Viisykkönen.fi /
Uutiset /
HBL: Kirkkonummella närkästyttiin, kun Espoo ehdotti junavarikkoa Vuohimäkeen – päätöksestä tehtiin valitus
17.11.2019
10:21
(24) kommenttia
HBL: Kirkkonummella närkästyttiin, kun Espoo ehdotti junavarikkoa Vuohimäkeen – päätöksestä tehtiin valitus
Asukkaat Länsi-Kirkkonummelta ovat puuttuneet Espoon kaupungin kahden viikon takaiseen päätökseen rantaradan varteen suunnitellusta junavarikosta.
Asukkaat ovat Hufvudstadsbladetin mukaan tehneet valituksen kaupunginhallituksen päätöksestä, jossa otettiin kantaa junavarikon mahdollisiin sijoituspaikkoihin.
Espoo torjui lausunnossaan Uudenmaan maakuntakaavasta, että junavarikkoa ei tule sijoittaa Mankkiin eikä Luomaan, mutta Kirkkonummen Vuohimäki olisi yksi vaihtoehto, jota voisi tutkia.
Kaupunginhallituksen päätöksestä valituksen tehneet kirkkonummelaiset kunnan länsiosista, jossa Vuohimäki sijaitsee, katsovat, että kaupunginhallituksen jäsen Christina Gestrin (r.) on ollut jäävi asian käsittelyssä.
Gestrin aviomies omistaa Mankissa maata, johon junavarikkoa on alustavissa kaavailuissa suunniteltu. Gestrin asuu myös Mankissa.
Gestrin kiistää Hbl:ssa olleensa jäävi ja esteellinen kaupunginhallituksessa käsittelemään asiaa.
Hän vetoaa siihen, että lausunto koski maakuntakaavaa, jossa käsitellään suuria alueita. Gestrin sanoo, että jos kyse olisi ollut asemakaavasta, hän olisi jäävännyt itsensä.
Kirkkonummelaisten valitus tulee myöhemmin kaupunginhallitukseen. Sen käsittelyyn Gestrin ei osallistu.
Myös Kirkkonummen kunnanhallitus käsitteli junavarikkoasiaa samana päivänä kuin Espoo.
Kunnanhallitus totesi lausunnossaan, ettei junavarikon sijoituspaikkoja tulisi tässä vaiheessa merkitä maakuntakaavassa mihinkään, eikä varsinkaan Luomaan ja Mankkiin, ennen kuin suunnitelmista tulee tarkempaa tietoa.
Väylävirasto on kertonut, että tarkempia suunnitelmia varikkoasiassa tulee tammikuussa.
Kommentit (24)
18.01.2021
12:41
S-ryhmä avaa myymälöitä Espooseen – jo neljäs Prisma rakenteilla, uusi Alepa Kauklahteen
15.01.2021
16:11
Espoon kaupunkirata -hanke alkuun – näin se parantaa myös Kirkkonummen junaliikennettä
15.01.2021
14:09
Uusia linjauksia lukioihin: Abit pääsevät koululle, penkkarit perutaan ja tanssiaiset siirretään
15.01.2021
13:20
Kirjaston johtajan eläkepäivät koittavat – ura alkoi Kirkkonummella 42 vuotta sitten pienessä puutalossa
15.01.2021
10:27
Kirkkonummen vanhin ostoskeskus tyhjenee – viimeinenkin vaateliike lopettaa myymälänsä
14.01.2021
13:06
Kirjastoissa on käytössä ravintoloista tuttu palvelu – yllätyslukemista kassissa tai toivomusten mukaan
13.01.2021
14:56
Kommentit (24)
Eihän varikkoa sitten voi vuohimäkeen tuoda sillä se häiritsee meikon luontoalueen eläimiä.
Että heitetään pallo takas luomaan, sillä kyllä kirkkonummelaisille tulee olla tärkeämpää kirkkonummen oma hyvä ja luonto, ei espoolaisten hyysääminen.
Jokainen voi miettiä, että kuinka monta kirkkonummelaista asentajaa/mekaanikkoa itse tuntee. Niinpä. Varikko on tuomassa nimenomaan työpaikkoja tälle ammattiryhmälle, ei muille.
Junavarikkohan ei tarkoita parempaa matkustusliikennettä Kirkkonummelle, jolla työmatka varikollekin saattaa sujua kivasti, vaan lisää varikolle meneviä junia, jotka tukkivat raiteita ja matkustajaliikenne kärsii vielä entuudestaan.
Siihen alueelle on jo nyt tulossa ampumarata Hangontien ja Isonsuontien kulmaan, niin uskon sen tuovan enemmän melua kuin tuo varikko toisi. Ja kyllä, se ampumaratakin on minusta hyvä, koska harrastan metsästystä ja pääsen lähelle harjoittelemaan. Toivottavasti siitä tulee avoin eikä joidenkin kuppikuntien tarkoin varjeltu salaseura.
Ymmärrän kyllä tuon Vuohimäen ongelmallisuudenkin, koska silloin kaikki varikolle menevät ja sieltä tulevat junat joutuvat ajamaan Kirkonummen keskustan läpi. Mutta ehkäpä tässä olisi sitten mahdollisuus saada lisää julkisia yhteyksiä tännekin. Ja mitäs jos rakennetaan junaradan päälle kansi, kuten on tehty Hämeenlinnassa moottoritielle?
Kuntamme vaatii työpaikkoja. On tyhmää aina vastustaa. Täälläkään ei pärjätä pelkästään koiria ulkoiluttamalla.
Joku jo aiemmin ehdotti että lobataan kaupunkiraiteet Kirkkonummelle asti ja junavarikko Vuohimäkeen. Kaikki voittaisivat. Samalla voisi rakentaa rantaradan kaksiraiteiseksi Turkuun asti. Tunnin junalla menisi kymmenisen minuuttia enemmän aikaa Helsinki-Turku väli.
Plussa olisi että pari miljardia valtion rahoja säästyisi.
Miinuspuolella olisi että oikorataa ei tulisi.
Tai purkakaa koko rata niin ei ole häiriötä!
Varikko sopii sinne Luoma / Mankki sektorille.
Että siitä vaan karttaa tutkimaan ja ehdottamaan parempia vaihtoehtoja.
Toki on olemassa vaihtoehto nolla eli että ei kehitetä mitään, mutta itse toivoisin että junayhteyden Helsinkiin hieman paranisivat nykyisestä tilanteesta, jossa palvelutaso on välttävän ja kehnon välimailla.
Kommentoi