(6) kommenttia

Kaksi pyörä- ja jalankulkutietä suunnittelun alle – uutta väylää vajaat 2 kilometriä

Överbyntien suunnitellaan uutta pyörätietä runsaan kilometrin matkalle. (kartta: Kirkkonummen kunta)

Kirkkonummella ryhdytään suunnittelemaan kahta uutta kevyen liikenteen väylää. Toinen kohde on keskustan lähellä ja toinen Jorvaksessa.

Överbyntiellä uutta väylää kaavaillaan runsaan kilometrin matkalle Karlbergintien ja Granbackantien välille.

Jorvaksessa Hirsalantiellä hankkeilla on noin 700 metrin pituinen osuus Ericsonin risteyksestä Kiilatielle, jonka varrella on uusi pienteollisuusalue.

Hankkeista on julkaistu kuulutukset, joilla suunnitteluprosessi aloitetaan.

Tarpeita uusille jalankulku- ja pyöräteille olisi Kirkkonummellakin runsaasti, mutta rahoitusta löytyy nihkeästi edes valmiiksi suunnitelluille hankkeille.

Lähtökohtaisesti valtion pitäisi maksaa yleisille teille tulevat kevyen liikenteen väylät ja kuntien omilla asemakaava-alueillaan.

Esimerkiksi pian valmistuvan uuden väylän Volsintiellä on maksanut Kirkkonummen kunta, vaikka tie on valtion.

Ely-keskus on kustantanut suunnittelukustannuksista puolet. Näin on uusissakin hankkeissa tarkoitus menetellä.

Volsintien suunnittelu aloitettiin seitsemän vuotta sitten ja rakentaminen viime syksynä.

> Yksi ikuisuushanke saadaan rakenteille − uutta pyörätietä mutkaisen ja vaarallisen maantien varteen (Viisykkönen 27.8.)

Veikkolan lähellä suunnitellaan myös uutta pyörätietä Vanhalla Turuntiellä välille Kolmiranta – Veikkola.

Toissa vuonna valmistui Lapinkylässä uutta jalankulku- ja pyörätietä samalla kun koko tieosuus vajaan kahden kilometrin matkalla uusittiin.

Hankkeen kustannukset jaettiin puoliksi valtion ja kunnan kesken.

> Koko kesän ollut tietulppa saadaan auki − uutta pyörätietä valmistuu 1,8 kilometriä (Viisykkönen 24.10.2018)

> Tässä on Suomen lyhin pyörätie Kirkkonummella: Kolme metriä (Viisykkönen 24.9.2016)

(6) kommenttia
Kommentit (6)

Kommentit (6)

Miksi kunta investoi alueille jotka ei ole kunnan vastuulla? Rahaa tarvitaan kipeästi lakisääteisten asioiden hoitoon. Kunnan maksamat pyörätiet on rakennettu ökysuunnitelmilla ja -hinnoilla. Toimivia, edullisia ratkaisuja löytyy, mutta niitä toteuttaa tielaitos. Miksi maanteiden nopeusrajoitukset lasketaan, kun viereen rakennetaan kevari perusteluina liikenneturvallisuuden kasvu? Kun liikennemuodot on eriytetty niin ajoradan nopeuden pitäisi vastaavasti nousta, koska seassa ei liiku kevytliikenne? Kunta hassaa verovaroja turhuuteen!
50km/h
Saataisi kaikkialle pyörätiet.,jos jätettäisi kivetykset pois. Hyvät pohjat ja asvaltti riittää.
Halvemmallakin saa hyvää.
Horisonttiin, horisonttiin katson. Näkyisikö pitkä upea pyörätie moottoritien vieressä? Ei. Kangastus se oli vain.
Why?
Viimeinkin olisi aika saada pyörätie Masalasta ja keskustasta Veklahteen!

Paljon on pyöräilijöitä autojen seassa reikäisellä tiellä. Hyötypyöräilyn lisäksi monet kuntoilevat maisemareittiä Humaljärven ja Vitträskin ympäri.
Unohdetut veronmaksajat
Miksi vain Granbackantielle kun Överbyntie-Isosuontie-51 muodostaisi hienon ja luonnollisen pyöräily-, lenkkeily- ja kävelykokonaisuuden. Varsinkin lumettomana aikana Överbyntiellä juostaan ja pyöräillään PALJON, moottoripyöriä, urheiluautoja ja ISOJA rekkoja ajelee koko ajan.... Miksi nämä pyörätiet lopetetaan aina kesken reittiä? Ja pitääkö nämä hyvät päätökset aina odottaa jotain huonoa uutista kuten joku vakava onnettomuus Överbyntien "pitkällä suoralla"?
Överbyntie on VAAARALLINEN tie
Kiitettävää toimintaa Kirkkonummen kunnalta - etenkin vielä se, että on laitettu omastakin budjetista rahaa näihin hankkeisiin. Pyöräteiden rakentaminen ei ole halpaa ilonpitoa (ka hinnat n. 250-300 000 €/km/2010). Toisaalta toimiva infra houkuttelee yrityksiä, investointeja ja uusia asukkaita alueille. Toimiva kevyen liikenteen verkosto mielletään myös yhä useammin myös merkittäväksi lisäarvoksi paitsi liikenteellisesti niin myös liikunnan ja vapaa-ajan vieton sekä asuinpaikan valinnan näkökulmasta . Jatkossa olisi tärkeää, että pyörätieverkostoa saataisi laajennettua Prismalta Hirsalantien liittymään asti. Käytännössä tämä mahdollistaisi sujuvat työmatkat pyörällä Espooseen. Ja olisihan se kiva polkaista vaikka Masalasta pyörällä asioimaan tai kahville Kirkkonummen ytimeen jne. Espoon suunnasta olisi varmasti myös tulijoita Kirkkonummen vapaa-ajan / luontokohteisiin jos Hirsalantie - Långvik välille saataisi pyörätie tai ks. väli muulla tavoin turvallisemmaksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Edelleen Porkkalantien jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettua pientare aluetta tulisi leventää (vrt. vaikkapa Jorvaksentien levennys Båtvikintien risteyksestä eteenpäin) turvallisuuden näkökulmasta. Jonkun mielestä edellä kerrottu ehkä toiveiden tynnyri ja rahojen tuhlausta. Itse näen, että nämä investoinnit toisivat moninkertaisesti itsensä takaisin pitkällä aikavälillä. Kirkkonummi upeine luonto ja vapaa-ajan kohteineen on todellinen aarre mutta saatavuudessa ja hyödyntämisessä on parantamisen varaa.
Parempaan suuntaan

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx