(2) kommenttia

Huoltoasemalla on yhä tulevaisuutta

Huoltamoyrittäjä Henry Litsilä uskoo vahvasti, että perinteiselle huoltoasemalle löytyy elintilaa jatkossakin.

Perinteisellä huoltoasemalla on yhä paikkansa automaattiasemien ja valtavien liikenneasemien välimaastossa, uskoo yrittäjä Henry Litsilä hiljakkoin ST1:ksi muuttuneella Mankin huoltoasemalla.

Mankissa on ollut huoltoasema jo 1960-luvun lopulta lähtien. Monet kutsuvat sitä vieläkin Mankin Essoksi. Huoltamo oli välillä vuosia Nesteen väreissä. Pari viikkoa sitten huoltamo muuttui ST1:ksi.

Asema tunnetaan myös Uuno Turhapuro -elokuvien Esson baarina. Siitä lötyy videopätkä Youtubesta.

Huoltamo mielletään usein kirkkonummelaiseksi yritykseksi, vaikka se on kunnan rajalla Espoon puolella. Huoltamoa piti pitkään Hedbergin perhe Kirkkonummelta.

- Viisivuotinen sopimus Nesteen kanssa meni umpeen, ja ST1 teki paremman tarjouksen. Siitä leirin vaihdos yksinkertaisesti johtui, Mankin huoltoaseman omistava Litsilä toteaa. Hän on ollut Mankissa yrittäjänä kohta seitsemän vuotta, sitä ennen Viherlaakson liikenneasemalla Espoossa.

Mankin tapaisella huoltoasemalla ei Litsilän mukaan elä bensanmyynnillä. – Pitäisi olla isot volyymit, että siitä jäisi jotain käteen. On oltava muita tulonlähteitä.

Mankissa yksi iso tukijalka on kahvila-ravintola, ilman sitä huoltamo ei eläisi. Litsilän mukaan myös automaattipesu on nykyisin tulonlähde. – Neljä vuotta siinä kuitenkin meni, ennen kuin asiakkaat löysivät sen, Litsilä kertoo.

Perinteisen huoltamon pidossa on muistettava Litsilän mukaan erityisesti se, että siellä käy pitkälti samat asiakkaat. Ne eivät tule, jos sämpylät ovat kovia ja palvelu ei pelaa. Mankissa on pidetty myös huoli siitä, että autoihin saa muutakin kuin bensaa. – Rengaskauppaa tehdään ja pyyhkijän sulat vaihdetaan.

Laajennus mielessä

Litsilällä on ollut suunnitelmissa Mankissa myös laajentaminen. Tarkoitus olisi tehdä yläkerta ja siirtää sinne toimisto-ja sosiaalitilat. Suurin muutos tulisi baarin puolelle. Lisää rakentamalla ravintolapaikkoja on kaavailtu tuplattavaksi noin sataan. Kaavassa on vielä vapaata rakennusoikeutta.

- Taantuma tuntuu kyllä tällä hetkellä sen verran, että ei arvaa tässä vaiheessa lähteä laajentamaan. Lounasaikaan näkee, että esimerkiksi rakennuksilla on hiljaisempaa eikä ruokailijoita käy niin kuin ennen, Litsilä pohtii.

Myös myymälän puolen kauppa on huoltoasemalle tärkeä. – Oluen myynti on vähentynyt, eikä se ole lähelläkään sitä, mitä se oli myyntirajoitusten vapauduttua aikanaan. Silloin sunnuntai oli paras myyntipäivä huoltamoilla.

Yksi uusi ilmiö on, että tupakan myynti on Litsilän mukaan kasvanut selvästi huoltoaseman tiskillä sen jälkeen kun uudet rajoitukset tulivat voimaan. – Tupakanosto on jollain tavalla luontevampaa täällä kuin ruokakaupoissa. Uutta on myös se, että asiakkaat ostavat tupakkaa kokonaisia kartonkeja.

 


(2) kommenttia
Kommentit (2)

Kommentit (2)

Kyse on siitä keskusliikevetoisesta strategiasta ja aluepoliittisesta allokoinnista jossa pelaa muut kuin kuluttajan - siis palveluista maksavien - intressit. Kuka vielä jaarittele jotain "kauppiaasta" tai huoltamoyrittäjästä, eiköhän kaikki ole kuin joitain franchising-renkejä ja ahne hinnoittelu kuoppaa senkin, ja aivan oikein. Muistan kuinka Teboil ja Pirkkalan Esso olivat kellon ympäri auki, ei onnistunut kun työntekijät kieltäytyivät yövuoroista. Siis työntekijöiden ehdoillako toimitaan eikä kysynnän?
Suomen sosialistinen kansantasavalta
Ennen oli 51:n varrella useampi "bensis": keskustassa Tebskan lisäksi Shell, Tolsassa Esso jossa baari ja Jorvaksessa Shell josta sai lautasen kokoiset lehtipihvit ranskalaisilla. Nykyään on vain valtaa pitävä Tebska sikakalliine hintoineen ja Nesteen kylmäasema. Ei mene maalaisjärkeeni miksi palveluita on ajettu alas vaikka Kirkkonummella asukasmäärät ja automäärät ovat lisääntyneet, läpiajoliikenteestä puhumattakaan.
Wienerschnitzel

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä