(5) kommenttia

Koneurakoitsija rakensi pihalleen kalaportaat – meritaimenelle avautuu väylä vuosikymmenten jälkeen

Omakotitalon takapihalle on rakennettu uusi väylä valelluskaloille. Veden odotetaan nousevan uoman puolelle viikonvaihteen aikana.

Luomanpuron varrella vanhan myllypadon luona kokoonnuttiin perjantaina juhlistamaan uutta kalaporrasta, jolla poistetaan este vaelluskaloilla nousta puron latvoille.

Ajatus kalaportaasta syntyi muutama vuosi sitten, kun Luoman kyläyhdistys halusi kunnostaa kylän halki virtaavan ikivahan puron.

Puroa pitkin ovat varmuudella vaelluskalat aikanaan nousseet ja tälläkin hetkellä kaloja tulee ensimmäiselle esteelle eli myllypadolle, joka on rakennettu joskus viime vuosisadan alkupuolella.

Padon vieressä asuva luomalainen Marko Vähäkuopus oli juuri rakentanut talonsa ja kuuli hankkeesta. Vähäkuopuksella on omia koneita ja urakoitsijana tietotaitoa maanrakennuksesta.

Perjantaina oli h-hetken aika. Vanha myllypato suljettiin ja ryhdyttiin odottelemaan, että vesi nousee ja lähtee virtaamaan 35 metriä pitkää uutta uomaa pitkin.

Takana on kaksi vuotta kovaa työtä, jota Vähäkuopus on tehnyt vapaa-ajallaan ja talkooväki on välillä auttanut.

− Täytyy myöntää, en kai olisi tätä aloittanut, jos alussa olisin tiennyt, millainen urakka on tulossa, Vähäkuopus huokaa, nyt kuitenkin tyytyväisenä urakan päätteeksi.

Maata on siirretty paljon ja jopa 500 tonnia tuota luonnonkiviä, jotka on ladottu uoman seinämiksi.

Uomasta piti tehdä aika pitkä, koska korkeutta myllypadossa on noin kolme metriä.

Kalaporras ei muuta puron virtaamaa, vaan kynnys pysyy samalla korkeudella kuin ennen, mutta kalat pääsevät loikkimaan vastavirtaan "portaita" pitkin. Vanha patoalue on yksityisessä omistuksessa.

Jatkossa vaelluskaloille on noin neljän kilometrin reitti Luomanlahdelta Vitträsk-järveen, jonka ainut lasku-uoma Luomanpuro on.

Joen kunnostustöitä jatketaan vielä, ja raivaustöitä on pitkin puroa vielä talkooväelle luvassa.

Ylitsepääsemättömiä esteitä ei pitäisi kaloille enää olla. Pieniä kynnyksiä aiotaan tasoitella luonnonkivillä muun muassa rautatien alikulkurummulla.

Kalaporras on ollut yksi tärkeistä toimista, joita kyläyhdistys ja paikallinen kalastuskunta tekevät Luomanpuron elvyttämiseksi. Kaikki puroluontotyypit ovat Etelä-Suomessa uhanalaisia ja vaarantuneita.

Kalaporrashanke saatiin liikkeelle Länsi-Uudenmaan Säästöpankin lahjoittamalla ”pesämunalla”. Myös Kesko on avustanut omalla hankkeellaan ”Kuteminen kuuluu kaikille”.

Hankkeessa on ollut asiantuntijana vesistösuunnittelija Jami Aho. Ely-keskukselta on saatu apua ja perustana on Kirkkonummen kunnan teettämä Luomanpuron hoitosuunnitelma.

> Koekalastuksessa saatiin Prisman läheltä meritaimenia – tällainenkin harvinaisuus joesta löytyi (Viisykkönen 22.1.)

(5) kommenttia
Kommentit (5)

Kommentit (5)

Hienoa
Just fine
Todella hieno ja tärkeä juttu.Kiitos vaelluskalojen puolesta ja myös omasta puolestani.
Leksa
Luomanpuro on paikallisen kalastuskunnan hallinnassa. Puron ennallistaminen taimenelle ei edellytä rakennuslupaa. Kunta on tukenut puron ennallistamista ja kyläläiset ovat olleet talkoissa mukana. Onneksi puron varren tontin omistaja on maarakentmisen asiantuntija ja on omin varoin edesauttanut kalatien rakentamista. Luomalaiset kiittävät!
Hannu Valtanen
Hieno juttu, näitä pitäisi saada lisää jos halutaan syödä ahvenen ja kassilohen lisäksi jotain kalaa. Saisikohan tällä sitä varikkoa vähän jumiin? Onko edes sillä suunnalla?

Ei tuossa rakennettu uutta vaan korjattiin edellisten sukupolvien virheitä.

Autotallin rakennusluvan hylkäämisessä on varmaan ollut perusteet ja niistäkin voi valittaa. Valittaminen täällä ei vie asiaa eteenpäin.
Keijo
Niin onhan ympäristöluvat kunnossa ja eikai siitä haittaa kylälaisille ole? Miten tuollainen saa rakentaa kun ei Kirkkonummella saa edes autotallia rakentaa omalle tontille?
Kuka antanut lupa?

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx