(11) kommenttia

Metron jatke Kivenlahteen uhkaa viivästyä taas ja hintaakin on tulossa rutkasti lisää

Metrojunia Kivenlahteen saadaan odottaa todennäköisesti entistä pidempään.

Länsimetron jatkeen rakentamiseen Matinkylästä Kivenlahteen on tullut uusia mutkia, jotka viivästyttävät hanketta ja nostavat sen hintaa.

Metroliikeneen aloittamisen jälkeen on hyvin pian noussut ongelmaksi metrojunien ruuhkaisuus. Vuosien takaiset matkustajaennusteet eivät pitäneet paikkaansa.

Työmatkaliikenteessä kaikki eivät tahdo Espoon asemilla mahtua juniin.

Yhtenä ratkaisuna kokeiltiin sitä, että kaikki junat ajaisivat Matinkylään toisin kuin normaalisti, jolloin joka toinen metrojuna "kääntyy" Tapiolassa.

Vuorovälin tihentäminen ei kuitenkaan onnistunut, muun muassa häiriöitä liikenteeseen tuli liian paljon.

Viime kuukaudet metron ruuhkiin on mietitty pysyvämpää ratkaisua, joka toimisi pitkälle tulevaisuuteen.

HSL:n hallitus päätyi esittämään tiistaina, että Espoon ja Helsingin kanssa aloitettaisiin keskustelut uuden kääntöraiteen rakentamiseksi Matinkylän metroasemalle.

Uusi kääntöraide mahdollistaisi, että kaikki junavuorot voitaisiin ajaa Matinkylään saakka.

Kääntöraide maksaisi noin 100 miljoonaa euroa. Rakennustyöt viivästyttäisi metrojatkeen valmistumista Kivenlahteen noin 1,5 vuodella.

Viimeisin ennuste on ollut, että metron jatke olisi valmis noin viiden vuoden kuluttua vuonna 2023. Aikataulu venyisi siten vuoteen 2025.

Toisena vaihtoehtona on tutkittu kääntösilmukan rakentamista Kivenlahteen, jolloin kaikki junat voivat ajaa "perille" saakka metroradan päähän.

Tämä vaihtoehto maksaisi kuitenkin noin 200 miljoonaa euroa ja viivästyttäisi metron valmistumista 4-5 vuotta.

Kääntöpaikkojen rakentamisen etuna olisi selvitysten mukaan myös se, että metron mahdollinen jatkaminen Kivenlahdesta eteenpäin olisi helpompaa.

Lue lisää:

> Länsimetron "päätepysäkin" rakentaa Skanska − Kirkkonummi ollut huolissaan Kivenlahden parkkipaikoista (Viisykkönen 27.6.)

 

  

(11) kommenttia

Kommentit (11)

Sivut

Eihän tässä muuta, mutta kun ollaan HSL:ssä maksajana, niin kaikki metrokustannukset jyvitetään meillekin. Knummen metro ajaa aikaisintaan hautani vierestä...HSL:n päättävissä elimissä Knummelta on vain yksi edustaja. Eli "Nou Can Do".
J.T. Liimatainen
Samaa mieltä kuin nim. ”Muutto Mielessä”.

Onneksi kuitenkin kolmen viikon päästä pääsee jo vaihtaa suomenojalla suoraan bussiin, kun alkavat liikennöimään Espoonlahdesta. On sekin nopeampi kuin vaihto metroon.

Näyttää uutisoinnin perusteellla että tästä on tulossa pysyvä ratkaisu, koska kapasiteetti ei tule yksinkertaisesti riittämään ilman vuosia kestäviä remppoja. Ihan hyvä niin.
Bussilippu
Ei bussien täysimääräinen takaisin tuominen ole pitkässä juoksussa mikään ratkaisu. Kyllä tuossa metrossa on tulevaisuus, mutta kääntöraide olisi pitännyt olla osa suunnitelmaa jo alusta saakka siten, että Matinkylä-Kivenlahti osuus otetaan huomioon. Nyt vain paikkaillaan asioita mitä alkuperäisessä suunnitelmassa ryssittiin.
Pysäkki
Toivottavasti kunnan päättäjät alkavat hyvissä ajoin neuvotella kirkkonummelaisten bussi / metromatkat Helsinkiin uusiksi tulee sitä kääntöpaikkaa Matinkylään tai ei. Monestihan on jo todettu, että Espoon väkiluku tulee kasvamaan kymmenillä tuhansilla linjalla Matinkylä - Kivenlahti eikä metrokapasiteetti tule riittämään.

Jos mitään ei tehdä espoolaiset saavat lisää suoria bussilinjoja, kirkkonummelaiset seisovat kotimatkansa täysissä vaunuissa.

Metrohan on kuitenkin suunniteltu espoolaisia varten. Pitääkö kirkkonummelaisten ottaa kaikki kiitellen vastaan?

Kuka vielä ihmettelee, jos kunnan väkiluku ei kasva?


Muutto mielessä
Nythän olisi tilaisuus ottaa suorat bussilinjat takaisin Helsinkiin käyttöön.
esaein

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx