(4) kommenttia

Länsimetron "päätepysäkin" rakentaa Skanska − Kirkkonummi ollut huolissaan Kivenlahden parkkipaikoista

Kivenlahden metroaseman päälle tulee asuntoja ja liiketiloja, muttei varsinaista isoa ostoskeskusta. Asuin -ja liiketilojen suunnittelu on kesken. Vasemalla oleva liikenneympyrä on jo olemassa.

Länsimetron jatkeen pääteaseman rakentaa Skanska, jonka kanssa Länsimetro Oy on sopinut mittavasta urakasta. Rakennustyöt alkavat ensi elokuussa.

Kivenlahden metroaseman hanke sisältää maanalaisen metroaseman rakentamisen, huolto- ja ajotunnelin sekä Kivenlahdentien ja Kivenlahdentorin sisäänkäynnit.

Hanke on osa Länsimetron jatkoa, johon kuuluu kaikkiaan viisi asemaa. Kivenlahden asema maksaa noin 51 miljoonaa euroa, ja se on Länsiväylän kupeeseen tulevan metrolinjan pääteasema.

Asemaa käyttää ennusteiden mukaan päivittäin noin 11 000 ihmistä. Kivenlahden tulevan aseman edessä pysähtyvät myös Kirkkonummen bussit, joiden pääteasema on länsimetron jatkeen valmistuttua Espoonlahden bussiterminaali nykyisen Matinkylän sijaan.

Kivenlahden metroaseman läheisyyteen tulee näillä näkymin liityntäpysäköintipaikkoja 1 000 kappaletta ja pyörille paikkoja 400.

Kirkkonummi on aiemmin huomauttanut, että liityntäpysäköintiä on niukanlaisesti. Noin kilometri Kirkkonummen rajalta sijaitsevaa metroasemaa Kivenlahdessa käyttää todennäköisesti myös moni Kirkkonummen suunnasta tuleva autoilija. (Lue: Viisykkönen 21.9.)

Länsimetron jatkeen arvioidaan valmistuvan noin viiden vuoden kuluttua. Tunnelilouhinnat on jo tehty.

(4) kommenttia

Kommentit (4)

Kirkkonummea huolettaa, montako ilmaista parkkipaikkaa Espoo rakentaa maaperälleen. Ei tämä yhteiskunta voi tällä tavalla toimia. Kirkkonummi voi rakentaa ison liityntäparkin omalle alueelleen ja järjestää siitä bussiletkan Kivenlahteen. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että espoolaiset veronmaksajat ei välttämättä maksa niitä kuluja.
rahalla saa
Toivon, toivon todella, että bussiyhteys säilyy jatkossa "edes" Matinkylään saakka. V*tuttaa kuin pientä oravaa käpy jäässä, jos Isoon Omenaankin kulkeminen vaatii jatkossa liikennevälineen vaihtamisen.
ei näin
Kivenlahti-Masala linja olisi pitkä kuin Matinkylä -Kivenlahti. Asemia tulisi yksi-kaksi. Rakennuskustannukset olivat pyöreät 500 miljoonaa €. Valtio maksaisi ehkä kolmanneksen. Loput tulisi Kirkkonummelaisten maksettavaksi. Mistä Kirkkonummi repisi reilut 300000000 euroa? Käyttäjiä olisi kumminkin suhteessa hintaan vähän.
En halua mistään hinnasta
Eikös jo nyt kannattaisi alkaa keskustella metron jatkamisesta Masalan juna-asemalle.
Suvimäki-Majvikin kaava + Masalan kaava lisäävät alueen väestöä monella tuhannella ja Espoolaisetkin saisivat Metro + Junaliittymän. Kannattaisi varmaan laittaa kunnanhallituksen mietintään ja ottaa yhteyssä Espoon päättäjiin, jotta saataisiin molemmista kunnista hankkeella rahaa.
Totuuden Torvi

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx