Viisykkönen.fi /
Uutiset /
Helsinki-Turku -ratahankkeet jäävät kaikki alle kannattavuuden rajan – Rantaradan parantaminen nousee vertailussa
08.10.2020
14:24
(10) kommenttia
Helsinki-Turku -ratahankkeet jäävät kaikki alle kannattavuuden rajan – Rantaradan parantaminen nousee vertailussa
Helsingin ja Turun välisen junaliikenteen kehittämisessä ehdotetaan tuoreessa selvityksessä, että hankkeissa edetään vaiheittain ennen kuin kokonaan uutta rataa Espoo-Salo ryhdytään rakentamaan.
Väylävirasto on julkaissut hankearvioinnin, jossa eri vaihtoehtoja punnitaan ja lasketaan taloudellista kannattavuutta.
Arvioinnissa suositellaan, että ensin toteutetaan Espoon kaupunkirata Leppävaaran ja Kauklahden välillä. Hankkeesta on jo pitkälle sovittu ja rahoituksesta päätetty.
Toinen kärkipään hanke liittyy Turun kaupungin alueella tehtäviin ratatöihin, jotka parantavat koko Helsinki-Turku -osuuden junaliikenteen luotettavuutta.
Kolmantena Väyläviraston suosituksessa nousee nykyisen Rantaradan parantaminen ja erityisesti kaksoisraiteen rakentaminen Salon seudulla.
Rantaradan parantaminen muilla osuuksilla käsittäisi pieniä oikaisuja ja radan parannustöitä.
”Kevyehkö” Rantaradan kehittäminen maksaisi runsaat 90 miljoonaa euroa. Matka-aika Helsinki-Turku nopeutuisi 5-7 minuuttia.
Väyläviraston arvioinnissa on hankkeille laskettu yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa, jona pidetään lukua 1.
Rantaradan parantamiselle ja Salon seudun ratatöille saadaan kannattavuusluvuksi eli hyöty-kustannussuhteeksi 0,7.
Arvioinnissa on laskettu lisäksi, mikä olisi hyöty-kustannussuhde, jos koko nykyinen Rantarata rakennettaisiin kaksiraiteiseksi Kirkkonummi-Turku -välillä.
Hanke maksaisi yli 2 miljardia euroa ja suhdeluku olisi vain 0,04.
Uuden nopean junayhteyden rakentaminen Helsingistä Turkuun eli oikorata Espoo-Salo ja Turku-Salo -osuuden rakentaminen kaksiraiteiseksi tuo Väyläviraston laskelmissa hyöty-kustannussuhteeksi 0,44.
Tuoreessa hankearvioinnissa kuitenkin muistutetaan, että Salo-Turku -osuudella tehtävät rataparannukset hyödyttävät myös mahdollista Espoo-Salo -oikoratahanketta.
Kommentit (10)
12.09.2022
10:26
Yle: Kaukolämpö on Kirkkonummella kalliimpaa kuin monin paikoin ja hinta uhkaa nousta
09.09.2022
15:57
Hornet pyyhkäisee Kirkkonummen keskustan yli hyvin matalalla – ei tarvitse pelästyä
09.09.2022
10:06
Kerrostalon asunnossa tulipalo kunnantalon naapurissa – asunto oli täysin liekeissä
06.09.2022
10:26
Vantaa haluaisi myydä oman osansa Porkkalanniemen virkistysalueesta, josta se omistaa kolmasosan
05.09.2022
19:44
Kunnan suurin rakennushanke hyväksyttiin lähes yksissä tuumin, vaikka kustannukset nousivat 40 prosenttia
03.09.2022
16:05
Juna ja kuorma-auto törmäsivät, yli 1 000 ihmistä altistui säteilylle – onneksi tämä oli vain harjoitus
01.09.2022
08:52
Wolt-kuskit aloittavat Kirkkonummella – ruokaa voi tilata aluksi yhdeksästä ravintolasta
31.08.2022
11:28
Kommentit (10)
Tämä on yhtä järkevä ehdotus kun kaksi erillistä rautatieyhteyttä Helsingin ja Turun välillä.
Mitä jos rakennetaan toinen, vähän nopeampi, moottoritie Helsinki - Turku väliin?
Yhtä fixua.?
Kommentoi