Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Kirkkonummi uhkaa jäädä jarrumieheksi koko Espoo-Salo -ratahankkeessa − Liikennevirasto hoputtaa kuntaa
18.01.2019
13:31
(19) kommenttia
Kirkkonummi uhkaa jäädä jarrumieheksi koko Espoo-Salo -ratahankkeessa − Liikennevirasto hoputtaa kuntaa
Espoo-Salo -oikoratahankkeesta vastaava Liikennevirasto on neuvotellut viime aikoina tiiviisti Kirkkonummen kanssa, jotta hankkeen eteneminen ei jäisi kunnan päätöksistä kiinni.
Oikoradan suunnittelu on täydessä vauhdissa. Kolme konsuttiyhtiötä tekee hankkeesta yleissuunnitelmaa parhaillaan Liikenneviraston tilauksesta.
Suunnitelman pitäisi olla valmis ensi vuoden loppuun mennessä. Valtio on varannut suunnittelurahaa 40 miljoonaa euroa. Viimeksi syksyllä hallitus kiirehti niin sanotun Tunnin juna- hankkeen valmistelua.
Vaikka itse radan rakentaminen jäisi 2030-luvun puolelle, suunnitteluprosessi vaatii piakkoin alueen kunnilta päätöksiä maankäytössä eli kaavoituksessa.
Jotta ensi vuonna valmistuva Espoo-Salo -välisen radan yleissuunnitelma voidaan hyväksyä, pitää lain mukaan kaikilla radanvarren kunnilla oli kaavoitus ratalinjaa varten ajan tasalla.
Kaikissa muissa kunnissa ja kaupungeissa paitsi Kirkkonummella maankäytön suunnittelu on joko jo ratkaistu tai se on käynnissä suunniteltua ratalinjaa silmällä pitäen.
Viimeksi asia oli esillä Kirkkonummen valtuustossa viime syksynä, kun esillä oli lähivuosien kaavoitusohjelma.
Silloin valtuusto päätti äänestyksen jälkeen, että Veikkolan yleiskaavoitusta ei kiirehditä, vaan palataan asiaan joskus tulevaisuudessa.
Kirkkonummella on sittemmin herätty kaavoituskysymykseen. Asia on esillä kuntatekniikan lautakunnan seuraavassa kokouksessa 24.1.
Kuntatekniikan toimialajohtaja esittää pikaisia toimia ja osayleiskaavan laatimisen aloittamista Veikkolassa ratalinjalla ja se läheisyydessä.
Asia ehtisi maaliskuun valtuustoon, jonne on pyydetty myös Liikenneviraston edustajaa selvittämään oikoradan suunnittelutilannetta.
Liikenneviraston kanssa pidetyissä viime neuvotteluissa Kirkkonummen edustajat ovat toivoneet, että Veikkolan seisakkeen paikkaa suunnitelmissa muutettaisiin mahdollisimman lähelle moottoritien liittymää.
Meneillään olevassa oikoradan yleissuunnittelussa ei oteta aivan tarkkaa kantaa ratalinjaan eikä asemien paikkaan.
Neuvotteluissa on Liikennevirasto antanut takuut siitä, että suunnitelmissa on paikka Veikkolan seisakkeelle. Veikkolassa pysähtyisivät Helsinki-Lohja -välillä kulkevat lähijunat.
Yleissuunnitelman jälkeen on lain mukaan tehtävä vielä yksityiskohtainen ratasuunnitelma. Mitään päätöksiä radan rakentamisesta ei ole.
Oikoradan suunnitelmia esiteltiin lokakuussa asukastilaisuudessa muun muassa Veikkolassa.
Kommentit (19)
19.01.2021
10:56
Kirkkonummi epäröi yhä vanhusten ja vammaisten yhteistä kulkukeskusta – liittymistä selvitetään vielä
18.01.2021
12:41
S-ryhmä avaa myymälöitä Espooseen – jo neljäs Prisma rakenteilla, uusi Alepa Kauklahteen
18.01.2021
10:07
Myös Kirkkonummen ravintolassa tarjoillaan jatkossa ruokaa pöytiin – Mäkkäri on remontissa
15.01.2021
16:11
Espoon kaupunkirata -hanke alkuun – näin se parantaa myös Kirkkonummen junaliikennettä
15.01.2021
14:09
Uusia linjauksia lukioihin: Abit pääsevät koululle, penkkarit perutaan ja tanssiaiset siirretään
15.01.2021
13:20
Kirjaston johtajan eläkepäivät koittavat – ura alkoi Kirkkonummella 42 vuotta sitten pienessä puutalossa
15.01.2021
10:27
Kommentit (19)
Silloin ei ollut järkeä rataa rakentaa metsän läpi, niinkuin ei 2020 tai 2030 luvullakaan!
Lue historiaa ja ajattele itse, älä kuuntele äänekkäitä agitaattoreita jotka eivät ajattele varsinaista ratahanketta.
Linjaus on vanha lehmänkauppa RKP:n ja Keskustan välillä kun RKP:n piti saada junarata kultahammasrannikolle.
Mahdollisuuksia on, mutta valitettava tosiasia sekin että yllättävän monet veikkolalaiset ovat erittäin muutosvastarintaisia eivätkä halua kylänsä kasvavan.
Raideyhteys Lohja-Nummela-Veikkola-Espoo-Helsinki taas on järkevä toteuttaa.
Rantarataan, junarataan Hanko-Hyvinkää ja tie 25:een on satsattava ne rahat mitkä haahuilijat nyt haluavat upottaa Lohjan ja Salon välisiin korpiin.
Samaa koskee Kirkkonummea, ja erityisesti Veikkolaa, joka on ihan middle-of-nowhere. Yleensäkin Helsingistä pois matkustaminen on ihan turhaa.
Kyse ei ole mistään megaluokan metropolista, vai onko?
Kommentoi