(19) kommenttia

Kirkkonummi uhkaa jäädä jarrumieheksi koko Espoo-Salo -ratahankkeessa − Liikennevirasto hoputtaa kuntaa

Veikkolan kaavakartta, johon päälle on vedetty suuniteltu ratalinja. Oikoratalinjaus vaatii osayleiskaavan laatimisen Veikkolan pohjoisosiin.

Espoo-Salo -oikoratahankkeesta vastaava Liikennevirasto on neuvotellut viime aikoina tiiviisti Kirkkonummen kanssa, jotta hankkeen eteneminen ei jäisi kunnan päätöksistä kiinni.

Oikoradan suunnittelu on täydessä vauhdissa. Kolme konsuttiyhtiötä tekee hankkeesta yleissuunnitelmaa parhaillaan Liikenneviraston tilauksesta.

Suunnitelman pitäisi olla valmis ensi vuoden loppuun mennessä. Valtio on varannut suunnittelurahaa 40 miljoonaa euroa. Viimeksi syksyllä hallitus kiirehti niin sanotun Tunnin juna- hankkeen valmistelua.

Vaikka itse radan rakentaminen jäisi 2030-luvun puolelle, suunnitteluprosessi vaatii piakkoin alueen kunnilta päätöksiä maankäytössä eli kaavoituksessa.

Jotta ensi vuonna valmistuva Espoo-Salo -välisen radan yleissuunnitelma voidaan hyväksyä, pitää lain mukaan kaikilla radanvarren kunnilla oli kaavoitus ratalinjaa varten ajan tasalla.

Kaikissa muissa kunnissa ja kaupungeissa paitsi Kirkkonummella maankäytön suunnittelu on joko jo ratkaistu tai se on käynnissä suunniteltua ratalinjaa silmällä pitäen.

Viimeksi asia oli esillä Kirkkonummen valtuustossa viime syksynä, kun esillä oli lähivuosien kaavoitusohjelma.

Silloin valtuusto päätti äänestyksen jälkeen, että Veikkolan yleiskaavoitusta ei kiirehditä, vaan palataan asiaan joskus tulevaisuudessa.

> Espoo-Salo -oikorata kummitteli puheissa − valtuusto linjasi, mitä kaavoitetaan ja mitä ei (Viisykkönen 3.9.)

Kirkkonummella on sittemmin herätty kaavoituskysymykseen. Asia on esillä kuntatekniikan lautakunnan seuraavassa kokouksessa 24.1.

Kuntatekniikan toimialajohtaja esittää pikaisia toimia ja osayleiskaavan laatimisen aloittamista Veikkolassa ratalinjalla ja se läheisyydessä.

Asia ehtisi maaliskuun valtuustoon, jonne on pyydetty myös Liikenneviraston edustajaa selvittämään oikoradan suunnittelutilannetta.

Liikenneviraston kanssa pidetyissä viime neuvotteluissa Kirkkonummen edustajat ovat toivoneet, että Veikkolan seisakkeen paikkaa suunnitelmissa muutettaisiin mahdollisimman lähelle moottoritien liittymää.

Meneillään olevassa oikoradan yleissuunnittelussa ei oteta aivan tarkkaa kantaa ratalinjaan eikä asemien paikkaan.

Neuvotteluissa on Liikennevirasto antanut takuut siitä, että suunnitelmissa on paikka Veikkolan seisakkeelle. Veikkolassa pysähtyisivät Helsinki-Lohja -välillä kulkevat lähijunat.

Yleissuunnitelman jälkeen on lain mukaan tehtävä vielä yksityiskohtainen ratasuunnitelma. Mitään päätöksiä radan rakentamisesta ei ole.

Oikoradan suunnitelmia esiteltiin lokakuussa asukastilaisuudessa muun muassa Veikkolassa.

> Pysähtyykö se juna sitten Veikkolassa? − Kirkkonummea halkova uusi ratahanke kiinnosti "tuvan täydeltä" (Viisykkönen 9.10.)

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Espoon kaupungin kaupunginjohtaja Jukka Mäkeläkin näyttää agitoivan tätä valheellista nimikettä "tunnin juna". Sellaistahan ei ole millään suunnitelmilla toteutettavissa, tuohan on väärien tietojen levittämisenä verrattavissa vieraan vallan sekaantumisena toisten vaaleihin, eli manipulointia johon tyhmempien pitäisi langeta.
Propaganda elää
"Eletään 2000 lukua" - nimimerkille tiedoksi, että rantarata on rakennettu Venäjänvallan aikaan 1800-1900 vaihteessa sivilisaation läpi, eli sinne missä silloin oli radalle tarvetta.
Silloin ei ollut järkeä rataa rakentaa metsän läpi, niinkuin ei 2020 tai 2030 luvullakaan!
Lue historiaa ja ajattele itse, älä kuuntele äänekkäitä agitaattoreita jotka eivät ajattele varsinaista ratahanketta.
junarata sen varrella asuville
Nykyisen rantaradan linjaus on huono matkustajia ajatellen. Se kulkee suomenruotsalaisten maitolavojen kautta Turkuun.
Linjaus on vanha lehmänkauppa RKP:n ja Keskustan välillä kun RKP:n piti saada junarata kultahammasrannikolle.
Eletään 2000 lukua
Ei ne junat kuitenkaan Veikkolassa pysähdy, tai muillakaan pysäkeillä, ihan varmasti junat pyyhältää vauhdilla ohi, sillä pitäähän matka Turusta Helsinkiin taittua tunnissa.
Huuhaata
Lähijuna Veikkolaan, hyvästit motarilla jumittamiselle, joitain satoja tai tuhansia uusia asukkaita, mahdollisesti lisää yritystoiminta, kunnallisia palveluita...

Mahdollisuuksia on, mutta valitettava tosiasia sekin että yllättävän monet veikkolalaiset ovat erittäin muutosvastarintaisia eivätkä halua kylänsä kasvavan.
Lintukoto menneisyydestä
Onhan se hyvä että Kirkkonummi on kerrankin edistyksellinen, eli jos se pystyy viivyttelyllään estämään tuota järjetöntä mega-projektia, niin pitkään että asiasta päättävät tulevat järkiinsä (tai pysyvät Turussa).
Raideyhteys Lohja-Nummela-Veikkola-Espoo-Helsinki taas on järkevä toteuttaa.
Rantarataan, junarataan Hanko-Hyvinkää ja tie 25:een on satsattava ne rahat mitkä haahuilijat nyt haluavat upottaa Lohjan ja Salon välisiin korpiin.
järki hoi
"eihän kukaan halua vapaaehtoisesti matkustaa Turun suuntaan varsinkaan junalla....ja stadiin pääsee dösällä varsin mainiosti"

Samaa koskee Kirkkonummea, ja erityisesti Veikkolaa, joka on ihan middle-of-nowhere. Yleensäkin Helsingistä pois matkustaminen on ihan turhaa.
faktaa pukkaa
Pannaan kaikki yrittäminen rantaradan parannukseen, tuplaraiteet Turkuun saakka ja tuplaraide suoremmaksi jolloin toiseen suuntaan pääsee aina alle tunnin. Toiseen suuntaankin matka-aika lyhenisi logistisin ratkaisuin.
Missä kansanedusta-ehdokkaiden mielipiteet??
Ihan hyvä, eihän kukaan halua vapaaehtoisesti matkustaa Turun suuntaan varsinkaan junalla....ja stadiin pääsee dösällä varsin mainiosti:D
Hector
Rautateillä ei seistä ruuhkassa kuten bussit Turunväylällä ja Helsingin Mannerheimintiellä. Toivottavasti saamme junan Veikkolaan mahdollisimman pikaisesti. Kaikki muut suunnitellun radanvarren kunnat suorastaan hinkuavat rataa, kun taas Kirkkonummella päättäjät vain märehtivät. Seuraavissa kunnallisvaaleissa menee ääneni aivan eri osoitteeseen, kuin edellisissä.
Klaus Kurki, Veikkola
Pikajunat eivät koskaan tule pysähtymään Veikkolassa. Eihän ne enää edes pysähdy Kirkkonummen keskustassa vaikka keskustassa asuu moninkertainen määrä ihmisiä. (Varsinkin Kirkkonummi-Karjaa väli oli käytössä.). Tunnin junan idea on että se pysähtyy vain pääteasemilla. (Muuten se kutsuttaisiin tunnin ja viidentoista minuutin junaksi).
asukas
Olen 10-15 vuoden päästä vielä työelämässä. Asun tuolloin mahdollisesti vielä Veikkolassa ja työskentelen mahdollisesti vielä keskustassa. Lähijunissa on saanut jo kuljettaa veloituksetta polkupyöriä, ruuhka-aikoinakin. Tämä varmasti kehittyy kymmenessä vuodessa. Olisihan se kova juttu pyöräillä kotoa junalle ja rautatieasemalta töihin. Hymisee: Always look on the bright side of life da da...
Isä Veikkolasta
Mietin vain, että mitä hyötyy tästä veikkolalainen työmatkaaja. Hitaat lähijunat pysähtyvät kaikilla asemilla eli matka-aika Helsingin keskustaan tullee pitenemään, ei lyhenemään. Vastustan rataa, jos tässä ei huomioida pysähtymistarvetta Veikkolassa myös ns.pikajunille!
Turha rahanmenoerä?
Kirkkonummi keskittyy ennemmin laittamaan veikkolaan parkkikiekko paikkoja ok-talojen edustoille
JL
Toivottavasti ei tule koko rataa, muuttakoot ne jonnekkin valmiin radan varteen ketkä haluaa. Toi kun tulee niin lähden veikkolasta.
Turhaa...
No eihän tuossa ole mitään järkeä, että seisake on suunniteltu jonnekin Nuuksion rajamaille pöpelikköön. Ei ole Kirkkonummelle tai Veikkolalle hyötyä siitä, että seisake on huitsin nevadassa. Samaan aikaan itse rata halkoisi tonttien ja jo rakennettujen talojen yli. Ihan pepusta on koko hanke Kirkkonummen ja Veikkolan näkökulmasta.
Veikkolalainen
Raiteisiin laitetaan ihan liikaa rahaa: länsimetro, kehärata, pisara, Espoo-Salo, jne. jne.
Kyse ei ole mistään megaluokan metropolista, vai onko?
Veronmaksaja
Kirkkonummi keskittyy kiireellisempiin asioihin. Kuten parkkihallien rakentamiseen.
Radankin voi kattaa!
Ei kai toi mikään yllätys ole ,koska vanhan radan käyttö vähenee ja keskustan asuntojen hinnat laskevat..
TätiKukkaHatussa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx