(9) kommenttia

Painorajoitukset pitää asettaa − radan yli Kirkkonummen keskustaan johtava silta todettiin yllättävän heikoksi

Liikennemerkkisuunnitelma uuista painorajoituksista on jo tehty.

Rantaradan yli johtavalle Kirkkonummentien sillalle jouduttaneen asettamaan painorajoitukset raskaalle liikenteelle. Sillan kunto todettiin erikoistarkastuksessa yllättävänkin heikkokuntoiseksi.

Suunnitellut painorajoitukset rajoittavat sillan yli kulkevien ajoneuvojen kokonaispainon 24:ään tonniin.

− Suomen johtavia silta-asiantuntijoita on käynyt tutkimassa sillan kunnon ja heidän mielipiteensä mukaan painorajoitukset pitää asettaa, kuntatekniikkapäällikkö Eero Vartiainen toteaa.

Sillan kuntoa on selvitetty aiemminkin, mutta eritystarkastus toi asiaan lisävalaistusta ja suosituksen rajoituksista.

− Kyllä se pienoinen yllätys oli, kuinka heikkokuntoinen silta on, Vartiainen sanoo.

Sillan painirajoitus, 24 tonnia ei nykyisissä kuorma-autoissa ole kovin kummoinen paino. Ajoneuvoyhdistelmät saavat painaa lain mukaan jopa 76 tonnia.

Onneksi sillan voi kuitenkin Vartiaisen mukaan kiertää, ja painorajoitus koskettaa lähinnä sellaisia kuljetuksia, joita ei sillan yli aivan jatkuvasti ajeta.

Rajoitukset sallivat linjaliikenteen eli bussit saavat jatkaa sillan yli ajoa niin kuin nytkin.

Kirkkonummentien silta ei ole missään nimessä vaarallinen, eikä se Vartiaisen mukaan romahda, vaikka sille ajetaan millaisilla ajoneuvolla hyvänsä.

Rajoituksilla halutaan rajoittaa vain siltaan kohdistuvaa jatkuvaa rasitusta.

Sillan yllättävän huono kunto on ikävä uutinen Kirkkonummen keskustan kehitystä ajatellen.

Tähän saakka on kaavailtu, että aseman länsipuolelle suunniteltu radan alikulku saataisiin ensin valmiiksi ennen kuin vanhaa siltaa ruvetaan rakentamaan uusiksi.

− Tässä on nyt ankarasti mietitty viime aikoina, voitaisiinko hankkeet toteuttaa kuitenkin toisin päin, Vartiainen kertoo.

Uuden sillan rakentaminen saattaisi olla Vartiaisen mukaan mahdollista siten, että liikenne vanhalla sillalla voisi jatkua koko ajan, mutta asiaa pitää selvittää vielä.

Uuden sillan rakentaminen on kuitenkin vuosien hanke. Kaavoitustakin pitää muuttaa ennen.

Uudesta sillasta on kaavailtu kaksikaistaista molempiin suuntiin, ja molempiin päihin on tulossa myös hissit jalankulkijoille.

Painorajoituksista on tehty virkamiespäätös, ja se menee vielä kuntatekniikan lautakunnan valvottavaksi ensi kokoukseen.

Silta on 10 vuotta sitten siirtynyt valtiolta kunnan hallintaan.


(9) kommenttia

Kommentit (9)

Sivut

Kaikki rekka ja osa muustakin liikenteestä pitäisi ohjata Vuohimäen kautta teollisuusalueelle. Upinniementie on jo ylirastitettu
Anonyymi
Olisi syytä kyllä tarkastaa kävelytien silta miyäs!
Se paukkuu ja natisee vuosi vuodelta enemmän ja enemmän.

KIVAA suunnittelua täällä Kikkonummella :D :D
Nerot päättää :D
Vieläkään emme tarvitse sitä junaradan alikäytävä Veturilallintie Munkinmäkeen eihän ?
Kirkkonummen päättäjät taas kerran.
Että taas kunnalle tuli "yllätyksenä". Milloinka siellä ymmärretään / tartutaan toimiin edes lähitulevaisuutta silmälläpitäen, yhä vaan edelleen ollaan nykypäivän/ nykytilanteen jaloissa melkein kaikissa asioissa. Puheet kylläkin mainitsevat vahvasti kasvavaa kuntaa.
Tuosta läntisestä alikulusta on kuultu jo ainakin 15-20v, mutta mitään ei tapahdu, sommeletaan vaan jostakin kaavasta ja sen vaiheista, bla, bla, bla loputtomiin
johtoko lepsu?
Eipä tullut minulle ainakaan yllätyksenä sillan huono kunto. Silta on jo peruskorjausikäinen ja ulkoisia vaurioita on ihan omin silmin nähtävissä.

Toivottavasti kunnassa herätään edistämään nyt tätä alikulkua ja sillan uusimista ja leventämistä nopeammalla aikataululla. Jos kaavojakin pitää muuttaa niin menee vuosia byrokratian rattaissa.

Tätä vauhtia Kirkkonummi tunnetaan vuonna 2025 Suomen ruuhkautuneimpana maalaiskylänä.
sdkfz

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx