(5) kommenttia

K-nummi ohjeistaa: Sataman pölyt on saatava kuriin Kantvikissa

Kantvikin satamassa molemmin puolin lahden käy pari sataa laivaa vuodessa. Kuvan laivaa tyhjennetään Helsingin kaupungin omistamassa laiturissa. Taustalla sementtisiilot.

Kirkkonummen kunnanhallituksen mielestä Kantvikin sataman aiheuttamia pölyhaittoja pitäisi saada vähennettyä. Asia tuli esille, kun Strömsbyn uuden asuinalueen suunnitelmia käsiteltiin.

Varsinkin Kantvikin pienvenesataman veneilijät tietävät hyvin miten paljon laivojen purkamisessa tulevaa pölyä leviää ympäristöön. 

Kantvikissa käy vuodessa noin 200 laivaa kahdessa satamassa, joista toisen omistaa Suomen Sokerin omistajayhtiö ja toisen Helsingin kaupunki.

Helsingin satama on Strömsbyn puolella sementtisiilojen lähellä. (sijainti, katso kartta alla)

Kunnanhallitus päätti maanantai-iltana asettaa uuden Prikirannan asemakaavaehdotuksen nähtäville. 

Meren rantaan on Helsingin kaupungin ja Kirkkonummen kunnan maille suunniteltu uutta asutusta ja teollisuusaluetta. Helsinki on ollut aktiivisesti mukana suunnittelussa.

Asemakaavaehdotus turvaa Helsingin kaupungin omistaman sataman toiminnan ja mahdollistaa myös Finnsementti Oy:n toiminnan laajentamisen kahdella uudella siilolla. (Lue: Viisykkönen 12.5.)

Kunnanhallitus päätti maanantai-iltana yksimielisesti Timo Haapaniemen (kok.) esityksestä ohjeistaa jatkosuunnittelua.

Hiilipölyä ei saa levitä ympäristöön

Kunnanhallitus totesi, että Prikinrannan asemakaavan satama-alueen hiilipölyn haittojen ehkäisemiseksi hiilen kuljetusta ja varastointia varten on toteutettava suojarakenteet, jotka estävät hiilipölyn leviämisen luontoon, pienvenesatamien alueille ja asuinalueille. 

Kunnanhallituksen mukaan hiilen kuljetuksen ja varastoinnin poistaminen myöhemmin asemakaava-alueelta kokonaan on otettava suunniteltavaksi. 

Myös sementtisiiloihin otettiin kantaa. Kunnanhallitus katsoo, että siilojen lisäämistä alueelle tulee vielä pohtia, vaikka yritystoiminnan korttelit suojaavatkin osittain näkymää ja vähentävät siilojen aiheuttamaa haittaa.

− On myös selvitettävä, voiko siilojen toiminnan tulevaisuudessa siirtää lahden pohjoispuolen teollisuusalueelle, kunnanhallitus määräsi.

> Valtuusto lämpeni veneiden talvisäilytyksestä kesän kynnyksellä (Viisykkönen 23.5.)

 


(5) kommenttia

Kommentit (5)

Mitenköhän paljon pölyjä tulee Kantvikin louhintatöistä?
Entäs koulun ja päiväkodin ilma, ovatkohan ilmansuodattimet tiuhemmassa vaihtovälissä? Ja auttaako sekään, kun sekä päiväkodin että koulun ikkunat ovat aina auki.
keuhkot täynnä
Olen aina ollut sitä mieltä että teollisuus ja raskasliikenne ei kuulu yhteen asumisen ja koulujen/lasten, ja päiväkotien yhteyteen. Joten olen sitä mieltä että satama ja siilot kuuluvat lahden pohjoispuolelle 51.sen läheisyyteen.
Paikkakuntalainen vuodesta 1957
Eivät ruuhkaiset tiet saa olla este investoinneille. Se vain tarkoittaa että myös teihin pitää investoida. Valitettavasti näyttää siltä että niihin ei ole varaa investoida koska ne eivät sellaisenaan tuota mitään.
sdkfz
Kokoomus ja comeback-Haapaniemi vastustavat yritystoiminnan mahdollisuuksia Kirkkonummella? Pari kuukautta sitten sama tapahtui Masalassa! Perustettava kai oma yrittäjien ja yrittämisen puolue, kun nämä vanhat pettävät.
Vielä yrittäjä
Mitenkähän on mietitty tuo liikenneintö alueelle? Upinniementie on jo nykyisillä liikennemäärilä tukossa varsinkin aamuisin? Vielä lisää henkilöautoja ja raskasta liikennettä? Pitäskö vähän miettiä?
Kantvikiläinen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx