(17) kommenttia

Kivenmurskaamolle haetaan uutta lupaa − asukkaiden mielipidettä kysytään toisen kerran

Iso louhekasa odottaa toimenpiteitä Strömsbyssä. (arkistokuva: Markku Viitanen)

Valtaisan kivikasan murskaamiseen ja poiskuljettamiseen Strömsbyn teollisuusalueelta haetaan uutta lupaa. Edellisen kerran toiminta synnytti kovan keskustelun.

Kalliolouhetta on tuotu Gyprocin tehtaan naapuriin viime ja toissa vuonna melkoinen kasa eli kahden eduskuntatalon tilavuuden verran etupäässä Espoon metrotyömaalta.

Louhintayritys Kalliorakennus Oy on vuokrannut alueelta tontit varastointiin Kirkkonummen kunnalta ja Helsingin kaupungilta vuoden 2022 loppuun saakka.

Yhtiö haki viime vuodenvaihteessa lupaa murskaustoimintaan ja olisi halunnut rahdata paikalle vielä lisääkin louhetta. (Lue: Viisykkönen 3.1.)

Asiasta nousi iso kohu ja varsinkin Kantvikin ja Sepänkannaksen alueen asukkaat nousivat vastustamaan hanketta.

Yhtiön peräytyi osin suunnitelmistaan ja luopui aikeistaan tuoda alueelle lisää louhetta.

> Lue lisää: Mitä valtavalle kivivuorelle tehdään? − Louhintayritys infosi, kuinka kasa saadaan kolmessa vuodessa pois (Viisykkönen 8.5.)

Nyt Kalliorakennus hakee ympäristölupaa käsitellä jo paikalle tuotu louhekasa vajaan kolmen vuoden kuluessa.

Yhtiön on kertonut, että murskaustoimintaa tehtäisiin 60-130 vuorokautta vuodessa ja Strömsbystä lähtisi 50-100 autokuormallista päivässä.

Lupahakemuksesta on julkaistu kuulutus ja asiaan voi ottaa kantaa.

 

(17) kommenttia
Kommentit (17)

Kommentit (17)

Niin kyllähän tavaran täytyy kulkea, oli sitä sitten enempi tai vähempi. Mitä enempi, sitä kannattavampaa. Viherviipertäjät, kun eivät suvaitse olevan olemassa mitään tuotantoa. Rahaa ja jonniijoutavaa koulutusta, kuitenkin vaatiivat ja liikkuvat, kuin laumaeläimet, mitään järkeä ole. Esteitä ja nystyröitä liikenteen riesaksi rakentaavat ja pajattaavat, että kun autoja ajelee CO2:sta muka tulee ja ilmasto lämpenee. Hirvet Norjassa piereksivät ja hengittäävät enempi päästöjä, kuin liikenteen päästöt Suomessa ovat.
nim. ei ole pakko olla tiellä
Älkää ylittäkö tietä kun auto tulee ja opettakaa lapsenne myös, niin ei henki vaarannu.
Ei siellä joka sekunti tai minuutti autoja menne eikä tule.
hengissä vuosinen Upinniementien pyöräilyn jälkeen
On se käsittämätöntä että kaikesta pitää ja saa valittaa nykyjään, ja ettei teollisuusalueella saaisi murskata kiviä. Mikä olisi valittajien mieleen pitäisikö ne kuljettaa kuuhun ja murskata siellä vai? Entä Upinniementie onko sen käyttääminen sallittu vain henkilöautoille? Sitten kyllä valitetaan että.murske on kallista kun se joudutaan kuljettamaan pitkän matkan päästä. Tämä jos joku on ympäristöteko ns. lähituotettua mursketta.
Lähialueenasukas.
Käsittämätöntä porukkaa jotka ovat rakentaneet tönönsä vuosikymmeniä sitten alkaneen teollisuuden viereen ja nyt jatkuva poru
Valittajat
Kannattais varmaan siellä upinniemensuunnassa liittyä itkiänaisiin
Itkiät
Ihmettelen? Niin asia on nyt näin että pienteollisuusalueella on aina pientä ääntä ja jos sitä ei ymmärä niin pitää muuttaa muualle.
Överbyyssä autokorjaamo Höglundissa trimmataan kilpaautoja pitkin viikonloppuiltoja ja se ääni ei ole mukava mutta mitä teet kun niillä on ilmeisesti lupaa siihen? Joko kuuntelee sitä ääntä tai sitten muutetaan muualle.
Me muutetaan muualle.
@Vai ei ole suojatie? Ikävästi teillä asiat Överbyssä rekkaralin suhteen. Tiedät siis hyvin, miksi Etelä-Kirkkonummella ollaan huolissan raskaan liikenteen lisääntymisestä. Armeijan autoja harvoin Upinniementietä pitkin ajaa ja eiköhän kaikki Upinniementien läheisyydessä asuvat tiedä oikein hyvin, että raskasta liikennettä on jo Upinniementiellä (ihan tarpeeksi).

@Voi voi kun on niin vaarallista että. Tekstissäni selkeästi kirjoittaa _tien_ylittämisestä_, en jalkakäytävän käytöstä. Tie kun pitää ylittää, jos haluaa toiselle puolelle kuten kolsarilaiset bussimatkustajat...

Outoa ajattelua, että Sepänkannas-Bro alueella pitäisi vaarantaa tienylittäjien henki sen takia, että Överbyssä, Sepänkylässä ja Porkkalassa ei ole jalkakäytävää tai suojatietä.
Nacci
Eivätkö ihmiset ole aivan selvästi sanoneet, että he eivät tällaista asiaa halua? Miksi tätä asiaa ja muitakin asioita pitää veivata Kirkkonummella vuositolkulla.
Ihmettelen?
Nacci ! Jos pysyt siinä jälkakäytävällä niin rekat voi ajaa huoletta pitkin Upinniementietä. Monessa kunnan tiellä ei ole sitä jalkakäytävä esim. Sepänkyläntie tai Överbyntie tai Porkkalantie.
Voi voi kun on niin vaarallista että.
Kannatetaan, kyllä yhdelle kivimurskaamolle aina sijansa löytyy....
Sepänkannaksen nurkilta
Nacci tervetuloa Överbyyhyn vaikka ihan heti aamu 07,00 niin tulet yllättymään millainen rekkaralli tällä tiellä on jatkuvasti. Rautatiesilta on suljettu raskalle liikenteelle joten kaikki rekat ajavat Överbyntietä pitkin jossa EI OLE SUOJATIE ei edes KÄVELYTIE.
Upinniemen tien varrella ja päädyssä on aina ollut pienteollisuutta sekä armeja joten sitä liikenettä siellä on aina ollut ja tulee olemaan. Kas kun kukaan ei ole huomannut että vuosia on ajettu hiiltä ajan kivikasan viereltä Vantaalle.
Vai ei ole suojatie?
@Iso ongelma pienestä kasasta. Kyse ei olekaan nyt (ainoastaan) siitä murskaamistoiminnasta vaan louheen toimittamisesta pois alueelta. 50-100 kuormaa päivässä raskasliikennettä lisää Upinniementielle on kestämätön ja huomattavasti Upinniementie ylittäjien turvallisuutta vähentävä tekijä. Rekkojen on kuljettava noin 5-6 km ennen kuin pääsevät kääntymään 51:lle. Kolsarin kohdalla ei ole edes suojatietä, jota pitkin pääsisi pysäkille. Tosin raskasliikenne ei pahemmin suojateiden eteen pysää, joten suojatie kolsarilaisia tuskin tässä tapauksessa auttaa.

Talvisin Upinniemenetie on tavalista huonommassa kunnossa Kirkkonummella kun ollaan ja senkin on yksi vaaratekjä kapealla tiellä raskasliikenteen kanssa.

Nacci
Erittäin huolestunut kuntalainen, joka ei jätä asiaa tähän . Kysyn vaan että miten luulet sen kasan siirtyvän suuntaan sun toiseen ilman että sitä murskataan?
Kantviikiläinen.
Iso ongelma kasasta. Överbyssä murskattiin jo -70luvulla, Synnyin kotini on ihan siinä lähellä. -90 luvulla olin siellä töissäkin.
Make R
Överbyhyn tuskin ajetaan rekkarallia Kirkkonummen keskustan rampin kautta ja murskauspaikan lähinaapurustossa tuskin on kymmeniä omakotitaloja kunnan kaava-alueella?
Nyt vähän tolkkua
Hienoa!
Käsittääkseni toivat luvstta louheen ja kippasivat myös luvatta naapuritontille, minkä omistaa kunta. Kun jäivät siitä kiinni, niin kunnan nahjukset vuokrasivat halvalla tontin yritykselle. Yritys laittoi taktisesti murskaustoiminnasta hakemuksen kuntaan juuri joululomia ennen, jolloin mahdollisia huomautuksia, valituksia ja asiaan puuttumisia tulisi mahd. vähän. Toisin kävi. Huolestuneet kuntalaiset nostivat asian esille ja kunnan johdn ja poliitikkojenkin oli otettava asiaan kantaa. Seuratkaa asian kehittymistä. Haittavaikutuksia kuntalaisille on tiedossa roppakaupalla...
Erittäin huolestunut kuntalainen, joka ei jätä asiaa tähän
Mitä mitä ? Eikö se kasa ole sulannut auringossa? Mitä sitä lupaa kysyä järkikin sanoo että se pitää murskata ja sitten myydä pois. Alue on pienteollisuusaluetta joten mikä on ongelma?
Meillä Överbyyssä on murskattu vuosia Isosuontien varrella ja hyvin me voidaan. Kellekkään ei ole tullut traumoja. Ja se alue ei ole teollisuusaluetta vaan ok-aluetta jossa ei ole edes jalkakäytävä.
Iso ongelma pienestä kasasta.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx