(15) kommenttia

Kaikki eivät innostu Espoo-Salo -oikoradasta − rintamaa kootaan myös nykyisen rantaradan puolesta

Rantaradan puolesta kerätään voimia erityisesti Raaseporissa. Karjaalta on hyvät kaukojunayhteydet Helsinkiin ja Turkuun.

Samaan aikaan kun Espoo-Salo -oikoratahanketta ajetaan yhä kiivaammin eteenpäin, nousee myös nykyisen rantaradan puolustajien äänenpainot.

Helsingin keskustakirjastossa järjestettiin tiistaina tilaisuus, jossa vaadittiin rantaradan parantamista ja kyseenalaistettiin Tunnin juna -suunnitelmaa.

Seminaarissa jätettiin tuoreelle ministerille Thomas Blomqvistille (r.) noin 3 500 allekirjoittajan vetoomus, jossa vaaditaan rantaradan parantamista ja huomioimista tulevissa ratainvestoinneissa. Blomqvist lupasi viedä ardessin terveisiä liikenneministeriöön.

Tunnin juna on herättänyt erityisesti närää Raaseporissa. Jos uusi junayhteys rakennetaan Espoosta Saloon, pelätään, että Karjaalta junayhteydet huononevat oleellisesti Turun ja Helsingin suuntaan.

Rantaradan puolesta kampanjoivat muistuttavat, että uusi oikorata nopeuttaisi Helsinki-Turku -junamatkaa vain noin puoli tuntia nykyiseen verrattuna ja uuden radan hinta olisi yli 2 miljardia euroa.

Kirkkonummella on ollut vuosien mittaan vaikeuksia ottaa selkeää kantaa oikorataan.

Kunta on juuri ryhtynyt vasta pienen patistelun jälkeen Pohjois-Kirkkonummella osayleiskaavan tekoon suunnittelulla uudella ratalinjalla kuten Veikkolassa.

Kirkkonummella on huomioitu myös rantaradan kehittäminen ja kaavoituksessa on varauduttu lisäraiteisiin Espoosta Kirkkonummen keskustaan.

Ely-keskukset Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa ovat päättäneet tehdä yva-selvityksen ratahankkeista, jolloin oikoradan vaihtoehtona on myös rantaradan parantaminen.

Yvassa on tarkoitus ottaa kantaa myös rantaradan varrelle kaavailtuun uuteen rautatievarikkoon. Sijoituspaikkana on aiemmissa kaavailuissa mainittu Luoma.

− Vaikka kannatamme raideliikennettä, uusi rata syö aina valtavan määrän luonnonalueita ja kulttuurimaisemia sekä uusiutumattomia luonnonvaroja”, kertoi Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin erityisasiantuntija Tapani Veistola Rantarata kuntoon -seminaarissa Helsingissä tiistaina.

Veistola muistutti, että ”tunnin juna” veisi tuhansia hehtaareita metsää ja muita luontotyyppejä. Jos rata aidataan, se katkaisee ekologisia yhteyksiä, joita hirvet ja muut eläimet tarvitsevat.

Lue lisää:

> Uusi hallitus vauhdittaa isoja ratahankkeita − Espoo-Salo -oikoradalla on vuosien etumatka muihin nähden (Viisykkönen 3.6.)

> Valtuusto otti nyt todesta Espoo-Salo -oikoradan, kaavoitus alkaa − Veikkolan asemalle lisähintaa 6,5 milj. euroa (Viisykkönen 4.3.)

(15) kommenttia
Kommentit (15)

Kommentit (15)

"Oma auto pakko olla Kirkkonummella". Juuri näin, totta puhut.

Ja tosi asia on, että ne jotka tällä hetkellä autoilevat Helsinkiin, tekevät näin myös jatkossa. Miksi siirtyä hitaaseen raideliikenteeseen, kun autolla tai bussilla pääsee nopeammin moottoritietä pitkin Helsinkiin. Lähijunat pysähtyvät pääsääntöisesti kaikilla asemilla.

Pohjois-Kirkkonummelta Veikkolasta on onneksi tällä hetkellä nopeat bussiyhteydet Helsinkiin, mutta jos junarata tulisi, olisi täälläkin monen työmatkalaisen siirryttävä oman auton käyttöön, koska hitaalla lähijunalla matka-aika pitenisi liikaa.

Ihmetyttää myös luonnonpuolesta puhuminen junaratakeskustelun yhteydessä. Uuden junaradan alle jäisi valtavasti metsää ja lähiluontoa.Tulevaisuudessa myös yhä suurempi osa auto- ja bussiliikenteestä tulee siirtymään päästöttömiin sähköajoneuvoihin.
Anu H
Karkea rakennus arvio minutti hinnaksi "tunnin junalla" on 66,6 miljoonaa euroa! (1/2h) hyöty? Vert. rantarata...
Muutakin voi tehdä.
Nimimerkki "Järkeä mukaan" on oikeassa. On verrattomasti edullisempaa kunnostaa olemassa olevaa kuin lähteä raivaamaan uusia väyliä koskemattomille luonto-alueille. Kun käytän junaa Turku-Helsinki-välillä, suurimmat aika-ongelmat ovat junien kohtaamispysähdykset yksiraiteisuuden vuoksi ja paikoittain hiljaiset nopeudet radan huonon kunnon takia. Teollisuudesssa näiden ongelmien nimi on "pullonkaula". Pullonkaulat poistetaan yhtiöissä parantamaan toiminnallisuutta, ei rakentamalla uusia tehtaita keskelle metsää. Ratkaisujen perusteena on tällöin panos-tuotos-ajattelu joka näyttää olevan täysin vierasta joillekin päättäjillemme. Eli "More bang for the buck"
ABC
Nimimerkki alapo:n viimeinen lause osui naulankantaan. Valtakunnan politikointi on järjestelmällisesti ajanut länsi-uudenmaan ränsistymistä ja pysymistä kehittymättömänä.
Rata Espoosta Lohjalle olisi pitänyt rakentaa jo aikoja sitten, samoin rantaradan parantaminen olisi pitänyt tehdä vaiheittain jo aikaa sitten. Hanko-Hyvinkään radan sähköistämisen esteenä on ollut Vuosaaren "suursataman" priorisoiminen. Siitä ei sitten olla väkisinkään saatu suursatamaa, siellähän on jo suljettu bensa-asemakin kannattamattomana, samalla kun länsi-uudenmaan satamat kasvavat näivettymisyrityksistä huolimatta.
Mikä onnentuulahdus Suomeen tulisi pikkaisen nopeamman Turku-junayhteyden myötä? Tämä valtava rahamäärä jota nyt vastuuttomat media-politiikot yrittävät saada pyöritettäväkseen pitäisi nyt ensin laittaa olemassaolevan rata- ja tieverkoston ryhdistämiseen. Korjausvelka on ihan samanlainen kun mikä muukin velka, eli hoidettava. Vastuuttomuudesta ja suuruudenhulluudesta pitäisi pienessä maassa pasta eroon.
järkeä mukaan
On vaikea ymmärtää, mitä hyötyä tunnin junasta olisi Kirkkonummelle tai Vihdille. Tunnin matkalla junalla ei kuitenkaan olisi aikaa pysähtyä kummassakaan paikassa. Jäisi vain valtavasti maata ja luontoa rata-alueen alle, ja junat viilettäisivät ohi.
Epäilevä
Jos juna pitäisi kulkea Turusta Helsinkiin tunnissa on ihan turhaa kuvitella että se pysähtyisi väliasemille. Hurahtaa Kirkkonummen ohi vauhdilla.
Pysähtymättä
Tunnin junan suurin merkitys on siinä, että saadaan lohja-vihti(nummela)-veikkola akselille rata joka vie helsinkiin. Jotenkin vaan tuntuu että osalla se vastustus johtuu siitä, että vihtikin on jo suunnitelmissaan aika pitkällä ja jos se rata valmistuu, imuroi niitä asukkaita joita voisi tulla vaikka kirkkonummelle asumaan. Ykköstie on aika ruuhkainen aamuisin ja luulisi että oltaisiin jopa innoissaan että saataisiin parempia yhteyksiä veikkolaankin.

Se, että ei ole osattu hoitaa rantarataa ja toimivia yhteyksiä hangon suuntaan, on ihan edellisten hallitusten ja kunnanhallitusten hölmöyttä, joskus jopa on tuntunut siltä ettei edes haluta yhteyksiä, vaan halutaan että alueet pysyy kehittymättöminä ja suorastaan ränsistyvät käsiin.
alapo
Täysin käsittämätöntä ja vastuutonta, että paikallinen kansanedustaja vastustaa kunnan kehitysmahdollisuuksien kannalta merkittävää ratasuunnitelmaa. Menee ns. yli hilseen!
En vaan voi ymmärtää
Eipä tässä tarvitse olla RKP:n jäsen jotta voi olla puoltamassa rataradan isompaa ehostusta murto-osalla niistä tuhansista miljoonista (miljardi € = 1.000 miljoonaa €) joita ns. tunnin junarata vaatisi. Luontoarvojen tuhoaminen uuden radan alta voitaisiin myös täten estää. Eikä tarvitse olla vihreä sanoakseen edellisen.
ABC
Sama "rintama" varmasti vaatii, että tunnin juna pysähtyy Luomassa? Ei muuta kuin kiskot rullalle ja uuteen paikkaan suorinta reittiä kulkemaan. Kirkkonummen eteläinen osa ei ole raiteita ansainnut.
lisää vauhtia
Adlercruz ja muut ruåtsalaiset yrittävät taas kielipolitiikka edellä vetää kotiinpäin kun vastustavat oikorataa. Tätähän joku ennusti että jos rkp pääsee hallitukseen niin radan vastustus alkaa !!
Kall Järvinen
Rantarata kärsii tästä, läntisellä Uudellamaalla ei riitä kysyntää, joten täyttä utopiaa että oikoradan rinnalla pidettäisiin Karjaan rataa. Tai no ehkä siellä ajetaan sitten pari vuoroa aamulla ja toiset pari illalla.
Juna kulkee
Kannatan ehdottamasti uutta rataa. Kirkkonummen lähijunat voisivat sitten kulkea paremmin kun ei tarvitsisi Turun junia väistää.

Rautateiden kilpailu vapautuu, joten joku muu toimija voi ajaa Raaseporin liikennettä, ehkä osittain kuntien ostoliikenteenä. Kun vielä Hangon rata sähköistetään niin on mahdollista ajaa Salo-Karjaa, Hanko-Karjaa, Karjaa-Kirkkonummi, Karjaa-Hyvinkää välejä jos kysyntää riittää.
sdkfz
Kunhan nyt saisivat edes junat kulkemaan Helsinkiin asti Kirkkonummelta alle puolen tunnin! Järvenpää on vain 28km Helsingistä ja sinne pääsee 20min junalla! Kirkkonummi on 32km Helsingistä ja junamatka Helsinkiin kedt 45min!!!
Oma auto on pakko olla Kirkkonummella
Rakennetaan nyt ensi alkuun rata Espoosta Veikkolan kautta Lohjalle, jätetään Lohja-Salo osuus vielä mietittäväksi. Lohjan radalle olisi paljon kysyntää.
Jussi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx