(6) kommenttia

Suunnitelma valmistui Kirkkonummi-Siuntio -osuudelle: 51:lle neljä kaistaa, uusi linjaus ja uudet eritasoliittymät – Katso kuvat!

Kirkkonummen keskustan tuntumaan on suunniteltu uusi eritasoliittymä, jonka kautta nykyinen Purokummuntien liikenne ohjattaisiin. (kartta: A-INSINÖÖRIT)

Kantatie 51:n parantaminen Kirkkonummelta Siuntioon on nyt hahmoteltu kartoille ja piirustuksiin. Hankeen aluevaraussuunnitelma 11 kilometrin matkalle on valmistunut kuntien käyttöön.

Pari vuotta jatkuneessa projektissa on selvitetty, miten 51:tä parannetaan Kirkkonummen keskustasta Inkoon rajalle saakka.

Suunnittelun yhteydessä on päädytty ehdottamaan, että tie kulkisi jatkossakin pääosin nykyistä linjaa, paitsi yli kahden kilometrin matkalla Kirkkonummen keskustasta lähtien.

Uusi tie olisi suunnitelman mukaan nelikaistainen Siuntiontien risteykseen, mutta ei kuitenkaan moottoritie, vaan eri suuntiin menevät kaistat erotettaisiin kaiteella. Malli on hyvin käytetty Ruotsissa.

Uuden tieosuuden nopeusrajoitus olisi 80 kilometriä tunnissa.

Ensisijainen tavoite hankkeessa on liikenneturvallisuus parantaminen. Osuudella tapahtuu paljon kolareita erityisesti liittymissä.

Osuudella on suuri ongelma se, että pikkuteitä tulee suoraan kantatielle. Liittymiä on tällä hetkellä keskimäärin kolme kappaletta kilometriä kohden.

Pienet liittymät olisi tarkoitus poistaa ja ohjata liikenne rinnakkaisteille ja eritasoliittymiin.

Uusia eritasoliittymiä on suunniteltu kaikkiaan kuusi kappaletta. Ensimmäinen olisi Hangon suuntaan Pedersinportin liittymä aivan Kirkkonummen keskustan kupeessa.

Samalla Purokummuntien liittymä suljettaisiin K-Raudan kulmalla, ja liikenne kulkisi uuden liittymän kautta.

Tieosuuden turvallisuutta heikentää myös hirvieläinonnettomuudet, joita on kaksi kolmasosa kaikista osuudella tapahtuvista onnettomuuksista.

Nyt valmistunut aluevaraussuunnitelma on tehty kuntien kaavoituksen pohjaksi. Uusia kaavoja tarvitaan tietä varten sekä Kirkkonummella että Siuntiossa.

Hankkeen aikataulu ja rahoitus ovat vielä täysin auki, samoin kuin kuntien kaavoitus.

Koko hankkeen aikataulu on hyvin pitkällä, valmista voisi olla ehkä 10-20 vuoden päästä.

Sen sijaan osahankkeita voi toteutua aikaisemmin.

Projektipäällikkö Kirsi Pätsi Ely-keskuksesta kertoo, että Kirkkonummen keskustan lähellä Pedersin kohdalla nykyinen tie painuu koko ajan. Tie on jo pellon tasolla.

Jos painumat tulevat liian suuriksi, saattaa olla Pätsi mukaan järkevää rakentaa tielinja nopeutetusti uuteen paikkaan runsaan kahden kilometrin matkalla, kuten suunnitelmassa ehdotetaan.

Samalla Pedersinportin uusi eritasoliittymä voitaisiin toteuttaa.

Pedersinportin liittymä ja uusi tie runsaan kahden kilometrin matkalle maksaisivat arviolta 17 miljoonaa euroa.

Koko hankkeen alustava kustannusarvio Kirkkonummelta Siuntioon on yli 70 miljoonaa euroa.

Munkkullan liittymän parantamisesta Kirkkonummen keskustan kohdalla on tehty oma suunnitelma, eikä se ole kytköksissä Kirkkonummi-Siuntio -tiehankkeeseen. (Viisykkönen 22.8.)

> Miltä kuulostaisi: Abrasinportti tai Pedersinportti? – Uusille eritasoliittymille 51:llä pitäisi keksiä nimet (Viisykkönen 17.12.2016)
 

(6) kommenttia

Kommentit (6)

Sivut

Ihmettelin itsekin noita piirustuksia, mutta syvemmin perehtyessä löytyikin infoa. Sunnanvikin liittymästä vedetään uusi tie golfkentän kupeeseen. Nykyinen ABC tulee tässä katoamaan, mutta eiköhän osuuskaupan pojat lobbaa luvan rakentaa uusi Sunnanvikin liittymän kupeeseen.

Minua itseäni ihmetyttää miksi suunnitellaan näin hieno ja kallis tie ja mitoitetaan nopeusrajoitus kahdeksaankymppiin.
sdkfz
Mitä ihmettä? Eikö Sunnanvikin ja Kelan välille tule yhtään liittymää? Eli koko Störsvikin-Pikkalan alue jää ilman liittymiä..? Toivottavasti olen lukenut karttoja väärin … En vain löydä Siuntion alueella kuin kaksi liittymää: itse Siuntion, Sunnanvikin liittymä, ja sitten Kelan liittymä aivan idässä. Miten ihmeessä on ajateltu että koko Störsvikin alueen asukkaat, sekä Pikkala Golfin asiakkaat pääsevät tielle? Entä uusi Pikkalan ABC? Pikkalan kartanon asukkaat sekä koko Fågelvikin alue? Hyvin oudolta näyttää.
Andy
Ihmetyttää tuo kehä-3 loppupää, kun lähtee Porvoosta kohti Kirkkonummea niin Espooseen saakka on neljä kaistaa ja valot, Kirkkonummelle kun tullaan niin loppuu kaistat ja valot ja siinä voi ajella mopoilla, hevosilla yms. Ihmettely taitaa jatkua, kun Inkoon ja Siuntion kärrypolut laitetaan ensin kuntoon. Tinu
Anonyymi
Tuo "alapo" vei sanat suustani. Lohjan ja Karjaan sdp:n kansanedustajat ovat olleet vähän tuuliajolla ja pitkäjännitteistä koko Läntistä Uuttamaata edistävää linjaa on ollut vaikeata heiltä löytää.
kari vierinen, Siuntio
Pickalan ABC joutuu vaihtamaan nimeään Tankki Täyteen asemaksi kun uusi tie ohittaa sen ilman liittymä.
Puretaanko asema ?

Sivut

Kommentoi

(0) kommenttia

Nyt kannattaa hakea kirjastokirjoja hyllyt tyhjiksi − pääkirjasto muuttaa, eikä näin pitkää laina-aikaa ole ennen nähty

(8) kommenttia

Pekka M. Sinisalo eroaa Perussuomalaisista ja liittyy Sinisiin – ”Poliittinen koti hajosi puoluekokouksessa”

(0) kommenttia

Kirkkonummi juhlii 6.12. näyttävämmin kuin koskaan: Kaiken kansan juhla Masalassa −järjestöjä kutsutaan tekemään ruokaa

(2) kommenttia

Vanha pankkitalo väistyy uuden tieltä – Kirkkonummen torin varrelle kaavaillaan senioriasuntoja ja hoivapalveluita

(6) kommenttia

Kaupallisia päiväkotipalveluja haluttaisiin Kirkkonummelle lisää – kunnan palveluseteli avaisi yksityisen päiväkotipaikan yhä useammalle

(7) kommenttia

Mopo ja auto nokkakolarissa 51:llä – 15-vuotias poika loukkaantui vakavasti Inkoossa

(0) kommenttia

Lapinkylän vesijohtovettä voi taas huoletta juoda – klooria lisätään ja tarkkailua tehostetaan

(3) kommenttia

Kolmen nuoren porukka uhkasi keskellä päivää väkivalloin ryöstää alaikäiset nuoret Tolsassa

(10) kommenttia

Masalassa tarvitaan piakkoin lisää koulutiloja 200:lle lapselle – oppilasmäärä kasvaa ja myös sisäilman ongelmiin varaudutaan

(2) kommenttia

Lapinkylässä päässyt bakteereja talousveteen – Varoitus: Vain keitettyä vettä voi juoda ja käyttää ruuassa

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx