(12) kommenttia

Joku voisi sanoa nukkumalähiöksi − Kirkkonummelta sukkuloi pk-seudulle lähes 11 000 työntekijää

Kartta kertoo kuinka moni työntekijä kunnasta tekee työmatkansa päivittäin pääkaupunkiseudulle.

Kirkkonummelta sukkuloidaan edelleen päivittäin töihin itään päin naapurikaupunkeihin enemmän kuin mistään muualta.

Tuoreimman tilaston mukaan noin 10 800 kirkkonummelaista työntekijää ylittää päivittäin työmatkallaan Espoon rajan ja heistä runsaat puolet jatkaa eteenpäin, etenkin Helsinkiin.

Tilastokeskuksen lukujen mukaan Kirkkonummelta sukkuloi töihin pääkaupunkiseudulle 60,7 prosenttia työvoimasta. Osuus on hieman noussut edellismittauskerrasta.

Osuus on selvästi suurempi kuin muissa Uudenmaan ja myös koko Suomen kunnissa.

Kehyskunnista Nurmijärvellä, Keravalla, Tuusulassa ja Sipoossa ”sukkulointiprosentti” on vähän yli 50:n ja muissa kehyskunnissa se jää selvästi alle 50:n.

Helsinkiin työmatkasukkuloi päivittäin vähän yli 5 000 kirkkonummelaista, Espooseen 4 600 ja Vantaalle vajaat 1 100.

Espoon osuus on pienentynyt jonkin verran, kun taas Helsingin ja Vantaan suosio työssäkäyntikaupunkina on kasvanut kirkkonummelaisten keskuudessa.

Siuntiolaisista sukkuloi pääkaupunkiseudulle töihin 45 prosenttia työntekijöistä ja inkoolaisista 34 prosenttia.

Nyt kootut työssäkäyntitilastot kuvaavat tilannetta kaksi ja puoli vuotta sitten. Sukkulointi ei yhdessä vuodessa juurikaan muutu, kehitys tapahtuu hitaammin.

Koko Helsingin seudulla työmatkasukkulointi kasvaa koko ajan ja työntekijöitä matkustaa töihin päivittäin erityisesti Helsinkiin yhä pidempien matkojen takaa.

> Lue lisää: Löytyisikö tästä joukosta uusia asukkaita? − Kirkkonummelle tulee päivittäin töihin pienen kunnan verran ihmisiä (Viisykkönen 29.6.2018)

(12) kommenttia

Kommentit (12)

Sivut

Ongelmana on liiaksi hajallaan olevat työpaikat, pitkät matka, on mahdoton käyttää julkista liikennettä kaikkien. Sopii paremminkin paskeripäisille, perberiin sonnistautuneille vihreille herraskaisille, joiden virkapaikalle bussi vie tai juna. Tavallinen duunari joka laitakaupungille suuntaa varastolle töihin, eivät mitkään junat kulje joka nurkan taa.
Koulupaiset, joiden työ on suurissa opinahjoissa, sopii lija-autot mainiosti. Nekin, kun sähköistyvät ja eivät saastuta, kuuluu vain yhtä kumin kutinaa. Polkupyörät ovat aivan onnettomia ja kuuluvat vain vihreille villarikommunisteille, eivät kiireisille liikemiehille. Suurin osahan suurkaupungin väestöstä asuu paikallisissa hautomokennostoissaan.
Valtaosa työstä voidaan nopeuttaa, poistamalla turhat akaansakuluttavat työpaikat, tehostamalla ja tuottavuuta enempi.
nim. asunnot ja työpaikat liian kaukana toisitaan
Tilastoja tutkimalla selviää, että ainakin kolmasosa Kirkkonummen pendelöijistä käyttää julkista liikennettä. Tosin tässä luvussa on myös opiskelijat, mutta heitä kuitenkin pieni vähemmistö. Joten julkista liikennettä käyttävien osuus ei ole mitenkään vähäpätöinen.
Sukkuloija itsekin
Uffen kommentti kiteyttää joukkoliikenteen ongelman. ”käsittääkseni” ei riitä laatumittariksi kun mietitään miksi 30 km ja 30 min matka-aika venytetään liki tuntiin ja ylikin toimimattomilla ratkaisuilla kuten suorien liikenneyhteyksien puuttuminen.
Kirkkonummella asuva työvoima eli veronmaksajat maksavat kalliisti kun ylläpidetään järjestelmää jota käyttävät lähinnä joutilaat. Jos käyt kunnan ulkopuolella töissä on matkat käytännössä pakko tehdä jo nyt raskaasti verotetulla autoilulla varsinkin jos sinulla on päiväkoti-ikäisiä lapsia joiden et halua viettävän puolet vuorokaudesta säilössä rakennuksissa joiden sisäilmassa on sanomista.
Anonyymi
Joukkoliikenne toimii Kirkkonummelta käsin käsittääkseni paremmin kuin hyvin...mutta kaikki ei näemmä käsitä sitä ja etenkin sen käyttämistä.....
Uffe
Onnistunutta politiikkaa?

Kunnan alueella työpaikat sekä toimiva joukkoliikenne loistaa poissaolollaan!
Anonyymi

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx