(10) kommenttia

Helsinki-Turku -ratahankkeet jäävät kaikki alle kannattavuuden rajan – Rantaradan parantaminen nousee vertailussa

Helsinki-Turku -junayhteyksien parantamisessa on mietitty useita vaihtoehtoja. (kartta: Väylä)

Helsingin ja Turun välisen junaliikenteen kehittämisessä ehdotetaan tuoreessa selvityksessä, että hankkeissa edetään vaiheittain ennen kuin kokonaan uutta rataa Espoo-Salo ryhdytään rakentamaan.

Väylävirasto on julkaissut hankearvioinnin, jossa eri vaihtoehtoja punnitaan ja lasketaan taloudellista kannattavuutta.

Arvioinnissa suositellaan, että ensin toteutetaan Espoon kaupunkirata Leppävaaran ja Kauklahden välillä. Hankkeesta on jo pitkälle sovittu ja rahoituksesta päätetty.

Toinen kärkipään hanke liittyy Turun kaupungin alueella tehtäviin ratatöihin, jotka parantavat koko Helsinki-Turku -osuuden junaliikenteen luotettavuutta.

Kolmantena Väyläviraston suosituksessa nousee nykyisen Rantaradan parantaminen ja erityisesti kaksoisraiteen rakentaminen Salon seudulla.

Rantaradan parantaminen muilla osuuksilla käsittäisi pieniä oikaisuja ja radan parannustöitä.

”Kevyehkö” Rantaradan kehittäminen maksaisi runsaat 90 miljoonaa euroa. Matka-aika Helsinki-Turku nopeutuisi 5-7 minuuttia.

Väyläviraston arvioinnissa on hankkeille laskettu yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa, jona pidetään lukua 1.

Rantaradan parantamiselle ja Salon seudun ratatöille saadaan kannattavuusluvuksi eli hyöty-kustannussuhteeksi 0,7.

Arvioinnissa on laskettu lisäksi, mikä olisi hyöty-kustannussuhde, jos koko nykyinen Rantarata rakennettaisiin kaksiraiteiseksi Kirkkonummi-Turku -välillä.

Hanke maksaisi yli 2 miljardia euroa ja suhdeluku olisi vain 0,04.

Uuden nopean junayhteyden rakentaminen Helsingistä Turkuun eli oikorata Espoo-Salo ja Turku-Salo -osuuden rakentaminen kaksiraiteiseksi tuo Väyläviraston laskelmissa hyöty-kustannussuhteeksi 0,44.

Tuoreessa hankearvioinnissa kuitenkin muistutetaan, että Salo-Turku -osuudella tehtävät rataparannukset hyödyttävät myös mahdollista Espoo-Salo -oikoratahanketta.

> Väyläviraston julkaisut   

(10) kommenttia
Kommentit (10)

Kommentit (10)

Miksi rakentaa Espoo-Salo välille uusi rata, joka seuraa moottoritietä. Kehitetään nykyistä rata yhteyttä sekä päästötöntä bussi-liikennettä moottoritielle Hki-Turku välille. Nämä hankkeet palvelisi huomattavasti suurempaa joukkoa kyseisten väylien varrella.
Kuntalainen
Tero on kuutamolla ympäristö ajattelunsa suhteen, sen sijaan ensimmäinen kommentoija Jussi on asian ytimessä. Usein todellakin puhutaan vain Turusta eikä laisinkaan Lohja - Vihti - Veikkola työmatkaliikenteestä johon rantaradan "förbättra" ei paljon auta !
Kall Järvinen
Tunnin junaa perusteltiin pk-seudun ja Turun seudun työssäkäyntialueen yhdistämisellä. Nyt kun koronaepidemia todennäköisesti vie työpaikat vuosikymmeniksi, ei ratahankkeelle ole mitään perusteita. Todennäköisempää on, että tuolla välillä aletaan harventamaan junavuoroja kannattamattomina.
nyt jarrua hankkeille
Nyt kun on vasemmistohallitus, niin tuskin löytyy myötämielisyyttää Histan radalle ( oikorata Espoo-Lohja-Salo ). Espoossa Histan maiden kaavoitus on jumissa, juuri tämän oikoradan vuoksi. Sipilän hallituksen aikoihin Kirkkonummi sai määräyksen käynnistää uudelleen Veikkolan kaavoitus, jonka kunta oli ehtinyt jo keskeyttämään. Vaikeaa uskoa, että Sipilän hallituksen kaltaista porvarihallitusta tähänmaahan enää tulee, joten Kirkkonummen kannatta panostaa vain rantaradan kunnostamiseen.
kuntalainen_
Länsiväylän voisi jatkaa moottoritienä Kirkkonummen jälkeen Pikkalasta Mustion kautta Saloon. Niin sanottu oikaiseva moottoritie.
Tämä on yhtä järkevä ehdotus kun kaksi erillistä rautatieyhteyttä Helsingin ja Turun välillä.
Näin minä ajattelin
Tahtoo junalla Turkuun Kirkkonummelta. Järjetöntä tämä nykyinen ohiajo.
Stop hetkeksi.
Rantarata kuntoon jaTurun junat pysähtymään Kirkkonummella. Junamatkaa Turkuun odotellessa.
Ohikiitävää junaa katselen.
Rantaradan rakentaminen 2 raiteiseksi maksaa 2 miljardia ja oikotata 4 miljardia. Jos jokaisesta myydystä lipusta saadaan 10€ niin takaisinmaksuun menee vain 400 vuotta.
Mitä jos rakennetaan toinen, vähän nopeampi, moottoritie Helsinki - Turku väliin?
Yhtä fixua.?
Keisarin uudet vaatteet
Yhä edelleen olen sitä mieltä, että rantarataa pitää kehittää. Tunninrata on ympäristölle kaikkein huonoin vaihtoehto.
Tero
Espoo-Veikkola-Lohja rataosuus olisi tärkeä työmatkaliikenteen ja pääkaupunkiseudun kehityksen kannalta. Se voitaisiin rakentaa ensin, jätettäisiin Lohja-Salo osuus vielä tässä vaiheessa mietintään.
Jussi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä