(2) kommenttia

Google löytää hyvin Kirkkonummen Vuoden Yrittäjän ympäri maailmaa

Mikko Hokkanen ja Planium Oy on Kirkkonummen Vuoden yrittäjä.

Kirkkonummen Vuoden Yrittäjäksi valitun Mikko Hokkasen tuotteita löytävät asiakkaat Googlen ja netin kautta ympäri maailmaa. Hokkasen yhdenmiehen yrityksen ohjelmistoja käytetään 70 maassa.

Hokkasen firman Planium Oy:n päätuote kuulostaa yksinkertaiselta. Se on työmaapäiväkirja, joka aikojen saatossa on raapustettu Työmies-tupakka-askin kanteen tai ruutuvihkoon tai niin kuin Hokkasen mukaan valitettavan usein: Ei mihinkään.

Itse yrittäjä istuu Kirkkonummen Jorvaksessa JHC-centerissä työhuoneessaan ja suunnittelee ohjelmistoja etupäässä rakentamiseen liittyen.

Samaan aikaan Google tekee töitä Hokkaselle yötäpäivää tauotta ympäri maailmaa. Hokkanen on nimittäin onnistunut hakukoneoptimoinnissa hyvin.

”Site Diary” tai suomeksi "töymaapäiväkirja" nousevat hakutuloksissa hämmästyttävän hyvin. – Tänäänkin tuli yksi rekisteröinti Indonesiasta, Hokkanen kertoo.

Ennen milloin mihinkin kirjoitetun työmaapäiväkirjan Hokkasen Planium tarjoaa ”pilvessä” eli rekisteröinnin jälkeen päiväkirjaa voi käyttää netin yli kuka tahansa ja usein jopa ilmaiseksi.

Työmaapäiväkirja mahdollistaa vaivattoman tavan tallentaa ja jakaa tietoa työmaan tapahtumista kuvina ja teksteinä. Työmaan valvojan on helppo seurata työn edistymistä, ja kaikki jää lisäksi dokumentteina varmaan talteen. 

Asiakkaina omakotirakentajia ja ThyssenKrupp

Planiumin asiakaskunta on hyvin mielenkiintoisen kirjava. Esimerkiksi Kirkkonummelta löytyy kymmenkunta rakennusprojektia, jossa Planiumin työmaapäiväkirjaa on käytetty.

Asiakaskunnan toisessa laidassa löytyy maailmanlaajuinen ThyssenKrupp, jolle Hokkanen on räätälöinyt ohjelmistoja. Konsernin liikevaihto on noin 43 miljardia euroa.

− Thyssenikin tuli Googlen kautta. Saksassa olivat etsineet hakukoneella työmaapäiväkirjaohjelmistoja. Onneksi tajusivat etsiä myös englanniksi Site Diary –haulla, Hokkanen kertoo.

Peruspalvelun saa ilmaiseksi tai ostamalla lisäominaisuuksia riippuen millaisen työmaapäiväkirjan haluaa. Hokkasen mukaan ohjelmistot venyvät kesämökin rakentamisesta aina usean tuhannen ihmisen rakennusprojekteihin. 

Aikuisopiskeluna ohjelmoijaksi

Hokkanen (45) ryhtyi yrittäjäksi runsaat viisi vuotta sitten. – Silloin tuntui, että pitää vielä kerran elämässä kokeilla jotain uutta.

Rakennusala oli tuttua entistä työpaikoista. Hokkanen on aloittanut ohjelmistojen tekemisen jo hyvin nuorena.

– Ensimmäinen ohjelmisto syntyi 30 vuotta sitten tietokoneella, jonka muisti vastaa nykyisin korkeintaan pientä taskulaskinta.

Myöhemmin noin kolmekymppisenä Hokkanen kouluttautui iltaopiskeluna ohjelmistosuunnittelijaksi.

Ensimmäinen työntekijä harkinnassa

Planium on toistaiseksi yhdenmiehen firma, ja tähän saakka tuotteet ovat menneet kaupaksi aika pitkälle hyvällä hakukoneoptimoinnilla itsestään.

Lähiviikkojen projektina on Hokkasella myyntityötyöhön panostaminen, koska hyvä tuotekonsepti on löytynyt.

Apukin olisi firmassa paikallaan, mutta yrittäjä tajuaa kuinka suuri kynnys on palkata ensimmäinen työntekijä.

− Yrittäjän elämä on mukavaa, mutta kunnon loma olisi joskus paikallaan. Nyt pitää aina läppärin kanssa kulkea – lomallakin, Hokkanen toteaa.

Tuotteiden kehityspuolella on jatkossa tarkoitus käännättää palveluita ainakin saksaksi ja ehkä espanjaksikin. – Esimerkiksi saksalaiset googlaavat useimmiten vain saksaksi.

− Tietysti kaikista palveluista pitää saada mobiilisovellukset. Sitten rakennuksilla voidaan kaikki raportointi tehdä siinä samalla omilla älypuhelimilla, joita lähes kaikilla on jo taskussa.

Muitakin projekteja on ollut vireillä, osin hupimielessä ja osin vakavalla asialla.

Hokkasen luoma on joojoo.fi –sivusto, jolla parhaana päivänä oli 143 000 kävijää.

Toinen suosittu sivusto – Hokkasen mielestä valitettavasti − on ollut koulukiusaaminen.com.

Hokkanen ja Planium palkittiin Vuoden Yrittäjä –tunnustuksella maanantai-iltana Kirkkonummen Yrittäjien syyskokouksen illallisten yhteydessä.

> Planium Oy
> tyomaa.org

> Toinen palkittu yrittäjä on Marjut Tolkki ja Kaisan Kello-ja Kultaliike

(2) kommenttia
Kommentit (2)

Kommentit (2)

Väärä valinta! Oikea olisi ollut huikean ja ennenkaikkea ilmaisen mainoskampanjan somessa tehnyt Grilli Aziz. Löytyy myös facesta joten kuka tahansa vaikka Australiasta käsin voi tutustua Azizin eksoottisiin herkkuihin ja pian maailmankuuluun grillivaunuun!
vuoden pläjäys
Hyvä valinta!
Terveiset naapurista :)
Anonyymi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx