(16) kommenttia

HSL tutki: Tässä tiemaksujen portit – Mitä maksaa ajaa K-nummi-Hki?

Tiemaksuvyöhykkeiden rajat on ajateltu tällaisiksi. Kallein vyöhyke on punainen ja halvin vihreä. (kuva: HSL)

K-nummi - Hki:
2,8 tai 1,4 €/matka

HSL on tutkinut millaisella mallilla tiemaksut – ”tietullit” – kannattaisi kerätä autoilijoilta pääkaupunkiseudulla. Järjestelmä perustuisi kuuteen eri vyöhykkeeseen.

HSL esitteli torstaiaamuna tutkimuksen, jossa on vertailtu eri järjestelmiä Helsingin seudulle kaavailluille maantieliikenteen tiemaksuille.

Selvityksessä on päädytty siihen, että järkevin tapa kerätä maksuja olisi porttijärjestelmä, jossa autot ajavat porttien läpi ja maksut kirjautuvat automaattisesti. Järjestelmä on käytössä esimerkiksi Tukholmassa.

Autoissa on tunnistimet, eikä portilla tarvitse pysähtyä. Maksu tulee esimerkiksi kerran kuussa.

Aiemmin puhutusta satelliittipaikannukseen ja kilometreihin perustuvasta järjestelmästä on selvitysvaiheessa luovuttu, koska sitä on pidetty liian kalliina.

HSL arvio, että porttijärjestelmässä Helsingin seudun (14 kuntaa) autoilijoista noin 40 prosenttia joutuisi aamuruuhkassa maksamaan tiemaksuja eli suurin osa välttäisi työmatkoillaan maksuportit.

Portteja pääväylillä ja Kehillä

Kehyskunnista Sipoossa tiemaksuja lankeaisi suhteellisesti eniten. Kirkkonummi on listan sijalla viisi yhdessä Nurmijärven kanssa. Väliin mahtuvat Kauniainen, Vantaa ja Espoo.

Kirkkonummelta aamuruuhkassa (kello 6-9) itään päin ajavista henkilöautoilijoista noin 40 prosenttia joutuisi ajamaan ainakin yhden portin läpi. Kustannus per matka on alle 50 sentistä yli 2,4 euroon.

Uloimmat portit ovat HSL:n mallissa Turunväylällä Kehä III:n paikkeilla ja Länsiväylällä Matinkylän kohdalla. 

Kallein vyöhyke olisi Helsingin kantakaupungin rajoilla, esimerkiksi Länsiväylällä ennen Lauttasaarta. Kirkkonummelta Helsingin keskustaan ajavat joutuisivat ajamaan kahden portin läpi. 

Iltaisin ja viikonloppuna ei maksuja

Mallissa myös poikittaisliikenne Kehä-teillä olisi portitettu kolmesta kohtaa. Iltaisin ja viikonloppuisin maksuja ei perittäisi.

Kirkkonummelta joko Länsiväylää tai Veikkolasta Turunväylää Helsingin keskustaan aamuruuhkassa "tietulli" olisi 2,8 euroa/matka ja muuhun aikaan 1,4 euroa.

HSL:n selvityksessä lasketaan, että keskivertoautoilija joutuisi maksamaan vuodessa tiemaksuja 340 euroa. Vertailun vuoksi HSL:n seutulippu maksaa 1 130 euroa vuodessa.
Kirkkonummelaisten työmatka-autoilijoiden kustannus olisi tutkimuksen mukaan keskiarvon eli 340 euron luokkaa.

Uudessa mallissa on lähdetty siitä, että nettohyöty tiemaksujen käyttöönotosta olisi 80 miljoonaa euroa vuodessa. Laskelmassa on arvioitu, paljonko itse maksujärjestelmä maksaa ja kuinka paljon siitä voitaisiin kerätä tuloja.

Järjestelmä voisi aikaisintaan tulla voimaan vuonna 2020. Järjestelma vaatisi muun muassa lainmuutoksia.

Lue lisää:
> Tutustu HSL:n tutkimukseen tästä
> Tiemaksu sai vauhtia − lisälaskua myös Kirkkonummen autoilijoille (22.10.2014)

 

(16) kommenttia
Kommentit (16)

Kommentit (16)

Ensin tuhotaan Kirkkonummelaisten suorat bussiyhteydet Hgin ydinkeskustaan. Sitten tehdään autoilusta aina vaan kalliimpaa, kun se ei halpaa ole tälläkään hetkellä. Siinä sivussa tuodaan huomaamatta Ilmalan ratapiha no II häiritsemään Luoman ja sen lähiseudun elinympäristöä ja luonnonrauhaa.

Sen siitä saa, kun on äänestetty vihreät hallituspuolueeksi.

Etätöiden sujuessa varsin kelvollisesti houkuttaa koko ajan enemmän ja enemmän muuttaminen vielä kauemmas maalle. Jonnekin, missä asuminen on halvempaa, ja jossa veroäyrikin olisi todennäköisesti korkeintaan samaa tasoa.

Herätkää Kirkkonummen päättäjät, tällä vauhdilla kunta näivettyy ja varsinkin Masalan-Luoman alueesta rakentuu pikkuhiljaa äärimmäisen epäviihtyisä kerrostalo-ratapihaslummi.
Ärtynyt, vihainen, raivostunut = kirkkonummelainen
Tämä on törkeää

Myyntityön tekeminen kehyskunnissa ja pääkaupunkiseudulla tehdään mahdottomaksi.
Liikun toimistolle Kirkkonummelta Helsinkiin päivittäin ja ajan toimistolta läpi tullirajojen päivittäin moneen kertaan. Tavaraa ja esittelystandyä jne. on peräkontissa ja paperia- olisi aivan mahdottomuus tehdä tätä työtä "metrolla, junalla tai bussilla".
Tienaan kunnalla ja valtiolle kuukaudessa progressiivisesti verotuloa noin 2000-3000 euroa.
Jo tällä hetkellä tämä verottaminen on sitä luokkaa, että hädin tuskin saa ostettu sen bensatankin kerran-kaksi viikossa. Nettotulot eivät riitä kasvaviin kuluihin. Autoverot ovat jo sitä luokkaa, että tässä ei ole järjen häivää. Antti Rinteen ymmärrykseen ei taida mahtua se, että verottamalla työmatkaliikkumisen hengiltä, vähenevät ne verotulotkin. En lähde edes neuvottelemaan asiakkaan luo, kun on riski että kauppaa ei tule ja kulut jää käsiin. Asetan toivoni keskustan Antti Kaikkoseen- hänellä pitäisi olla ymmärrys että työntekoa ei tulleilla pidä hidastaa. Vasen-viher osasta ei ymmärrä että tullit ovat haittavero työnteolle.
Tullit seis
Joudun työn takia käymään töissä omalla autollani. Käytän siis omaa autoa työajossa. Mikäli rajat ja maksut pysyvät sellaisinaan mitä karttaan on piirretty se tietää 120€ kuussa maksuja minulle. Maksut siirtyvä työkustannuksiin ja ajan mittaan Helsingin kaupungille työkuluina.
Työmies
Kun oikein kovati töitä tehdään niin saadaan kaikki liikkuminen tapettua ja eläminen niin kalliiksi ettei kotiovesta kannata ulos mennä. Kyllä meillä sitten on mukavaa! Istutaan vaan kotona ja katsotaan telkkaria. Näin se Suomen talous kääntyy nousuun!
HSL rokkaa
KTH:n professori Vartiainen kehui järjestelmän toimintaa Tukholmassa. Rinkebystä ei enää ajeta turhaan keskustaan. Vaikutus Helsingissä lienee vastaava. Mellunmäestä ei enää turhaan ajella keskustaan, vaan paikoitus on maksavien espoolaisten ja kirkkonummelaisten käytössä.
Kyyninen ihminen
Voisiko joku lakia tunteva henkilö perustella miten HSL:llä on ylivaltiollinen ja ylikunnallinen oikeus säätää verotusta ja määrittää periaatteet 1,5 miljoonalle ihmiselle miten heidän tulee elää ja olla? HSL:n toiminta muistuttaa Migrin toimintaa turvapaikkakriisissä: Valtio valtion sisällä.
Täysin Käsittämätön
Tuo vaikuttaa ainakin näin ensilaskelmien mukaan varsin edulliselta maksulta...
Audikuski
Idioottimaista kiusantekoa Kirkkonummelaisille kun jo nyt karsitaan pois Y-juna ja sitten päätetään ettei Ic-junatkaan enää pysähdy Kirkkonummella. Millä ne kuvittelee, että ihmiset liikkuu? Vai olikohan tämä taktikointia kun tiedetään, että autoilu sitten lisääntyy Kirkkonummella ja sitten aletaan perimään kalliita tiemaksuja? SUUTUTTAA
tatti otsassa
Mites tämä tuleva maakuntahallinto suhtautuu tämmöiseen kansalaisten liikkumisen epätasa-arvoon?
Yhdenvertaisuus
Millä oikeudella HSL häärii? Rajoittaa ihmisten elämistä ja liikkumista sekä ottaa taloudellisen hyödyn. HSL on paisumassa Ylemäiseksi mammutiksi joka verottaa ja kertoo ihmisille miten pitää olla ja elää. Nyt koko laitos boikottiin!
Aivan Käsittämätön
Ensin HSL meinasi korottaa seutulippujen hintoja toistakymmentä prosenttia, perusteluna raideliikenneinvestoinnit jne. (jotka hyödyttävätkin tosi paljon Kirkkonummella). Nyt HSL on autoilijoiden kimpussa ja teettää kalliita konsulttiselvityksiä ruuhkamaksuista, vaikka Helsingissä eikä lähialueilla ole todellisia ruuhkia, paitsi huonolla liikennesuunnitelulla aiheutettuja. Saisiko joku tämän verorahoja haaskaavaan "Häslän" kuriin!
HSL vedättää taas
Olemmekin pitkään harkinneet muuttoa Kirkkonummelta Espoon puolelle. Viime viikolla oli uutinen, jonka mukaan Kirkkonummella keskituloinen perhe maksaa veroja yli 1000€/vuosi enemmän kuin Espoossa. Lisäksi kunta perii esim. Täyttä hoitomaksua koulujen loma-ajalta, vaikka lapsi ei kolmeen viikkoon kävisi hoidossa ja asia on kunnan kyselyssä huomioitu, ts. Kunta saa säästöjä ja perheet maksavat. Palvelutaso esim. Kouluissa, päiväkodeissa , liikuntapalveluissa ja terveydenhuollossa on muutenkin valovuosien päässä espoolaisista palveluista. Tiemaksuissa , veroissa ja bensakuluissa säästetyt eurot kun ynnää ja jakaa kuukausilla, maksaakin juuri Espoossa vastaavaa asuntoa kuin täällä ja palvelut ovat ainakin lapsiperheille aivan eri luokkaa. Eipä tarvitse enää mietiskellä...
bitter lemon
Toivottavasti tuo autojen tunnistin tarkoittaa rekisterikilpeä, niinkuin Tukholmassa, ettei tarvitse kallista tunnistinta hankkia joka autoon.
TimoEsko
2,80 suunta, tekee 5,60 päivässä, arkipäiviä kuukaudessa 20 tekee 112 euroa kuukaudessa plus bensat päälle. Taidan etsiä bussimatkustajista kyytiläisiä maksamaan osan. Varmasti monelle kelpaisi autolla ovelta ovelle.

Ymmärtäisin, jos eläisimme suurkaupunkialueella, kuten Barcelonassa, tämä on kai lähinnä kiusantekoa, koska hyötykin jäisi olemattomaksi.
Onko typerämpää kuultu
Asun Kirkkonummella, mutta yritykseni sijaitsee Helsingissä. Tämä lienee viimeinen naula Helsingiltä päätökseeni siirtää yritys pois pääkaupungista koska emme ole riippuvaisia sijainnista. Kiitos yhteisistä vuosista ja onnea verojen keruuseen.
Arthur Laffer
Vielä kun saataisiin tämä homma käytäntöönkin niin tykkäisin kovasti.
:)

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx