(13) kommenttia

Näin uusi oikorata kulkisi Kauklahdesta Veikkolan kautta Nummelaan − Espoo-Salo -radan suunnittelijat valittu

Uusi oikorata mahdollistaisi vähän yli tunnin junamatkan Helsingin ja Turun välille. Paikallisjunat kulkisivat Helsingin ja Lohjan välillä.

Helsingin ja Turun välille suunnitellun nopean junayhteyden suunnittelu etenee. Kokonaan uutta rataosuutta pitäisi rakentaa 95 kilometriä.

Liikennevirasto on valinnut Espoo-Salo -väliselle osuudelle kolme suunnittelutoimistoa. Espoo-Lohja -osuuden suunnittelee Sitowise Oy.

Ratalinja on jo merkitty hyväksyttyyn maakuntakaavaan, ja alustavia suunnitelmia on tehty.

Alkuosuudella Kauklahden eteläpuolelta Kehä III alitetaan pitkässä tunnelissa, jonka jälkeen ratalinjaus siirtyy pitkälle sillalle, jolla ohitetaan luonnon­suo­je­lu­a­lueita.

Turun moottoritie ylitetään ratasuunnitelman mukaan Ämmässuon erita­so­liit­tymän kohdalta pitkällä sillalla.

Sen jälkeen rata jatkaisi moottoritien pohjoispuolella kohti Veikkolaa, jossa rautatieasema on sijoitettu Veikkolan liittymän pohjoispuolelle.

Veikkolassa ratalinjaus kulkee moottoritien ja järven välisessä kapeassa tilassa, osin asutuksen keskellä.

Nummenkylän laakso ylitetään korkealla ja pitkällä sillalla, jonka jälkeen ratalinjaus jatkuu lähes kohtisuoraan Lohjanharjun läpi.

Asemavaraus on Nummelan taajaman eteläpuolella ajoharjoitteluradan vieressä.

Ratasuunnittelu jatkuu runsaat kaksi vuotta. Valtio on varannut suunnitelmiin 40 miljoonaa euroa.

Radan rakentamisesta ei ole mitään päätöksiä. Seuraava hallitus joutunee ottamaan kantaa hankkeeseen.

Jos päätöksiä tehdään ensi vuosikymmen alussa, rata voisi olla valmis 2020-luvun lopulla.

> Espoo-Salo -oikoradan suunnittelu alkaa − tontille saattaa ilmestyä mittaajia ja maaperän tutkijoita (Viisykkönen 19.12.)

(13) kommenttia

Kommentit (13)

Sivut

Eipä Kirkkonummelle tästä radasta ole juurikaan hyötyä. Johan moni totesi ettei ainakaan Veikkolaan kannata seisaketta tms. edes harkita. No johan tätä on suunniteltu 1930 luvulta saakka. Eli hissukseen vain...
Veikkolalainen
alapo, olet asian ytimessä
Jännän äärellä
Ei kait kukaan lähde Veikkolaan junaasemelle viisas menee jo siinä omalla autolla
Pitäkööt tunkkinsa ,,
Eikös tästä ole jo tämä vuosituhat puhuttu, tästä oikoradasta? Kaksikymmentä vuotta kohta, eikä tippaakaan vähempää. Sama kuin 51:n jatkosta kohti hankoa, torson tekivät ja jatkosta puhuttu vuosikymmen ja toteutetaan jos toteutetaan. Miten on mahdollista, että hyviä yhteyksiä ei haluta tai uskalleta tehdä uudellemaalle, jos ne hyödyttäisi kulkijoita. Pöhköjä poliittisia metroja kyllä tehdään, mutta suurempaa määriä ihmisiä hyödyttävät hankkeet ovat aivan liian hitaita.
alapo
Eivät ne Turun pikajunat tietenkään Veikkolassa pysähtyisi. Tälle radalle tulee sitten aikanaan myös lähijuna välille Helsinki-Lohja ja se pysähtyisi myös Veikkolassa.
Porkkala

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx