(7) kommenttia

Espoon kaupunkiradan hanke etenee – uudet raiteet vaikuttavat monella tapaa myös Kirkkonummelle

Kaupunkiradan jatke mahdollistaa entistä tiheämpiä junavuoroja Leppävaarasta Kauklahteen kuin myös Helsinki-Kirkkonummi -välille.

Espoon kaupunkiradan toteutuksesta on sovittu valtion, Espoon ja Kauniaisten kesken. Rakentamissuunnittelu alkaa piakkoin ja rakennustyöt näillä näkymin runsaan vuoden kuluttua.

Uusi rata on Helsinki-Leppävaara -kaupunkiradan jatke Kauklahteen saakka.

Nykyiselle rantaradalle rakennetaan kaksi raidetta lisää, mikä mahdollistaa tiheän junaliikenteen myös Leppävaarasta eteenpäin.

Kaupunkiradan jatke liittyy usealla tavalla myös Kirkkonummeen, vaikkei kunta ole itse hankkeessa millään tavalla mukana.

Lisäraiteet Kauklahteen mahdollistavat vuorotiheyden lisäämisen myös Helsinki-Kirkkonummi -liikenteessä.

Kirkkonummelle voidaan saada myös enemmän nopeampia nykyisenlaisia Y-junavuoroja, joilla on Espoossa vähemmän pysähdyksiä kuin U-junilla.

Kaupunkirata liittyy kiinteästi lisäksi lähijunavarikkohankkeeseen, jollaisen sijoituspaikaksi on ehdolla Mankki Espoossa sekä Luoma tai Vuohimäki Kirkkonummella.

Jos Kauklahteen ryhdytään liikennöimään hyvin tiheällä vuorovälillä, tarvitaan lisää junakalustoa.

HSL on edellyttänyt, että uusia lähijunia varten tarvitaan välttämättä uusi varikko rantaradalle.

Kaupunkirata sivuaa lisäksi Pohjois-Kirkkonummea.

Suunniteltu Espoo-Salo -oikorata Veikkolan, Nummelan ja Lohjan kautta edellyttää lisäraiteita Espoossa, jotta kaukoliikenne ja lähiliikenne saadaan mahtumaan rantaradalle koko Espoon alueella.

Oikoratalinjaus erkanee rantaradasta Kauklahden jälkeen kohti Histaa ja Veikkolaa.

Espoon kaupunginhallitus käsittelee Väyläviraston ja Kauniaisten kanssa tehtävää kaupunkirata-sopimusta ensi maanantaina.

Uusi rata maksaa 273 miljoonaa euroa, josta Espoon osuus on noin 100 miljoonaa.

Kaupunkiradan jatke Kauklahteen on näillä näkymin valmis 7-8 vuoden kuluttua.

(7) kommenttia
Kommentit (7)

Kommentit (7)

Luoma on erinomaisen sopiva paikka varikolle, pelkkää pusikkoista Espoonlahden rantaa ja peltoa meluavan Kehä-3:n takana. Saadaan samalla työpaikkojakin Kirkkonummelle pyörittämään talouttamme.
Kunnon reformi
Eli lopullinen hinta on 500 miljoonaa.
Nih.
Vielä vahvemmin tulee tästä uutisoinnista olo, että Espoossa saadaan rahoille vastinetta ja kirkkonummi halutaan toimimaan tässä parkkipaikkana.

Emme ole hankkeessa mukana, linjat kulkevat varmasti Kökkeliin. Selkeää

MUTTA

Jotenkin häiritsee nuo "lupaukset" mahdollisesti ja EHKÄ kirkkonummi hyötyy.

Onko edes tarvetta ja jos on niin millä hinnalla? Kuka pitää sitten huolen kirkkonummelle luvatuista "ehkä mahdollisuuksista" kun ollaan alettu vr, hsl ja Espoon vessapaperin telineeksi?

Täyttääkö tämä junat meillä?
Luomassa on kyllä tilaa miksi aina kaikki Espooseen sinne kannatajat menköön sinne
Ainaiset inisijät
Puretaan Tripla pois ja laitetaan varikko siihen.
itseaiheutettu tonttipula
Espooseen mahtuu tuo varikko. Tienoo täynnä vanhoja toimistorotiskoja. Joutaa purkaa.
Luontorauhaan
Hyvä on saada junavarikko Kirkkonummelle kun on tuota hyödytön jättömaata olis sillekin käyttöä eikä häiritse ketään
Paalit pois

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx