(5) kommenttia

Hallitus lupasi: Espoo on saamassa kaupunkiradan − hankkeella merkitystä myös Kirkkonummen juniin

Hallitus on tiistai-iltana kertonut uudesta lisäbudjetista, johon sisältyy isoja liikennehankkeita. Yksi niistä on kaupunkirata Leppävaara-Kauklahti.

Asiasta kertoi Twitterissä myöhään illalla liikenneministeri Timo Harakka (sd.). Tarkempia summia ja yksityiskohtia ei vielä kerrottu.

Lisäraiteet Leppävaarasta Kauklahteen eli kaupunkiradan jatke on ollut valmiiksi suunniteltu jo vuodesta 2014, mutta valtion rahoitusta ei ole tullut.

Rata maksaa viime vuoden hintatasossa noin 275 miljoonaa euroa. Se voisi olla valmis 4-5 vuoden kuluttua, kun lopullinen toteutuspäätös on tehty.

Valtio on lupautunut rahoittamaan hankkeesta puolet eli 137 miljoonaa euroa. Toinen puoli kustannuksista jää Espoon kaupungille.

Kaupunkirata lisää kapasiteettia ruuhkaisella rantaradalla.

Lisäraiteet mahdollistavat tiheän lähijunaliikenteen Kauklahteen saakka nykyisen Leppävaaran A-junaliikenteen jatkoksi.

Kun kaupunkirata on valmis, on mahdollista lisätä myös Kirkkonummen junaliikennettä, joka sujuvoituisi myös siitä, että pysähdyksiä U-junilla voitaisiin vähentää Espoossa.

Uusi kaupunkirata ja lisääntyvä liikenne tarvitsee myös lisää junakalustoa, jota on HSL on hankkimassa lähivuosina.

Kalustonlisäys vaatii myös Väyläviraston mukaan uuden varikon alkuvaiheessa ainakin joko kehäradan tai rantaradan varrelle.

Sijoitusvaihtoehtoina on esitetty muun muassa Mankkia tai Luomaa.

Hallitus lupasi tiistain lisäbudjettipäätöksissään tukea varikoiden suunnittelua.

(5) kommenttia
Kommentit (5)

Kommentit (5)

Tuskin sitä maa-aluetta tarvii korvauksetta antaa kenenkään käyttöön. Asiallinen vuokra on varmasti konkurssikunnalle tarpeellista rahaa. Vaihtoehtona hsl:n suunnitelmissa on varmasti myös junaliikenteen katkaiseminen Kauklahden länsipuolelta. Busseilla pääsee Kauklahden asemalle.
vuokratulo tarpeen
Hyvä hyvä -nimimerkki

Hienoa jos tyhjien junien säilyttäminen Kirkkonummella ilman tuloja tai hyötyä lisää sinun elämääsi jännitystä. Minun Kirkkonummelle en niitä kaipaa ilman merkittävää hyötyä kuntalaisille. Varsinkaan näillä miljoonien alijäämillä mistä täällä tullaan kärsimään vuosikausia.
Tyhjä kädenojennus
On hyvä että saadaan varikko kirkkonummelle vihdoinkin jotakin tähänkin tuppukylään
Hyvä hyvä
Väyläviraston 12.6.2020 julkistamassa "Lähijunaliikenteen varikkoselvityksessä" todetaan, että Helsingin seutu tarvitsee 3 varikkoa, kaksi huolto- ja yhden seisontavarikon. Jälkimmäinen tullee Keravan Jäspilään ja ensimmäinen huoltovarikko joko kehäradan varrelle Vantaan Petakseen tai Rantaradan/ESA-radan varteen Espooseen tai Kirkkonummelle. - Luoma-Mankki -vaihtoehtoon en usko, koska Uusimaa 2050 -kaavassa alueelle on osoitettu valtakunnalliseti ja maakunnallisesti arvokkaita, suojeltavia kulttuurimaisemia sejkä tärkeitä viheryhteyksiä ja alueen välkittömässä läheisyydessä on EU:n luontodirektiivin suojelema Natura2000 -alue.
Hannu Valtanen
Nämä uutiset ovat tarkoitettuja 2010 ja sen jälkeen syntyneille koska me muut olemme jo vanhainkodissa kun tuo raide on valmis.
Kestää kestää.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx