(45) kommenttia

H-hetki maanantaina – bussien reittiviidakko historiaan

Kirkkonummen monimutkainen linjasto on maanantaina (11.8.) historiaa. Asemalla taulut muutetaan maanantain vastaisena yönä.
Toimittaja: 

Kirkkonummen bussiliikenteen kenties kaikkien aikojen suurin muutos on ovella aikaisin maanantaiaamuna 11.8. Kaikki reitit, aikataulut ja reittimerkinnät menevät uusiksi.

Kirkkonummen linjaston uudistamista on valmistelu vuosia. Näkyvin muutos on yli sadan reittinimikkeen vaihtuminen noin pariin kymmeneen.

- Esimerkiksi Kirkkonummelta Helsinkiin on tähän saakka ollut vuoroissa noin 70 erilaista numeron ja kirjaimen yhdistelmää. Maanantaista lähtien on neljä numeroa, liikennesuunnittelija Ville Lepistö HSL:stä kertoo.

Uudistuksessa on Lepistön mukaan lähdetty siitä, että linjastoa selkeytetään ja yksinkertaistetaan, jotta se on helpompi hahmottaa.

- Kun reittejä on selkeytetty, valitettavasti joillekin se merkitsee sitä, bussilla liikkuminen hankaloituu, Lepistö sanoo.

Hidastuuko Helsingin-linja?

Vilkkaimmalla linjalla eli Kirkkonummi-Helsinki pääreitti kulkee Ravalsin, Gesterbyn, Masalan ja Sarvvikin kautta. Ruuhka-aikoina ajetaan myös suoraan moottoritietä..

Uusissa aikatauluissa on arvostelu sitä, että Helsinki-linjalla matkustus hidastuu, kun pääreitti kiertää Masalassa ja Sarvvikissä.

Kirkkonummen kunnan liikennesuunnitteluinsinööri Ylva Wahlström muistuttaa, että toisaalta bussien kulku Espoossa nopeutuu, kun reitti ei enää mutkittele siellä niin paljon. Lisäksi moottoritievuoroja on ruuhka-aikoina.

Maanantaista lähtien Helsinkiin liikennöivät vuorot 171, 172, 173 ja 174. Kirkkonummen sisällä kulkevat linjat ovat 900-alkuisia.

Maaltakin pääsee bussilla töihin

Sekä Lepistö että Wahlsröm korostavat, että bussiliikenne kasvaa Kirkkonummella maanantaista lähtien.

-  Jatkossa entistä suuremmalta alueelta Kirkkonummea voi kulkea joukkoliikennettä käyttäen töihin, Wahlström sanoo.

Hirsalaan, Porkkalaan ja Hillaan ajetaan työ-ja koulumatkaliikenteen aikana tunnin välein. Liikenne jatkuu myös kesällä.

Lisäksi Kirkkonummen ja Veikkolan välillä lisätään vuoroja, ja liikenne jatkuu arkiaamuin ja iltapäivisin myös kesällä.

Tuleeko Winellskan pysäkeille kaaos?

Monille on pistänyt silmään uusissa reiteissä ruotsinkielisen koulukeskuksen ja Gesterbyn koulun liikennejärjestelyt. Bussit eivät aja enää parkkipaikalle, vaan ne pysähtyvät normaaleilla bussipysäkeillä. Tätä on ihmetelty, toimiiko se. Kirkkonummen koulut alkavat myös maanantaina.

Wahlsröm uskoo, ettei järjestelystä synny ongelmia. – Aikaisemmin bussit tulivat yhtä aikaa parkkipaikalle. Se oli ikään kuin päätepysäkki. Jatkossa bussit kulkevat ohi koulukeskuksen, eivätkä ne tule samaan aikaan. Lisäksi oppilaita tulee ja lähteen eri pysäkeiltä riippuen mihin suuntaan ovat mennossa, Wahlströn perustelee.

Liikennesuunnittelijat kehottavat kaikkia bussinkäyttäjiä tutustumaan reittivihkoseen, joka on jaettu joka talouteen.

Lisäksi hyvä työkalu löytyy netistä reittiopas.fi, josta voi pysäkki pysäkiltä katsoa kunkin vuoron reittiä ja aikataulua.

Kirkkonummen bussiliikenteen hoitaa jatkossakin lähes täysin Pohjolan Liikenne. Liikenteestä vastaa kuitenkin Helsingin seudun liikenne (HSL) eli entinen YTV. 

Pääkirjoitus: Mennäänkö bussilla?

51-Arkisto (30.6.) Tältä näyttää K-nummen uusi bussilinjasto

Bussireitit ja aikataulut HSL:n sivuilta

(45) kommenttia
Kommentit (45)

Kommentit (45)

Sivut

Hirsalan kirkkonummen koululiikenne täysi kaaos. Suunnittelia ei tiennyt että lapsia on kirkkonummen keskustassa koulussa..oisko aika vaihtaa työntekiää
Anonyymi
"pääreitti kulkee Ravalsin, Gesterbyn, Masalan ja Sarvvikin kautta" - joo, noinhan HSL on toitottanut jo vuoden 2011 linjastosuunnitelmasta lähtien. Jonkun ihmeellisen iltalypsyn seurauksena YKSIKÄÄN Helsinkiin menevä bussi ei kuitenkaan pysähdy Ravalsin pysäkillä. Bussit "oikaisevat" Ravalsintien kautta, jota ei todellakaan ole tehty bussiliikenteelle. Sen lisäksi YKSIKÄÄN bussi ei mene suoraan matkakeskuksesta Länsiväylälle, vaan kaikki kiertävät Heikkilän kautta. Miksi, Pekka Sinisalo? (Kenen tolvanan idea ylipäätään oli panna pelkästä Brysselistä kiinnostunut veikkolalainen persu kunnan edustajaksi HSL:ään?)
Outoa touhua
Onko Överbyntie(kin) nykyään Karkisen ja Koululiidun mukaan turvallinen? Mitä vanhemmat olette tehneet? Pitääkö ensimmäinen uhri tulla ennen kuin tämä kunnan ja poliitikkojen hölmöily loppuu? Koululiidulle on laitettava stoppi. Ei mikään ohjelma voi tietää paremmin kuin poliisit.

Vinkki: kutsukaa poliisit paikalle, tehkää valitukset hallinto-oikeuteen, kirjoittakaa sähköpostia sivistyslautakunnan jäsenille. Karkinen ei tuskin vie viestiä eteenpäin.
Ei ole totta.
" Huolestunut äiti"
Överbyyn tie on hyvin vaarallinen. Se on erityisen vaarallinen hämärän ja pimeän aikaan. Autoilijoiden on muistettava, että mutkan takaa voi tulla vastaan seurue,joilla on koiria mukana ja tämä seurue vie reilun puolet kaistoista. ( kokemusta on)
Se olisi varmaankin Karkisen hyvä käydä itse kokeilemassa.
Ja erityisen hankala tieosuus tuo on liukkaalla kelillä myös ajaa.
Vaarallinen tieosuus
Österbystä vietiin bussilinja, jota käyttivät pääasiassa koululaiset. Nyt he joutuvat kävelemään n. 2km Österbyntien viertä, jossa ei ole kävelytietä saatikka valaistusta. Käyttöönotettu Koululiitu-järjestelmä luokittelee, mitkä tiet ovat vaarallisia ja tämä tie ei ole vaarallinen, edes ekaluokkalaisille. Tervetuloa ajamaan tai kävelemään kyseistä tietä ja tutustumaan!

Miten opetan lapsille turvallista liikennekäyttäytymistä kun autot ajavat ylinopeutta 60km/h rajoitusalueella ja valkoisen viivan toisella puolen ei ole tilaa kävellä, kesällä kasvillisuuden ja talvella lumivallien vuoksi? Autoja suistuu ojaan joka talvi. Kerronko lapsille että hypätkää ojaan kun näette auton tai lumiauran lähestyvän? Pitääkö ensin tapahtua joku onnettomuus ennenkuin asiaan saadaan parannus? HSL kuulemma muuttaa reittejään aikaisintaan vuoden kuluttua, koulu pesee kätensä ja kunnan päättävä henkilö, Karhinen, sanoo että tie ei ole vaarallinen.
Huolestunut äiti
Tästä lähtien Helsingistä pääsee iltaisin bussilla Kirkkonummelle vain tunnin välein. Onhan tämä nyt aivan uskomatonta!
Voi hyvänen aika
Koululaisia tässä eniten käy sääliksi. Matkantekoa vaikeutti todella moneen kouluun kohtuuttomasti. Pysäkit sjaitsevat vaarallisillakin paikoilla kun ennen päästiin turvallisesti koulujen pihaan.

Lisäksi aikataulut on laadittu siten että koulupäivän jälkeen joutuu lähes tunninkin odottamaan bussia. Toivottavasti koulut voivat muuttaa tuntien päättymisaikoja, jotta joku järki saadaan lasten kulkemisiin! En ole kyllä yhdenkään rehtorin julkisesti nähnyt ottavan asiaan mitään kantaa - peloteltu hiljaisiksi opetustoimen virkamiesten taholta?

Tulipa siis taas kerran todettu: Kirkkonummi vihaa lapsiperheitä.
Börje
"Parannusta odotellessa": oppilaat eivät saa myöhästyä koulusta bussin takia. Jos bussi on joskus myöhässä, sille ei voi mitään, mutta koulumatkat lasketaan niin, että busilla on ehdittävä. Tämä tarkoittaa sitä, että lastenne koulumatka lasketaan sen edellisen bussin mukaan. Jos tällöin ylittyy lain sallima koulumatkan kesto, olette oikeutettuja todennäköisesti taksikyytiin jompaan kumpaan suuntaan ainakin jollekin matkalle. Näin on ennenkin tehty lain salliman koulumatkan keston ylittyessä. Koulumatkahakemus siis sisälle Anu Karkiselle. Jos sieltä tulee kielteinen päätös, pyytäkää virkamieheltä oikaisua selityksen kera.

Vanhempien ei pidä tässä tilanteessa suostua mihinkään helpotuksiin kunnan kanssa. Virkamiehet ja kunnanhallitus on nämä linjat päättänyt. Tai lähinnä sen, että on säästetty joukkoliikennemaksuissa todella paljon.
Kiertobussit
Vaikka kouluikäisiä ei perheessäni ole, ymmärrän hyvin narinan koulukyydeistä. Olisi syytä vähintäänkin rakentaa uusia pysäkkejä koulujen viereen. Koko kuntaan tarvitaan myös korotettuja pysäkkejä, jotta matalalattiakalustosta saataisiin täysi hyöty mm. liikuntaesteisille ja lastenvaunuilla kulkeville. Tätä palautetta kannattaa antaa erityisesti RKP:lle, joka oli siunaamassa uutta linjastoa HSL:n hallituksessa vuonna 2011. Tällä hetkellä HSL:n hallituksessa edustaa PS:n Pekka Sinisalo.
Petri
Taitaa olla kunnanhallitus joka linjat on päättänyt? Ja antaneet käskyn millä rahalla ne on toteutetteva. HSL on sitten toteuttanut sen mikä on käsketty. Kaikki jotka täällä "huutelee" olis hyvä antaa palautetta kunnalle suoraan (Ylva Wahlström), kunnanhallitukselle (yhteystiedot löytyvät kunnan sivuilta) sekä HSL:lle (Ville Lepistö). Koska jos palaute ei mene suoraan näille henkilöille, he tuskin näitä lukevat tai ainakaan ottavat tosissaan.

Miten voimme yhdessä vaikuttaa asiaan? On totta, että nyt uudistus menee lähes kaikilta osin aivan pieleen. HSL ja kunta vetoavat, että tulee parannuksia kun uusilta alueilta menee busseja. Totuus on se, että nyt toteutetaan uudet linjat, mutta samalla rahalla kuin vanhat. Koska julkinen liikenne ei saisi maksaa kunnalle. Jos tulee uusia linjoja pitää kunnan määrärahoja korottaa. Nyt ollaan tilanteessa, että nämä vanhat linjat kiertävät kaikki kinttupolut ja kukaan ei pääse nopeasti paikasta toiseen. Tai suoraan. Uudet linjat siis syövät vanhat.

Vaadimme siis nopeita linjoja ympäri kuntaa Helsinkiin ruuhka-aikoina! Kuka voi tehdä asialle konkreettisesti jotain? Pitääkö pistää joukkoboikotti pystyyn? Ainuttakaan positiivista kommenttia ei linjoista ole näkynyt täällä eikä verkkonummessa. Ainoa positiivinen asia on matalalattiabussit ja se, että niihin pääsee ilmaiseksi lastenvaunujen kanssa. Olkaa kuntalaiset aktiivisia nyt, muuten parannuksia ei saada koskaan.
Kiertobussit
Kuljen töissä Sepänkannakselta Espoossa, matkan taitan bussilla ja junalla. Jo aikaisempina vuosina totuin siihen, että iltapäivisin töistä palatessa sain odottaa joka kerta keskustan linja-autoasemalla 20-25 minuuttia ennen kuin bussi lähtee kohti Sepänkannasta tai Upinniemeä. Bussit Kantvikin ja Upinniemeen suuntaan kun oli ajoitettu lähtemään täsmälleen samalla minuutilla kuin juna tulee asemalle.

Lähetin asiasta asiakaspalautteen HSL:lle ja kysyin onko asiaan mahdollisesti tulossa muutosta syksyllä aikataulumuutosten myötä.

Muutos kyllä tuli, mutta ei todellakaan toivottua muutosta. Uusien aikataulujen myötä saan odotella iltapäivän lisäksi tuon puolisen tuntia myös aamuisin, sillä bussi Upinniemestä saapuu keskustan juna-asemalle aina vähän sen jälkeen, kun juna Helsinkiin on jo lähtenyt. Pitäisi siis joka aamu kävellä Kantvikiin, sillä sieltä kyllä lähtee aamulla busseja, joilla ehkä ehtisi junaan...

Lisäksi linjastosta poistettiin kokonaan Strömsbystä lähtevät ja sinne ajavat bussit, jäljelle jäävät enää melko vähäiset Upinniemeen liikennöivät bussit mikäli Sepänkannakselle mielii .

Että ei ihan mennyt putkeen tämä linjastouudistus!!!
Järki hoi!!!!
Voisiko saada tietää ketkä kunnan virkamiehistä / poliitikoista on ollut sopimassa reittimuutoksista ja juna-aikatauluista HSL:n / VR:n kanssa? Miksi Kirkkonummelta ei pääse nopeasti aamulla työmatkaliikenteen aikaan Helsinkiin? Matka kestää tunnin vaikka on uusi moottoritie ja matkaa vain 40 km?

11.8. voimaan astuvat uudet linjat kiertävät matkakeskuksesta lähdettyään keskustassa (Ravals - Lindal - Gesterby) - ei kenelläkään ole halua istua aamukiireessä bussissa maisemia katsomassa. Helsinkiin pääsee suoraan matkakeskuksesta vain yhdellä. bussilla (174Z).

Nyt kaikki joukkoliikennettä käyttävät painostamaan kuntaa nopeampien liikenneyhteyksien saamiseksi Helsinkiin. Suoria, nopeampia linjoja Kirkkonummen keskustasta Helsinkiin ja heti.

Eivät taida päättäjät itse käyttää joukkoliikennettä ja siksi asia on näin huonosti hoidettu ...
Päättäjät töihin kuntalaisten hyväksi
Miten voi olla mahdollista että nopein matka-aika Kirkkonummelta Helsinkiin kestää linja-autolla reittioppaan mukaan 55 min. Jos haluaa olla esim aamulla klo 7.45 Helsingin Kampissa on lähdettävä Kirkkonummelta klo 6.50. Matkaa on vain nelisenkymmentä kilometriä???
Nyt on tullut joku emämunaus siellä HSL:ssä! Ette taida itse kulkea linja-autolla Kirkkonummelta Helsinkiin!!!
Etanavauhtia linja-autolla Helsinkiin
Saisiko sellaisen aikataulun, josta näkyy moneltako bussi on milläkin pysäkillä? Ei taideta kunnioittaa lainkaan matkustajaa, kun ei vaivauduta edes sellaista aikataulua painamaan.
Palvelua kiitos!
Uusista aikatauluista ei saa selvää kuinka kauan bussimatka kestää Kirkkonummelta Helsinkiin ja suurin osa linja-autoista kiertää Kirkkonummen keskustan tuntumassa matkakeskuksesta lähdettyään (Ravals-Lindal) ennen kuin lähtee Helsinkiin.
Ruuhka-aikaan aamulla seitsemän pintaan matkakeskuksesta ei lähde Helsinkiin kuin yksi linja-auto (174Z klo 6.50), joka lähtee matkakeskuksesta suoraan Helsinkiin. . Haloo!!!! Nyt ei ole Helsingissä töissä tai koulussa käyviä otettu huomioon!!! Kenellä on aikaa istua kiertämässä keskustaa, kun pitäisi kiirehtiä Helsingin suuntaan???!
Jos aikataulunmuutoksilla olisi haluttu palvella kirkkonummelaisia - oltaisiin Kirkkonummi-Helsinki välille laitettu työmatkaliikenteen aikaan lisää suoria vuoroja.
Eikö kunnan päättäjät ole ajaneet tai pysty ajamaan kirkkonummelaisten etua?
Tuohtunut ja pettynyt
Upinniemestä lähtevä bussi eli Kantvikista menevä bussi kiertää Finnsbackan, Lindalin, Ravalsin, Gesterbyn (!), Laajakallion, Masalan. Kyseessä linja 173. Osa vuoroista on 173Z vuoroja, jotka kiertävät nekin Heikkilän kautta. En ymmärrä myöskään miksi edelleen jokaisen bussin täytyy kiertää sokeritehtaan kautta. Miksi ihmiseessä? Ei HSL voi olettaa, että joku Sepänkannaslainen tekee tuollaisen lenkin päästäkseen töihin Helsinkiin puoli kahdeksaksi. Tämä on merkittävä huononnus Kirkkonummen julkiseen liikenteeseen.
Kiertobussit
Joo taas ei olla ihan ajateltu tätä ihan loppuun asti. Ville Lepistön mukaan muutamalle henkilölle tämä hankaloittaa elämää, mutta kyseessä on tosiaankin n. 500 oppilasta jotka kulkevat eri puolilta Kirkkonummea Winellska skolaniin joka sijaitsee Gesterbyyssä - esim. jos asuu Kantviikissa (koulumatka 6-7 km) ja haluaa päästä kouluun klo 8 on lähdettävä kotoa klo 7.10 - bussimatka kestää 40 min !!!
- jos asuu Luomassa niin on lähdettävä jo klo 6.45 (koulumatka n. 8 km)
minusta tämä on kohtuutonta !! Miksi kouluvuorot poistettiin - ovat toimineet jo 40 vuotta ongelmitta - on ihan ok että nämä linjat on selkeytetty mutta tämän lisäksi pitäisi olla kouluvuorot koululaisille - miksi tätä ei ole ajateltu loppuun asti ???
Minulla ei ole pieniä koululaisia enää mutta säälin kyllä niitä lapsia jotka nyt saavat 10 t. koulupäiviä kun koulumatkoihin meneee 1h/suunta !!!
Ehkä joku fiksu voisi alkaa ajaa koulutaksia - ja tienata pienen summan - tässä olisi jollekin töitä !!
todella pettynyt
Reittiopas.fi ehdottaa: Hirsalasta lähtee bussi klo 8.15 ja ruotsinkieliset oppilaat vaihtavat Sundsbergissä toiseen vuoroon, joka on Gesterbyssä klo 9.01. Tästä vielä kävellään kouluun 300 metriä ja sitten takit naulakkoon ja luokkaan. Koulu alkaa klo 9.00 joten oppilaat myöhästyvät tietoisesti jo ensimmäisenä koulupäivänä! Jos otamme tuntia aikaisemman vuoron ylittyy taas lain sallima koulumatkan kesto. Surkuhupaisaa on se, että kyseessä on 15 kilometrin matka. Mutta "parannus" on HSL:n mukaan se, että vuoro kulkee haja-asutuksella tunnin välein, todennäköisesti tyhjillään muulloin kuin klo 7 ja 8...
Parannusta odotellessa
Ikävä kyllä tämä kehitystyö ei parantanut joukkoliikennepalveluja. Olisin toivonut oman kunnan pitäneen sekä asukkaiden että työnanjien puolta neuvottelupöydässä.
Yksityisautoilu kunniaan
Matka-aika ja -reitti pitenee… ei mitään positiivista sanottavaa ks. heikennyksestä. Kirkkonummi-Helsinki -väli voisi ja pitäisi olla jouhevammin hoidettu… nyt pääsee kiertämään Heikkilää yms. Mutta tätä tämä on, ensin rakennetaan moottoritie Kirkkonummelle saakka… mutta turha sitä on julkisella liikenteellä rasittaa =) Pitänee siirtyä oman auton käyttöön työmatkaliikenteessä….
=)
Myös Masalan koulun tuntumassa lapset jätetään vilkasliikenteisen tien pysäkille ja sen jälkeen tietä ylittämään. Vaaranpaikat lisääntyvät näemmä monen koulun tuntumassa. Lisäksi aikataulut tuovat melkoisia odotusaikoja koululaisille. Aikamoista taaksepäinmenoa,
Huolestunut
Helsingissä on nopeampaa kun ei mennä kaukoliikenneterminaaliin vaan lopultakin saadaan jäädä pois ja lähteä Espoon terminaalista. Se kai vähän paikkaa sitä Sarvvikin hidastetöyssyistä tietä neljänkympin rajoituksineen...
Sm
Toimiva linja-autoliikenne romutettiin kerralla. Bussit kiertelevät erikoisia reittejä ja menevät silloin kun ei tarvita sinne missä ei ihmisiä edes kulje. Ihme ettei linjoja voinut laittaa kulkemaan koulujen alkamisaikaan koulujen kautta, että pienet lapset pääsisi turvallisesti kouluunsa, nyt joutuvat ylittämään teitä, vaihtamaan linja-autoa koulumatkallansa. Joten, toivotaan enempi malttia kirkkonummelaisilta autoilijoilta, ettei kukaan jyräisi pieniä koululaisia.

Oliko bussikuskeja edes kuultu kun näitä linjoja suunniteltiin, heillähän se tieto on miten lapset ja asiakkaat liikkuu. Miksi kierrellään nyt koko ajan sarvvikin kautta, vaikkei siellä vielä ole muuta kuin liikenneympyröitä ja hidastetöyssyjä. Kivenlahteen menevätkin unohdettiin kokonaan.
alapo
linjan 902 pikkala- knummi- porkkala lähtöajat kirkkomummelta ovat hieman omituiset. bussit lähtevät 40 yli- 13.40 ja 15.40 esimerkiksi. outoa, sikäli kun enemmistö linjan käyttäjistä koostuu koululaisista, joilta loppuu koulu tasan, 15.00. 40 minuuttia joutuu odottamaan bussia, jolla pääsee kotiin. kotimatka venyy puolitoistatuntiseki. miten nämä noin 80 lasta käyttävät tämän ajan, istuvat mcdonaldsissa vai? Liikennesuunnittelija Laura Sundell sysäsi vastuun kunnan koulutoimelle- lähtöaika on määritelty siten, että heikkilästä tulevat lapset ehtivät siihen. 2km- 40 minuuttia. Luulisi ehtivän. toisekseen mikseivät ne bussit voi kulkea heikkilän kautta kuten tähänkin asti, koskeehan asia päivittäin heikkilästä ja laajakalliosta tulevia lapsia, joita on melkoinen joukko
Porkkala vapaaksi
Tällä viikolla ajoin Gesterbyn koulun pysäkin ohi kun siinä seisoi kymmenkunta bussikuskia ihmettelemässä uutta tilannetta. Aika hyvin jo nämä rauhallisesti seisovat sedät täyttivät tuon pysäkin. Miten sinne mahtuu useampi kymmenen lasta turvallisesti jotka eivät samalla lailla seiso paikallaan, sitä en tiedä, varsinkin talvella kun on lunta.

Itse kävin nuorena samaista koulua ja bussilla kuljin matkat. Muistan että aikamoinen vipinä ja leikki oli päällä bussia odotellassa vaikka oppilasmäärät oli silloin pienempiä. Silloin kaikkien lasten piti seistä tuon "turva-aidan" takana odottamassa bussia mutta kuitenkin tuli vaaratilanteita. On hyvin todennäköistä että joku nuori loukkaantuu tämän "uuden" pysäkin kohdalla tulevan syksyn ja talven aikana.
HALOO!! MISSÄ JÄRKI!!
Olenko ainut, joka haluaisi mennä julkisilla Kirkkonummelta töihin Vantaalle. Uudistuksenkaan jälkeen ei bussia (eikä mitään muutakaan) joka kulkisi kehä 3:sta pitkin.
Missä on bussi Vantaalle?
Muutoksia voi ei tehdä nopeasti ennen kuin kunta ja kunnanhallitus myöntävät lisää rahaa. Muistetaan se, että kunnanhallitus nämä reitit on päättänyt tai ainakin antaneet lausunnon. Kyllä me saatais busseja vaikka kuinka paljon, mutta se vaatii rahaa. Nyt on kiristetty minimilleen.
rahaa tarvitaan
No, mutta Ravalsista pääsee nyt suoraan assalle, ei mennä Gesterbyn kautta mennen tullen. Eli tosi hyvä.
Pusipusu
Ketä nämä bussit palvelevat, ei ainakaan koululaisia vaikka taitavat olla ainoat maksavat asiakkaat. Linja 908 lähtee Veikkolasta aivan liian aikaisin aamulla Kirkkonummelle, taitaa oppilaat mennä jollain toisella kyydillä ettei tarvitse odottaa n. 45 min koulun alkamista. Voisikohan miettiä uudestaan aikataulut ?? Winelskan koululla hienot kääntöpaikat, pitääkö ensin joku jäädä auton alle?
Ihmettelen
Ketä nämä bussit palvelevat, ei ainakaan koululaisia vaikka taitavat olla ainoat maksavat asiakkaat. Linja 908 lähtee Veikkolasta aivan liian aikaisin aamulla Kirkkonummelle, taitaa oppilaat mennä jollain toisella kyydillä ettei tarvitse odottaa n. 45 min koulun alkamista. Voisikohan miettiä uudestaan aikataulut ?? Winelskan koululla hienot kääntöpaikat, pitääkö ensin joku jäädä auton alle?
Ihmettelen

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä