(1) kommentti

Espoo kaavailee nauhakaupunkia kohti Kirkkonummea – Veikkolan naapuriin jopa 15 000 uutta asukasta

Yleiskaavaehdotuksen visioita uudesta Histan kaupunginosasta. (havainnekuva: Arkkitehdit Anttila ja Rusanen Oy)

Espoo aikoo tulevaisuudessa keskittää rakentamista myös Keski- ja Pohjois-Espooseen, jolloin tiivistä kaupunkirakennetta ”työnnettäisiin” yhä lähemmäksi Veikkolaa.

Kaupunki varautuu suunnitelmissaan vahvasti uuden Espoo-Salo -oikoradan toteutumiseen.

Espoon kaupunkisuunnitteluvirasto on saanut valmiiksi ehdotuksen keski- ja pohjoisosien yleiskaavasta, joka laitettiin vireille jo yli viisi vuotta sitten.

Yleiskaavalla mahdollistetaan 60 000 uuden asukkaan sijoittaminen alueella. Kaupungilla on ajatuksissa yli 400 000 asukkaan Espoo 30 vuoden kuluttua.

Yksi merkittävimmistä kasvusuunnista yleiskaavassa on Turunväylän varsi, jota pitkin uusi oikoratakin kulkisi kohti Veikkolaa ja Nummelaa.

Ämmässuon liittymän kohdalla sijaitsevan Histan rakentamisesta on puhuttu vuosia.

Yksityisessä omistuksessa oleville Histan maille on kaavailtu jopa 15 000 asukkaan kaupunginosaa, joka rakentuisi tulevan juna-aseman ympärille.

Yleiskaavaehdotuksessa on Histan suunnittelu ankkuroitu vahvasti oikoradan toteutumiseen.

Jos radasta tehdään päätöksiä lähivuosina, on Espoo valmis ripeästikin etenemään myös Histan alueen kaavoituksessa.

Kaksi muuta uutta keskusta kaava-alueella olisivat Mynttilä Kauklahden vieressä ja Viiskorpi Kehä III:n varrella.

Uusi oikorata eli Espoon visioissa Länsiradaksi nimetty rata kulkisi myös nykyisen Mynttilän läpi.

Histan suunnitelmissa on ajateltu paljon läheistä Nuuksiota.

Alueen portti vapaa-ajanpalveluihin olisi Histan kartano, josta muodostuisi ulkoilualueverkon solmu.

Luontomatkailun suosion kasvaessa Histan kartano voi toimia yhtenä Nuuksioon suuntaavia matkailijoita palvelevana pisteenä.

Espoo-Salo -oikoradan alustava yleissuunnittelu on meneillään, ja se valmistuu ensi vuonna.

Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee yleiskaavaehdotusta ja sen nähtäville pistämistä 13.11.

(1) kommentti

Kommentit (1)

Eli yksityisautoilun asuinalue tulossa. Turun radan varressa tuskin tulee lähijunat liikkumaan.
autoilu edellä tulevaisuuteen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx