(16) kommenttia

U-linjat Länsiväylällä historiaan – HSL-liput eivät kelpaa

U-linjat ei enää ole ensi elokuun jälkeen 51:llä.

Länsi-Uudeltamaalta 51:tä pitkin Helsinkiin ajavat linja-autovuorot joutuvat ensi elokuussa heittämään U-linja -kyltit pois. HSL:n liput eivät kelpaa enää kolmen yhtiön busseissa.

HSL:n johtoryhmä päätti maanantaina, että lippuyhteistyö Pohjolan Liikenteen, Amperin ja Wikströmmin bussiyhtiöiden kanssa lopetetaan ensi elokuussa.

Näiden liikennöitsijöiden busseihin on voinut nousta Kirkkonummella ja Espoossa ostamalla tai näyttämällä HSL:n lipun, joka oikeuttaa vaihtoihin muihin joukkoliikennevälineisiin Helsingin seudulla.

HSL:n suunnittelujohtaja Tero Anttila perustelee päästöstä sillä, että HSL ei halua tukea bussivuoroja omalla alueellaan, jolla toimii HSL:n oma liikenne.

− Tämä U-linja-muutos olisi ollut loogista tehdä jo vuonna 2014, jolloin Kirkkonummen bussiliikenne siirtyi HSL:n hoitoon, mutta silloin vielä haluttiin katsoa tilannetta jonkin aikaa, Anttila sanoo.

HSL maksaa Anttilan mukaan vuositasolla noin 90 000 euroa kolmelle bussiyhtiölle siitä, että HSL:n matkustajat voivat kulkea U-linjoilla Kirkkonummen ja Helsingin välillä.

Anttila arvio, että Kirkkonummen kunnalle säästöä U-linjojen lakkautuksesta tulee noin 70 000 euroa vuodessa.

Länsi-Uudenmaan liikennöitsijät ovat todenneet, että ainakin joitakin vuoroja uhkaa lopettaminen, kun HSL-lippuyhteistyö päättyy.

HSL:n mielestä Länsi-Uudenmaan bussiliikenteen tukeminen kuuluu valtiolle eli ELY-keskukselle eikä Helsingin seudun kuntien omistamalle HSL:lle.

HSL:n tuoreella päätöksellä ei ole vaikutusta Veikkola-Helsinki –välin U-linjoihin, jotka jatkuvat ennallaan. 

 

(16) kommenttia

Kommentit (16)

Sivut

Nykyisillä linjoilla on liikennöintiluvat voimassa joten HSLkään ei niitä voi elokuusta alkaen kieltää.
jep
Kannattaa huomata että HSL:n alueella toimitaan HSL:n monopolin alla. Yhtään bussilinjaa ei voi perustaa HSL:n alueelle ilman HSL:n lupaa.
Reijo Munther
Metro on aivan turhake, sitä emme tarvitse. HSL:n määräämisvalta ja ohjeistus on kaikin puolin aivan uskomatonta. Hinnat nousee ja liikkuminen julkisilla on elokuun puolenvälin jälkeen onnetonta, surkeata täällä Espoossa myös. Nyt olisi aika saada tänne myös toimivat bussiyhteydet elokuun jälkeenkin. Toivottavasti Onnibussi tulee myös liikennöimään tänne kantatie 51:tä, sillä se takaisi sujuvan ja toimivan liikkumisen Helsingin keskustaan. Kilpailutus ja ulkoistaminen on tällä hetkellä toimiva yhtälö yritysmaailmassa, miksipä ei myös HSL:ä?
Bussiliikenteen kannattaja
Toivottavasti bussifirmat nyt tajuavat mikä mahdollisuus tämä myös on. Kirkkonummelaisia varmasti kiinnostaa jatkossa nopeat bussit Helsinkiin ilman pakollista metroa.
bussilainen
Kyllä tulee ikävä niitä aikoja, kun Wikströmin bussi ajoi suoraan länsiväylää pitkin Helsinkiin, 30-35 min. Hyvät penkit, voi lukea tai torkkua, mutta lepääpä näissä "munakupeissa", tai pahimmillaan voi joutua seisomaan vaikka ajetaan moottoritietä...pöyristyttävä tilanne.

Ja kunnan isät ja äidit istuvat kädet korvilla, ei kuulu kuntalaisen kuiskaus, enempää kuin huutokaan entisten hyvien yhteyksien perään, - niiden, joiden vuoksi on aikanaan tänne muutettu. Mutta kulkeehan muuttoliike toisinkin päin, ei ole pakko täällä kärvistellä.
Ruoho on vihreämpää muualla

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx