(19) kommenttia

Kirkkonummelle ei ole luvassa kiireellisiä tiehankkeita – vain yksi pyörätie ja valaistus Kehä III:lle

Munkinmäessä kantatie 51:n ylittävää siltaa korjataan ja myöhemmin syksyllä ramppien päissä ovat uudet liikennevalot.

Valtio eli Ely-keskus ei ole nostanut neljän vuoden tienpidon ohjelmaansa juurikaan kiireellisiä tiehankkeita Kirkkonummen alueella.

Ely-keskus listaa vuosittain tiepidon suunnitelmansa neljäksi seuraavaksi vuodeksi. Listassa on Ely-keskuksen mielestä kiireellisimmät kohteet, jotka pitäisi kunnostaa tai rakentaa.

Vuosille 2021-2024 Kirkkonummen alueella on määritelty vain kaksi kohdetta.

Toinen on uusi kevyenliikenteen väylä Vanhalla Turuntiellä Espoosta Veikkolaan. Väylän suunnittelu on jo käynnissä ja siihen Kirkkonummen kunta osallistuu.

Lisäksi kiireellisyyslistalla on valaistuksen rakentaminen Kehä III:lle Kauklahdesta Länsiväylälle eli 51:lle saakka.

Liikenneturvallisuushankkeena on mainittu myös ”peltipoliisien” saaminen pääkaupunkiseudun sisääntuloväylille kuten esimerkiksi 51:lle ja Turunväylälle.

Siuntion puolella kiireellisinä hankkeina pidetään 51:llä Sunnanvikin liittymän parantamista ja Hamossenin painuman korjausta.

Painuma noin 1,3 kilometrin matkalla on sortumisvaarassa. Korjaamisen on arvioitu maksavan noin 3,5 miljoonaa euroa.

Ely-keskuksen suunnitelma ei ole mitenkään kiveen hakattu. Siinä ei oteta kantaa useiden miljoonien eurojen tiehankkeisiin, joista päätetään erikseen eduskunnassa.

Myös päällystyskohteet ja pienehköt kunnostushankkeet ratkaistaan vuosittain.

Tänä vuonna Kirkkonummella on menossa kaksi kiireelliseksi jo vuosia sitten luokiteltua tiehanketta.

Munkinmäen siltaa parannetaan ja asennetaan liikennevalot sekä Maantietä 1130 on perusparannettu ja päällystetty Lapinkylästä Virkkalaan.

Hankkeet ovat kokonaan valtion maksamia ja kustannusarvio on yhteensä noin 4 miljoonaa euroa.

Lisäksi Veikkolaan valmistuu Ykköstien varteen meluaitaa tänä syksynä. Hankkeen kustannusarvío on ollut noin 6,5 miljoonaa euroa, josta Kirkkonummen kunnan osuus on noin 2,5 miljoonaa.  

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Monet tiet Kirkkonummella ja muuallakin ovat sellaisessa kunnossa kun olivat itäeuroopan tiet neuvostoliiton romahtamisen aikoihin, nyt siellä tiet ovat paremmassa kunnossa kun meillä.
Ekonomien suhteellisuudentajuton viilailu yli minimirajan ja politikkojen sekä virkamiesten nyökyttely näkyy näissä, niinkuin monessa muussa asiassa joka ennen toimi ja oli kunnossa, nyt pelkkä muisto vain.
porkkala parenteesi retro
Entäs se Masalantie, se on aivan järkyttävä, mutta eihän meitä siellä monikaan asu, ja lisää rakennetaan, aivan hävittömässä kunossa, kunha korona höllää niin tää perhe muuttaa pois Masalasta ja koko paska kunnasta.
Mallu
Kirkkonummella ei ole sellaisia virkamiehiä jotka voisivat mitenkään vaikuttaa tiehankeisiin porukka on kädetön.
Sellaista toimintaa
Tero. Liikennemäärät ratkaisee ja tieluokka. Evitskogin takana noin 1600 autoa / vrk. Lamminpääntia saman verran mutta kunnan tie. Porkkantie alle 700 autoa / vrk.
Anonyymi
Johonkin Evitskogin perätiehen laitetaan mielettömästi rahaa huippukorjuksiin ja sitten ympäri kuntaa on useat tie todella surkeassa kunnossa. Porkkala, Lamminpääntie vain pari mainitaakseni. Ei mennyt ihan putkeen tämä
Tero
Kehoitus kaikille jotka niitä valoja kehä kolmoselle kaikkein tärkeimpänä hankkeena vaahtoaa, laittakaa autonne AJOvalot päälle, parkit Ei riitä maantieajossa. liikennesäännötkin sanoo että ajovalojen päällelaitto on kuljettajan vastuulla eikä auton automatiikan. Huolehtikaa että autonne lamput ovat puhtaat, liasta umpeenmuuratuilla ei näe mitään, käykää tarkistamassa näkönne ja pitäkää ajonopeus okosuhteiden mukaisena.
Kiireellisempänä olisi rakentaa Kirkkonummen aseman lähelle se alikulku vihdoinkin, koska kunnan hoito-/huoltotapojen mukaan silta on lähituleivaisuudessa ajokiellossa ja suljettu.
Kunnan vastuuhenkilöt, hoitakaa nyt tärkeät asiat maaliin ja vähentäkää käsien levittäminen ja selittely.
Umpikuja odottaa
Ei ulkopuolisilla ole Upinniemeen mitään asiaa, joten sinne ei tarvita pyörätietäkään.
rahat säästyy
Harmi, ettei vuosien ponnistelujen jälkeen ole saatu rakennettua kevyenliikenteen väylää Upinniemeen saakka jonne moni kuntoilija varmasti haluaisi pyöräillä tai muutoin liikkua kevyemmin ja jäisi työajan ikävä viikkoliikunta vähemmälle....
Uffe vaan....
Elina Utriainen
Päinvastoin, näitä kuoppia pitäisi kaivaa lisää Överbyntielle niin kaaharit pysyisivät poissa. Överbyntie on nykyään viikonloppuna joku koerata miten lujaa pääsee autolla/moottoripyörällä.
Lisää kuoppia.
Onpa iloinen asia,että vuosien odottelun jälkeen valot saadaan kehätielle.

Olisiko aika korjata myös ydinkeskustassa olevat isot routavaurion aiheuttamat kuopat ?
Esimerkiksi Hautausmaan edessä Överbyntiellä olevat kuopat ovat odottaneet täyttöä yli 10 vuotta.Autoilijat käyttävät nykyisin vastaantulevien kaistaa ja kiertävät kuopat,että auto säilyisi ehjänä.
Sateella jalankulkijat kastuvat ,kun ohi ajavat autot roiskuttavat vedet kuopista pyörätielle asti.
Ikäihmisten on vaikea päästä epätasaisen kadun yli rollaattorilla .
Nämä kuopat ovat talvella erittäin liukkaat ja aiheuttavat liukastumisia.
Aiemmin tehtiin säännöllisiä tarkastuksia tieverkostoon.Onko näistä käynneistä luovuttu?
Elina Utriainen
Ei tämä luuserikunta osaa pitää puoliaan. Täysin ammattitaidonta pateettista haparointia. Olisi voinut olla Grani II jo 90-luvulla.

Muuttoauto tilattu - LOL.
Gupta
Kehä III:n kaksikaistainen osuus on ilmeisesti tarkoitus museoida mallina 60-luvun(?) maantieteknologiasta.

Espoonkartanon kohdalla on myös painuma jota kai aletaan jossain vaiheessa korjailla (vain koska on pakko korjata), mutta mistään levennyksistä tai kunnon parannuksista on varmaan turha haaveilla tällä vuosikymmenellä.
sdkfz
Piste
Kyllä se sinne pellolle tulee ja hyvä niin, paras paikka.
Tervetuloa varikko ja työpaikat.
KehäIII valaistuksella ei ole mitään tekemistä Luoma-Mankki junavarikkounelman kanssa. Ja syväksi uneksi se toivottavasti jääkin niin monet valitukset se on käynnistänyt se alustava merkintä on käynnistänyt.
Piste
Kehä III valaistus tarkoittaa sitä, että junavarikko tulee Luomaan. Hyvä niin.
Joppe joutomies
Valot ovat tärkeät Kehä 3 päähän, mutta vuosittaiset kuolemantapaukset eivät ole johtuneet valojen puutteesta. Tie on liikennemäärään nähden alimitoitettu kaistojen osalta.
Nacci
Milloinkahan tuon valaistuksen rakentaminen todella toteutuu?
Vihdoinkin
Kehä III juuri päällystetty ja rakennetaan tievalot. Tämä tarkoittaa sitä että tie pysyy kaksikaistaisena seuraavat 30 vuotta. Tarkoittaa myös keskimäärin yksi kuolemantapaus per vuosi. Onko tämä hyväksyttävää?
Maksumies
Nuo Kehälle tulevat valot ovat todella tärkeät. Hyvä, että ne vihdoin saadaan.
Pimeässä hirviä väistellen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx