(19) kommenttia

Kirkkonummi uhkaa jäädä jarrumieheksi koko Espoo-Salo -ratahankkeessa − Liikennevirasto hoputtaa kuntaa

Veikkolan kaavakartta, johon päälle on vedetty suuniteltu ratalinja. Oikoratalinjaus vaatii osayleiskaavan laatimisen Veikkolan pohjoisosiin.

Espoo-Salo -oikoratahankkeesta vastaava Liikennevirasto on neuvotellut viime aikoina tiiviisti Kirkkonummen kanssa, jotta hankkeen eteneminen ei jäisi kunnan päätöksistä kiinni.

Oikoradan suunnittelu on täydessä vauhdissa. Kolme konsuttiyhtiötä tekee hankkeesta yleissuunnitelmaa parhaillaan Liikenneviraston tilauksesta.

Suunnitelman pitäisi olla valmis ensi vuoden loppuun mennessä. Valtio on varannut suunnittelurahaa 40 miljoonaa euroa. Viimeksi syksyllä hallitus kiirehti niin sanotun Tunnin juna- hankkeen valmistelua.

Vaikka itse radan rakentaminen jäisi 2030-luvun puolelle, suunnitteluprosessi vaatii piakkoin alueen kunnilta päätöksiä maankäytössä eli kaavoituksessa.

Jotta ensi vuonna valmistuva Espoo-Salo -välisen radan yleissuunnitelma voidaan hyväksyä, pitää lain mukaan kaikilla radanvarren kunnilla oli kaavoitus ratalinjaa varten ajan tasalla.

Kaikissa muissa kunnissa ja kaupungeissa paitsi Kirkkonummella maankäytön suunnittelu on joko jo ratkaistu tai se on käynnissä suunniteltua ratalinjaa silmällä pitäen.

Viimeksi asia oli esillä Kirkkonummen valtuustossa viime syksynä, kun esillä oli lähivuosien kaavoitusohjelma.

Silloin valtuusto päätti äänestyksen jälkeen, että Veikkolan yleiskaavoitusta ei kiirehditä, vaan palataan asiaan joskus tulevaisuudessa.

> Espoo-Salo -oikorata kummitteli puheissa − valtuusto linjasi, mitä kaavoitetaan ja mitä ei (Viisykkönen 3.9.)

Kirkkonummella on sittemmin herätty kaavoituskysymykseen. Asia on esillä kuntatekniikan lautakunnan seuraavassa kokouksessa 24.1.

Kuntatekniikan toimialajohtaja esittää pikaisia toimia ja osayleiskaavan laatimisen aloittamista Veikkolassa ratalinjalla ja se läheisyydessä.

Asia ehtisi maaliskuun valtuustoon, jonne on pyydetty myös Liikenneviraston edustajaa selvittämään oikoradan suunnittelutilannetta.

Liikenneviraston kanssa pidetyissä viime neuvotteluissa Kirkkonummen edustajat ovat toivoneet, että Veikkolan seisakkeen paikkaa suunnitelmissa muutettaisiin mahdollisimman lähelle moottoritien liittymää.

Meneillään olevassa oikoradan yleissuunnittelussa ei oteta aivan tarkkaa kantaa ratalinjaan eikä asemien paikkaan.

Neuvotteluissa on Liikennevirasto antanut takuut siitä, että suunnitelmissa on paikka Veikkolan seisakkeelle. Veikkolassa pysähtyisivät Helsinki-Lohja -välillä kulkevat lähijunat.

Yleissuunnitelman jälkeen on lain mukaan tehtävä vielä yksityiskohtainen ratasuunnitelma. Mitään päätöksiä radan rakentamisesta ei ole.

Oikoradan suunnitelmia esiteltiin lokakuussa asukastilaisuudessa muun muassa Veikkolassa.

> Pysähtyykö se juna sitten Veikkolassa? − Kirkkonummea halkova uusi ratahanke kiinnosti "tuvan täydeltä" (Viisykkönen 9.10.)

(19) kommenttia

Kommentit (19)

Sivut

Espoon kaupungin kaupunginjohtaja Jukka Mäkeläkin näyttää agitoivan tätä valheellista nimikettä "tunnin juna". Sellaistahan ei ole millään suunnitelmilla toteutettavissa, tuohan on väärien tietojen levittämisenä verrattavissa vieraan vallan sekaantumisena toisten vaaleihin, eli manipulointia johon tyhmempien pitäisi langeta.
Propaganda elää
"Eletään 2000 lukua" - nimimerkille tiedoksi, että rantarata on rakennettu Venäjänvallan aikaan 1800-1900 vaihteessa sivilisaation läpi, eli sinne missä silloin oli radalle tarvetta.
Silloin ei ollut järkeä rataa rakentaa metsän läpi, niinkuin ei 2020 tai 2030 luvullakaan!
Lue historiaa ja ajattele itse, älä kuuntele äänekkäitä agitaattoreita jotka eivät ajattele varsinaista ratahanketta.
junarata sen varrella asuville
Nykyisen rantaradan linjaus on huono matkustajia ajatellen. Se kulkee suomenruotsalaisten maitolavojen kautta Turkuun.
Linjaus on vanha lehmänkauppa RKP:n ja Keskustan välillä kun RKP:n piti saada junarata kultahammasrannikolle.
Eletään 2000 lukua
Ei ne junat kuitenkaan Veikkolassa pysähdy, tai muillakaan pysäkeillä, ihan varmasti junat pyyhältää vauhdilla ohi, sillä pitäähän matka Turusta Helsinkiin taittua tunnissa.
Huuhaata
Lähijuna Veikkolaan, hyvästit motarilla jumittamiselle, joitain satoja tai tuhansia uusia asukkaita, mahdollisesti lisää yritystoiminta, kunnallisia palveluita...

Mahdollisuuksia on, mutta valitettava tosiasia sekin että yllättävän monet veikkolalaiset ovat erittäin muutosvastarintaisia eivätkä halua kylänsä kasvavan.
Lintukoto menneisyydestä

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx