhtymän jäsenkunnille kuten Kirkkonummelle maksettavaksi.

Kirkkonummi on HSL:ssä yksi pienemmistä jäsenistä, mutta koronalasku voi olla kuitenkin miljoonaluokkaa usean vuoden ajalle.

Kunnan taloustilanne on muutenkin huono ilman koronakriisiäkin. Tämänhetkinen arvio on, että alijäämää kertynee tänä vuonna noin 28 miljoonaa euroa. Viime vuonna alijäämä oli yli 20 miljoonaa euroa.

Tänä vuonna Kirkkonummi maksaa HSL:lle noin 6 miljoonaa euroa kuntaosuutta joukkoliikennetukena.

HSL sopeuttaa liikennettä ensi maanantaista lähtien, kun kesäaikataulut otetaan normaalia aikaisemmin käyttöön. Myös koulukyytilinjat pistetään tauolle.

> HSL karsii bussiliikennettä matkustajakadon takia – nämä linjat tauolle Kirkkonummella (Viisykkönen 7.4.)

HSL:ssä on mietitty jo säästökohteita ensi talvikaudelle. Junaliikenteessä joitakin vuorovälejä aiotaan pidentää ja junarunkoja lyhentää 10.8. alkaen.

Kirkkonummen lähijunaliikenteeseen ei ole tulossa muita muutoksia kuin junien lyhentäminen.

Kolmen yksikön U-junat lyhennetään iltapäiväruuhkassa kahden yksikön juniksi.

Ruuhka-ajan laidalla, iltaisin ja viikonloppuisin liikennöidään osa U-junista yhdellä yksiköllä kahden yksikön sijaan.

Järjestelyt voivat merkitä matkustajille sitä, että myös ruuhka-aikojen ulkopuolella junissa joutuu seisomaan.

(12) kommenttia
Kommentit (12)

Kommentit (12)

Aina jauhetaan julkinenliikenne mantraa. Se taitaa olla uus Stalinistisen suuntauksen (eli 1 hallitsee kaikkia) työkalu. On erittäin ympäristöä kuormittavaa ajaa tyhjiä vuoroja alueilla, joissa näitä ei käytetä.
Tämä on onneksi vain Kirkkonummen alueen ongelma. Jos tätä noudatettaisiin esimerkiksi oikealla syrjäseuduilla, siellä olisi lähes rikollista asua.
Teppo
Jatkossakin dumpatut junayksiköt voi levätä rauhassa jossain muualla kuin Kirkkonummen merenpohja-alueella. Tännehän ei ole kuin pari raidetta - länteen vain yksi.
Matkaaja
Lippujen hintoihin korotus, karsitaan turhat kokeilut ja kehitystyö, lipuntarkastus maksujen tuplaus, ilmaisliput ja alennusliput pois. Näillä alkuun.
Tomppa
Elokuussa ja pitkään sen jälkeen on vielä koronaa. Hienoa, että HSL varmistaa junien lyhentämisellä sen tehokkaamman tarttumisen, kun junassa ollaan entistäkin ahtaammin.
Koit
No mutta voi hyvänen aika sentään, eihän tämä nyt mikään ongelma ole! Kirkkonummi on aina pärjännyt taloudellisesti ja aivan varmasti selviää yhdestä koronakriisistä mallikkaasti. Meillä on kuulkaa Suomen parhaimpiin kuuluvat veronmaksajat ja kaikki edellytykset selvitä kriisistä voittajina.
rahaa on aina ollut
Jostain syystä rahaa on riittänyt laajoihin mainoskampanjoihin aina televisiota ja Hesaria myöten, pysäkkikuulutusjärjestelmiin busseissa, graafikan uusimiseen, Reittioppaan uusimiseen, linjastojen uusimiseen, kutsuplus-kokeiluihin, raideliikenteen ulottamiseen joka paikkaan jne. No ehkä tämän jälkeen jää turhat kotkotukset pois ja keskitytään perusasioihin. Lyhyempiin juniin kannattaisi kyllä siirtyä jo nyt ja ajaa koko kesä niillä. Syksyllä kun maailma on (toivottavasti) jo normalisoitunut, tulee olemaan tungosta jos junat ovat tynkiä. Taas yksi hyvä syy muuttaa pk-seudun ulkopuolelle. Porvoon/Tammisaareen suunnasta saa bussissa yleensä istumapaikan ja matka-aika on Porvoosta Hkiin jopa lyhyempi kuin Kirkkonummelta Hki:n
Bussimatkustaja
Tämä julkisen liikenteen matkustajakato on median pelottelun aikaansaama ongelma, ja ihmisethän ottavat näemmä sen sitten aivan tosissaan....
Voi ristus...
Junaliikenteen säästöt 10.8. alkaen. Aivan uskomatonta puuhastelua. Nyt junat tyhjiä vailla matkustajia. Missä ketteryys, jotta säästöt voimaan asap ja syksyllä katsotaan miltä maailma silloin näyttää ja toimitaan tilanteen vaatimalla tavalla.
Jorma K.
Hyvä ettei vuoroja karsita, joidenkin on pakko päästä vielä töihin:)
Lepuskiin
Siis eihän niitä kesän jälkeen voi lyhentää vaan nyt! Nyt menee pitkät junat, joissa on 2-3 matkustajaa. Kun tämä poikkeustilanne loppuu, niin tarvitaan pitkät junat, että kaikki voivat matkustaa väljästi, ettei uutta tautitilannetta heti tule.
Babette
Mitäköhän tuossa sopimuksessa on sovittu aikoinaan kustannusten nostamisesta. Hallituksen on helppo esittää lisävaltuuksia, kun eivät itse kuitenkaan joudu maksajiksi. Toki jos ennakoidut matkustajamäärät eivät toteudu niin on rahoitusvajetta. Pitäisikö kuitenkin jatkossa käyttäjien eli matkustajien osallistua nykyistä enemmän palvelun kustannuksiin?
Abra
Tyhjänä saavat sitten junanpätkät kulkea ruuhka-aikaan syksyn tullen. Korona kiertää vielä, ja pitäisi työssäkävijöiden voida istua harvakseltaan. Oman auton käyttäjäksi siirryn minä siinä vaiheessa.
Hölmöläisten hommaa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx