(12) kommenttia

Asvalttityöt alkoivat: Kirkkonummella maakunnan suurin päällystyskohde – lisää voi vielä tulla

Uutta asvalttia levitettiin jo tiistaina Lapinkylässä. "Topparoikka" liikkuu 350-500 metriä tunnissa ja jälkeen jää ensimmäinen kerros valmista asvallttipintaa. Edellä kulkee kaksi "grilliä", jotka lämmittävät tien tulikuumaksi.

Kesän päällystystyöt ja tienparannukset ovat alkaneet. Kirkkonummen alueella on tänä vuonna enemmän päällystyskilometrejä kuin miesmuistiin.

Koko Uudenmaan suurin yksittäinen päällystysosuus on maantie 1130 välillä Kirkkonummen Lapinkylä Lohjan Virkkala.

Huonokuntoinen tieosuus on ollut vuosia kunnostuslistan kärjessä, ja nyt työt ovat viimein alkaneet.

Koko tieosuuden kunnostus- ja päällystysurakka maksaa noin 2,7 miljoonaa euroa ja sen toteuttaa Peab Oyj.

Urakkasopimuksen mukaan tietöiden on määrä valmistua 17.7. mennessä. Tie on koko ajan auki liikenteelle, mutta välillä toinen kaista suljettu. Urakkaan kuluu, ei yksistään asvaltointi vaan myös tiepohjan stabilointia ja kuivatusta.

Muita suurempia päällystyskohteita ovat Kirkkonummen alueella Eestinkyläntie ja Kehä III.

Upinniementieltä Hilaan johtava Eestinkyläntie päällystetään Ely-keskuksen mukaan elo-syyskuun vaihteessa ja urakka kestää pari viikkoa.

Myös Kehä III saa uuden päällysteen Kauklahden ja Länsiväylän väliselle osuudelle. Urakka tehdään kahdessa viikossa juhannuksen aikoihin.

Pienempi korjauskohde on 51:llä Kirkkonummen keskustan kohdalla, jossa päällystetään noin kaksi kilometriä kaksikaistaista tieosuutta.

Ely-keskuksella on vielä harkinnassa Upinniementien päällystäminen noin 6 kilometrin matkalta Kirkkonummen keskustasta etelään päin.

Projektipäällikkö Lauri Suikki Ely-keskuksesta kertoo, että päällystyskohteita lisätään alkukesästä myönnettyjen määrärahojen puitteissa.

Koronakriisillä on vaikutusta myös päällystystöihin, koska öljyn hinta on laskenut voimakkaasti.

Asvalttitöiden lopulliset urakkahinnat selviävät vasta urakoiden aikana.

− Lopullinen hinta määräytyy bitumi-indeksistä, joka määritellään kuukausittain. Öljynhinnalla on ideksiin vaikutusta, muttei aivan suoraan. Jos bituminhinta putoaa, se huomioidaan urakoiden hinnoissa jälkikäteen, Sukki kertoo.

Ely-keskus seuraa hintakehitystä ja ottaa lisää päällystysurakoita kesän ohjelmaan lisää, jos määrärahoissa on varaa.

Teiden kunnossapidon määrärahoja lisättiin valtio budjetissa tälle vuodelle huomattavasti. Siksi uutta asvalttiakin saadaan tienpinnoille selvästi enemmän kuin edellisinä vuosina. 

Inkoossa päällystetään Tähteläntie ja kantatie 51:tä välillä Inkoo-Karjaa noin 20 kilometrin osuudella.

Urapaikkauksia ja pienempiä korjaustöitä tehdään suurempien urakoiden lisäksi. Asvalttitöitä on muun muassa Länsiväyllä Kivenlahden kohdalla ja VT 1:llä Kehä III:n ja Nummelan välillä. 

(12) kommenttia
Kommentit (12)

Kommentit (12)

Pääseekö maantie 1130 ajamaan ollenkaan pyörällä?
Mökille...
Upinniemessä pitkään asuneena ihmetellyt vuosia tien huonoa kuntoa.liikenne kuitenkin melko raskasta ja vilkasta.säästetään taas vääräsä paikassa
ykä
Olen aina ihmetellyt kunnan kaavoituspolitiikkaa, kun teollisuusalueet kaavoitetaan merenrannoille ahtaiden liikenneyhteyksien päähän. Tästä yhtenä esimerkkinä Upinniementien varressa oleva Strömsbyn teollisuusalue, jolla nyt myös on tuo 700 000 tonnin louhekasa ja jonka murskaus ja kuljettaminen on alkamassa. Upinniementie on rekkaliikenteelle aivan liian ahdas eikä tien kunto ja kapasiteetti ole mitoitettu nykyiselle liikenteelle. Nopeusrajoitus taidettiin jo näistä syistä laskea 50 km tunnissa, mutta kovin pitkälle ei näillä keinoilla päästä. Tie on urainen eikä asfaltin paikkaaminen pelkästään reikien kohdalta kauaa auta, minkä varmasti tien vakikäyttäjät hyvin tunnistavat. Ratkaisuna ei voi olla nopeusrajoituksen laskeminen 40 km tunnissa.
Terveisiä Sepänkannakselta
Että sellainen "Överdyntie". :)
Murphy
Koko kirkkonummelta vois nuo tiet korjata kun on niin p jaskassa kunnossa. Moottoripyörällä todella ärsyttävää ajaa. Kun 70km/h alueella saattuu tulemaan pirun iso kuoppa tiessä eteen voi käydä huonosti.......
Turhautunut
Se on hyvä että metsätiellä joutuu ajamaan hiljaa että kerkiää näkemään metsäneläimet
Peura
Näin on näreet "Vasenta kaistaa".
Ei niitä auto - tai kevyenliikenteen kaistoja korjata tuonpuoleiseen menneiden takia.
Ei edes meidän liikkuvien eläväisten takia.
Munamankeli
Hieno juttu, että tuo tie korjataan. Sillä tieosuudella on todella vaarallista ajaa, kun tie on täynnä kuoppia ja pelloilla/metsässä riistaeläimiä. On todella vaarallista, kun pitää katsoa tienpintaa, eli varoa kuoppia ja samalla seurata ettei aja tielle ryntäävien eläimien päälle. Ja kun em asioiden takia pitää ajaa hiljaa, niin jotkut autoilijat tekevät aika hurjia ohituksia.
Saara
Juu, rekat ei kulje Överdyntiellä ja siellä voikin näinollen kulkea polku-tai potkupyörällä vallan mainiosti....:)
Staffan
Se Överbyntien kohta on kyllä paha. Siinähän on suht vilkas suojatiekin. Ja tulva joka sateen jälkeen.
Kuopat umpeen
Mitä turhaa laittaa uutta asvalttia? Olisi paljon parempi kun ei uusittaisi, niin saataisiin kokea näillä uusilla autoilla millaista se oli silloin kymmenluvuilla kun oli heikot/huonot autot sekä tiet.., mistä on syntyisin tämä ajatus että suuri ylinopeus on aina harkittu teko, koska hampaan paikat irtosi ja tyrävyölle oli käyttöä, kun poljit menemään :-), ja nyt itketään sen perään edelleen, tajuamatta että nykyaikaiset tiet sekä autot ovat lievästi sanottuna hiukan muuttuneet. Eli loistava uusi auto, ja uuden karhea asvaltti alla, niin sen nyt jokainen joka on kokenut kyseiset uudistukset, tietää mitä tarkoittaa se että vauhti ei vaan yksinkertaisesti tunnu.., ja sit joku puskajussi pistää kameran laulamaan ja puhelinlangat sen jälkeen.
Sarkasmia valituksineen?
Överdyntie hautausmaan kohdalla olut jo reikä täynnä jokohan olisi aika korjata.Liikenne on kai niin vähäistä mutta kai ne sorarekat kulkee hilassa eikä överdyntiellä.
Vasenta kaistaa

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx