(14) kommenttia

Kaikki eivät innostu Espoo-Salo -oikoradasta − rintamaa kootaan myös nykyisen rantaradan puolesta

Rantaradan puolesta kerätään voimia erityisesti Raaseporissa. Karjaalta on hyvät kaukojunayhteydet Helsinkiin ja Turkuun.

Samaan aikaan kun Espoo-Salo -oikoratahanketta ajetaan yhä kiivaammin eteenpäin, nousee myös nykyisen rantaradan puolustajien äänenpainot.

Helsingin keskustakirjastossa järjestettiin tiistaina tilaisuus, jossa vaadittiin rantaradan parantamista ja kyseenalaistettiin Tunnin juna -suunnitelmaa.

Seminaarissa jätettiin tuoreelle ministerille Thomas Blomqvistille (r.) noin 3 500 allekirjoittajan vetoomus, jossa vaaditaan rantaradan parantamista ja huomioimista tulevissa ratainvestoinneissa. Blomqvist lupasi viedä ardessin terveisiä liikenneministeriöön.

Tunnin juna on herättänyt erityisesti närää Raaseporissa. Jos uusi junayhteys rakennetaan Espoosta Saloon, pelätään, että Karjaalta junayhteydet huononevat oleellisesti Turun ja Helsingin suuntaan.

Rantaradan puolesta kampanjoivat muistuttavat, että uusi oikorata nopeuttaisi Helsinki-Turku -junamatkaa vain noin puoli tuntia nykyiseen verrattuna ja uuden radan hinta olisi yli 2 miljardia euroa.

Kirkkonummella on ollut vuosien mittaan vaikeuksia ottaa selkeää kantaa oikorataan.

Kunta on juuri ryhtynyt vasta pienen patistelun jälkeen Pohjois-Kirkkonummella osayleiskaavan tekoon suunnittelulla uudella ratalinjalla kuten Veikkolassa.

Kirkkonummella on huomioitu myös rantaradan kehittäminen ja kaavoituksessa on varauduttu lisäraiteisiin Espoosta Kirkkonummen keskustaan.

Ely-keskukset Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa ovat päättäneet tehdä yva-selvityksen ratahankkeista, jolloin oikoradan vaihtoehtona on myös rantaradan parantaminen.

Yvassa on tarkoitus ottaa kantaa myös rantaradan varrelle kaavailtuun uuteen rautatievarikkoon. Sijoituspaikkana on aiemmissa kaavailuissa mainittu Luoma.

− Vaikka kannatamme raideliikennettä, uusi rata syö aina valtavan määrän luonnonalueita ja kulttuurimaisemia sekä uusiutumattomia luonnonvaroja”, kertoi Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin erityisasiantuntija Tapani Veistola Rantarata kuntoon -seminaarissa Helsingissä tiistaina.

Veistola muistutti, että ”tunnin juna” veisi tuhansia hehtaareita metsää ja muita luontotyyppejä. Jos rata aidataan, se katkaisee ekologisia yhteyksiä, joita hirvet ja muut eläimet tarvitsevat.

Lue lisää:

> Uusi hallitus vauhdittaa isoja ratahankkeita − Espoo-Salo -oikoradalla on vuosien etumatka muihin nähden (Viisykkönen 3.6.)

> Valtuusto otti nyt todesta Espoo-Salo -oikoradan, kaavoitus alkaa − Veikkolan asemalle lisähintaa 6,5 milj. euroa (Viisykkönen 4.3.)

(14) kommenttia

Kommentit (14)

Sivut

Karkea rakennus arvio minutti hinnaksi "tunnin junalla" on 66,6 miljoonaa euroa! (1/2h) hyöty? Vert. rantarata...
Muutakin voi tehdä.
Nimimerkki "Järkeä mukaan" on oikeassa. On verrattomasti edullisempaa kunnostaa olemassa olevaa kuin lähteä raivaamaan uusia väyliä koskemattomille luonto-alueille. Kun käytän junaa Turku-Helsinki-välillä, suurimmat aika-ongelmat ovat junien kohtaamispysähdykset yksiraiteisuuden vuoksi ja paikoittain hiljaiset nopeudet radan huonon kunnon takia. Teollisuudesssa näiden ongelmien nimi on "pullonkaula". Pullonkaulat poistetaan yhtiöissä parantamaan toiminnallisuutta, ei rakentamalla uusia tehtaita keskelle metsää. Ratkaisujen perusteena on tällöin panos-tuotos-ajattelu joka näyttää olevan täysin vierasta joillekin päättäjillemme. Eli "More bang for the buck"
ABC
Nimimerkki alapo:n viimeinen lause osui naulankantaan. Valtakunnan politikointi on järjestelmällisesti ajanut länsi-uudenmaan ränsistymistä ja pysymistä kehittymättömänä.
Rata Espoosta Lohjalle olisi pitänyt rakentaa jo aikoja sitten, samoin rantaradan parantaminen olisi pitänyt tehdä vaiheittain jo aikaa sitten. Hanko-Hyvinkään radan sähköistämisen esteenä on ollut Vuosaaren "suursataman" priorisoiminen. Siitä ei sitten olla väkisinkään saatu suursatamaa, siellähän on jo suljettu bensa-asemakin kannattamattomana, samalla kun länsi-uudenmaan satamat kasvavat näivettymisyrityksistä huolimatta.
Mikä onnentuulahdus Suomeen tulisi pikkaisen nopeamman Turku-junayhteyden myötä? Tämä valtava rahamäärä jota nyt vastuuttomat media-politiikot yrittävät saada pyöritettäväkseen pitäisi nyt ensin laittaa olemassaolevan rata- ja tieverkoston ryhdistämiseen. Korjausvelka on ihan samanlainen kun mikä muukin velka, eli hoidettava. Vastuuttomuudesta ja suuruudenhulluudesta pitäisi pienessä maassa pasta eroon.
järkeä mukaan
On vaikea ymmärtää, mitä hyötyä tunnin junasta olisi Kirkkonummelle tai Vihdille. Tunnin matkalla junalla ei kuitenkaan olisi aikaa pysähtyä kummassakaan paikassa. Jäisi vain valtavasti maata ja luontoa rata-alueen alle, ja junat viilettäisivät ohi.
Epäilevä
Jos juna pitäisi kulkea Turusta Helsinkiin tunnissa on ihan turhaa kuvitella että se pysähtyisi väliasemille. Hurahtaa Kirkkonummen ohi vauhdilla.
Pysähtymättä

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx