(17) kommenttia

Kirkkonummea koskettavat ratahankkeet saivat EU:lta rahaa – kunta päätti omasta osuudestaan aiemmin

Uutta junayhteyttä suunnitellaan Espoon Kauklahdesta Veikkolan, Nummelan ja Lohjan kautta Saloon.

Kirkkonummen joukkoliikenteeseen liittyvät kaksi ratahanketta ovat saaneet EU:lta suunnittelurahaa. Kyseessä ovat Espoosta Saloon suunniteltu oikorata ja Espoon kaupunkirata.

Suomi sai EU:n CEF-rahoitusta yhteensä yli 58 miljoonaa euroa, josta niin sanotun Tunnin junan osuus on 37,5 ja Espoon kaupunkiradan 11 miljoonaa euroa.

Tunnin junan eli nopean ratayhteyden suunnittelu Helsingistä Turkuun on jo pitkällä. Radan yleissuunnittelua tehdään parhaillaan.

> Veikkolan junaseisake vaatisi tuhansia uusia asukkaita – tavoitteena kerrostaloja ja pieni kyläkaupunki (Viisykkönen 20.4.)

Ratahanketta varten on perustettu yhtiö, joka hoitaa radan suunnittelua. Radan rakentamisesta ja se maksumiehistä ei ole vielä päätetty mitään.

Kirkkonummi on sitoutunut rahoittamaan yhtiötä sen osakkaana enintään 380 000 eurolla viiden vuoden aikana. (Lue: Viisykkönen 31.3.)

Espoon kaupunkiradan rakennussuunnitteluun myönnettiin 11 miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuuluu radan, siltojen ja tunnelin suunnittelua.

Ratasuunnitelmat ovat kaupunkiradan jatkeella eli Leppävaara-Kauklahti -osuudella jo tehty ja rakentaminen voi alkaa nopeasti.

Valtio on luvannut rahoituksen ja myös Espoon kaupunki on hyväksynyt oman osuutensa hankkeesta.

Uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen mahdollistaa lähijunien määrän lisäämisen rantaradalla ja samalla Kirkkonummi-Helsinki -välisen junayhteyden nopeutuksen, kun U-junien ei tarvitse pysähtyä niin monella asemalla Espoossa kuin nykyisin.

> Hallitus lupasi: Espoo on saamassa kaupunkiradan − hankkeella merkitystä myös Kirkkonummen juniin (Viisykkönen 2.6.) 

Espoon kaupunkiradan toteutukselle on asettu ehdoksi, että rantaradalle saadaan uusi lähiliikenteen junavarikko. Sellaista on suunniteltu Mankki-Luoma -alueelle.

> Junavarikosta pysyy merkintä Luomassa – äänestyksessä Kirkkonummen valtuutetuilla eri kanta (Viisykkönen 15.6.)

(17) kommenttia
Kommentit (17)

Kommentit (17)

Tunnin juna on yksi turhimmista hankkeista vuosiin. Kehitetään olemassa olevaa rantarataa eikö tuohota luontoa rakentamalla uutta
Veikkolalainen
Ei kyllä vaikuta fiksulta, että kunnan läpi kulkee kaksi henkilöliikenteen rataa: rantarata ja tunnin rata. Mitenköhän rahat tulee riittämään kahden radan ylläpitoon? Jalostan vähän aiemmin ketjussa ollutta kommenttia, eli rantarata Kauklahdesta länteen rullalle ja tie 51:stä moottoritie Hankoon asti ja Hangosta Tammisaaren, Inkoon ja Kirkkonummen kautta nopeat bussit Kamppiin. Motari voisi olla läntisen Uudenmaan taloudelle ja matkailulle hyvä piristysruiske.
Långvikista
Rata voisi tosiaan kulkea nm. "Uusi idea" ehdotuksen mukaisesti. Luoman ratakiskot kyllä hoitaa veljet, kuten Sallassa.
Erkki
Järjötön touhu ei ole mitään hyötyä kirkkonummella mutta sitä rahaa on
Anonyymi
Rata voisi kulkea Kirkkonummi - Veikkola - Espoon keskus. Ja sitten moottoritietä nopeat bussit Kirkkonummi - Iso omena. Saavat sitten Luomassa kerätä kiskot pois ja viljellä peltojaan rauhassa?
Uusi idea
Lauantaina klo 15 matka Kampista metrolla vaihtoineen Iso omenassa Kirkkonummelle kesti 1,5 tuntia
1,5 tunnin matka Kirkkonummelle
En voi kyllä junamatkaa sanoa kovin rentouttavaksi nykyään.. Jo asemalla roikkuu narkit kimpussa , tulee vaunuun mesomaan.. Saa pelätä milloin käyvät päälle! Ja tätä tapahtuu arkisin aamupäivästä ei suinkaan yöllä. Menisin itse mieluiten kyllä autolla, jos olisi mahdollista!
Ei rentouta!
Kaikkinensa junamatkustaminen on ekologista ja rentouttavaa toisin kuin ahdistavassa henkilö-tai linja-autossa, eikä tuo matkustusaika liene kiireettömälle matkaajalle mikään ongelma..?
Staffan
Espoo ainoastaan tarvitsee oikorataa, käynnistääkseen Histan maiden kaavoituksen. Histan maille ( Ihamuotilan suvun maat ) on kaavailtu kahdenkymmenen tuhannen asukaan taajamaa, josta ei ole muuta liikennemuotoa kuin tämä suunnitteilla oleva rata Helsingin taikka Espoon suuntaan. Turun moottoritielle ei mahdu enempää autoja kuin siellä on nykyään.
kuntalainen_
Ja täytyy muistaa, että aika on mitattu Kupittaan asemalta Pasilaan joka sekin on noin tunti ja 7min. Elikkä mikä tunnin juna?
Make R
Espoon kaupunkiradasta ei ole hyötyä Kirkkonummelle, onneksi kuitenkin Leppävaara - Espoon keskus välille. Pahaksi onneksi junien siirtoajoliikenne tulee lisääntymään Kirkkonummella, jos joku hullu haluaa rakentaa merenpohja-alueelle uuden junavarikon. Varikko kuitenkin tarvitaan lisääntyvälle junaliikenteelle Espoossa.
Anonyymi
Matka-aika Kirkkonummen ja Helsingin välillä ei lyhene, mutta mahdollistaa tiheämmän liikennöinnin, koska kaukojunat ei enää kulje samalla radalla. Puolen tunnin vuoroväli on niin 80-lukua. Lisäksi on mahdollista liikennöidä jatkossa Hanko-Kirkkonummi väliä taajamajunalla. Noihin muutoksiin menee vielä parikymmentä vuotta, joten ainakin itse olen jo eläkkeellä silloin.
tulevaisuuden juttuja
Ainahan jostain muutama milli liikenee.. Eiks vaan:)
Joopa
Mitä tuollaisella radalla tekee? Motarille kaistoja lisää ja bussivuoroja lisää. Ei tänne mitään junarataa kaivata.
Maija
Ja mikä on matkustusaika Kirkkonummen keskustasta Helsinkiin tämän jälkeen? 5 vai 10 min nopeampi?
Kyllä saatte rahan kulutukselle antaa parempaa vastinetta kuin tuo 5-10 min ennenkuin meillä aletaan julkista liikennettä käyttämään. Kuukausilipun hinta kun on todella pöyristyttävän hintainen! Oma auto on halvempi, nopea, käytännöllinen ja ennen kaikkea, säästyy aikaa useita tunteja päivässä koko perheeltä <3
Ei ikinä julkisilla liikkumista näillä hinnoilla
Tämä hanke pitäisi kuopata mahdollisimman pian. Kehotetään nykyistä rantarataa eikä tuhota luontoa muualla. Muutama kymmenen minuuttia ei saa ollla tälle syy
Tero
Suunnitteluun menee 50 - 100 miljoonaa.
Rakentamiseen menee noin 4 miljardia. Mikä on Kirkkonummen osuus. 1% = 40 miljoonaa?
Maksumies

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx