(14) kommenttia

HSL tutki: Tässä tiemaksujen portit – Mitä maksaa ajaa K-nummi-Hki?

Tiemaksuvyöhykkeiden rajat on ajateltu tällaisiksi. Kallein vyöhyke on punainen ja halvin vihreä. (kuva: HSL)

K-nummi - Hki:
2,8 tai 1,4 €/matka

HSL on tutkinut millaisella mallilla tiemaksut – ”tietullit” – kannattaisi kerätä autoilijoilta pääkaupunkiseudulla. Järjestelmä perustuisi kuuteen eri vyöhykkeeseen.

HSL esitteli torstaiaamuna tutkimuksen, jossa on vertailtu eri järjestelmiä Helsingin seudulle kaavailluille maantieliikenteen tiemaksuille.

Selvityksessä on päädytty siihen, että järkevin tapa kerätä maksuja olisi porttijärjestelmä, jossa autot ajavat porttien läpi ja maksut kirjautuvat automaattisesti. Järjestelmä on käytössä esimerkiksi Tukholmassa.

Autoissa on tunnistimet, eikä portilla tarvitse pysähtyä. Maksu tulee esimerkiksi kerran kuussa.

Aiemmin puhutusta satelliittipaikannukseen ja kilometreihin perustuvasta järjestelmästä on selvitysvaiheessa luovuttu, koska sitä on pidetty liian kalliina.

HSL arvio, että porttijärjestelmässä Helsingin seudun (14 kuntaa) autoilijoista noin 40 prosenttia joutuisi aamuruuhkassa maksamaan tiemaksuja eli suurin osa välttäisi työmatkoillaan maksuportit.

Portteja pääväylillä ja Kehillä

Kehyskunnista Sipoossa tiemaksuja lankeaisi suhteellisesti eniten. Kirkkonummi on listan sijalla viisi yhdessä Nurmijärven kanssa. Väliin mahtuvat Kauniainen, Vantaa ja Espoo.

Kirkkonummelta aamuruuhkassa (kello 6-9) itään päin ajavista henkilöautoilijoista noin 40 prosenttia joutuisi ajamaan ainakin yhden portin läpi. Kustannus per matka on alle 50 sentistä yli 2,4 euroon.

Uloimmat portit ovat HSL:n mallissa Turunväylällä Kehä III:n paikkeilla ja Länsiväylällä Matinkylän kohdalla. 

Kallein vyöhyke olisi Helsingin kantakaupungin rajoilla, esimerkiksi Länsiväylällä ennen Lauttasaarta. Kirkkonummelta Helsingin keskustaan ajavat joutuisivat ajamaan kahden portin läpi. 

Iltaisin ja viikonloppuna ei maksuja

Mallissa myös poikittaisliikenne Kehä-teillä olisi portitettu kolmesta kohtaa. Iltaisin ja viikonloppuisin maksuja ei perittäisi.

Kirkkonummelta joko Länsiväylää tai Veikkolasta Turunväylää Helsingin keskustaan aamuruuhkassa "tietulli" olisi 2,8 euroa/matka ja muuhun aikaan 1,4 euroa.

HSL:n selvityksessä lasketaan, että keskivertoautoilija joutuisi maksamaan vuodessa tiemaksuja 340 euroa. Vertailun vuoksi HSL:n seutulippu maksaa 1 130 euroa vuodessa.
Kirkkonummelaisten työmatka-autoilijoiden kustannus olisi tutkimuksen mukaan keskiarvon eli 340 euron luokkaa.

Uudessa mallissa on lähdetty siitä, että nettohyöty tiemaksujen käyttöönotosta olisi 80 miljoonaa euroa vuodessa. Laskelmassa on arvioitu, paljonko itse maksujärjestelmä maksaa ja kuinka paljon siitä voitaisiin kerätä tuloja.

Järjestelmä voisi aikaisintaan tulla voimaan vuonna 2020. Järjestelma vaatisi muun muassa lainmuutoksia.

Lue lisää:
> Tutustu HSL:n tutkimukseen tästä
> Tiemaksu sai vauhtia − lisälaskua myös Kirkkonummen autoilijoille (22.10.2014)

 

(14) kommenttia

Kommentit (14)

Sivut

Joudun työn takia käymään töissä omalla autollani. Käytän siis omaa autoa työajossa. Mikäli rajat ja maksut pysyvät sellaisinaan mitä karttaan on piirretty se tietää 120€ kuussa maksuja minulle. Maksut siirtyvä työkustannuksiin ja ajan mittaan Helsingin kaupungille työkuluina.
Työmies
Kun oikein kovati töitä tehdään niin saadaan kaikki liikkuminen tapettua ja eläminen niin kalliiksi ettei kotiovesta kannata ulos mennä. Kyllä meillä sitten on mukavaa! Istutaan vaan kotona ja katsotaan telkkaria. Näin se Suomen talous kääntyy nousuun!
HSL rokkaa
KTH:n professori Vartiainen kehui järjestelmän toimintaa Tukholmassa. Rinkebystä ei enää ajeta turhaan keskustaan. Vaikutus Helsingissä lienee vastaava. Mellunmäestä ei enää turhaan ajella keskustaan, vaan paikoitus on maksavien espoolaisten ja kirkkonummelaisten käytössä.
Kyyninen ihminen
Voisiko joku lakia tunteva henkilö perustella miten HSL:llä on ylivaltiollinen ja ylikunnallinen oikeus säätää verotusta ja määrittää periaatteet 1,5 miljoonalle ihmiselle miten heidän tulee elää ja olla? HSL:n toiminta muistuttaa Migrin toimintaa turvapaikkakriisissä: Valtio valtion sisällä.
Täysin Käsittämätön
Tuo vaikuttaa ainakin näin ensilaskelmien mukaan varsin edulliselta maksulta...
Audikuski

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx