(19) kommenttia

Lähijunien uusi varikkoalue Kirkkonummelle − Helsingin seudun suunnitelmissa "kummittelee" iso hanke

Lähijunaliikenteen uutta seisontavarikkoa on kaavailtu Luoman lakkautetun seisakkeen ja tasoristeyksen seutuville.

Helsingin seudun lähijunaliikenteen kehittämissuunnitelmiin liittyy kaksi uutta junien seisontavarikkoa, joista toista on kaavailu Kirkkonummelle.

Ajatus varikkoalueesta on elänyt jo tovin, ja se on tullut jossain vaiheessa Kirkkonummen kunnallekin pienoisena yllätyksenä.

Asia on jälleen ajankohtainen, kun Helsingin seudun kunnat ja kaupungin sekä valtio ja HSL neuvottelevat niin sanotusta MAL-sopimuksesta. Sinä sovitaan tavoitteista, jotka liittyvät asuntorakentamiseen ja liikenteeseen.

Suunnitelman luonnoksessa on merkitty Helsingin seudulle kaksi lähijunaliikenteen varikkoaluetta. Toinen on Kirkkonummella ja toinen Keravalla pääradan varrelle.

Luonnoskartassa varikkoalue on sijoitettu Kirkkonummella Luoman lakkautetun junaseisakkeen tienoille kuitenkaan mitään tarkkaa sijaintipaikkaa määrittelemättä.

Varikkohankkeet on listattu hankkeisiin, joiden pitäisi alkaa ennen vuotta 2030. Arvioitu kustannus on yhteensä 50 miljoonaa euroa.

Varikolla seisotetaan ja huolletaan junia. Nykyisin kaikki vastaava toiminta tapahtuu Ilmalassa.

Uusille junavarikoille on tulevaisuudessa tarvetta, koska Ilmalan varikkoalue käy liian pieneksi ja toisaalta junaliikenteen ennustetaan kasvavan jopa huomattavasti.

Kilpailutus voi tuoda myös uusia operaattoreita VR:n lisäksi, kuten esimerkiksi Ruotsin valtionrautatiet, joka on ilmoittanut kiinnostuksensa Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen.

Kirkkonummen kunta on parhaillaan ottamassa lausunnolla kantaa MAL-sopimusluonnokseen.

Kunta on myös neuvottelut varikkoasiasta HSL:n, Liikenneviraston ja Ely-keskuksen kanssa ja toivonut, ettei tässä vaiheessa otettaisi kantaa, minkä kunnan tai kaupungin alueella varikko sijaitsisi. Pelkkä maininta rantaradan varrella riittäisi Kirkkonummen mielestä.

(19) kommenttia
Kommentit (19)

Kommentit (19)

Voi alkuperäisen artikkelin lähdetietojen runsautta ja tarkastuskykyä :-(

Kaikki kauhustelijat voivat lukeat tuolta, miksi ja miten on hahmoteltu, ja miksi juuri Knummelle ja Keravalle eikä esim. Turkuun tai Lappeenrantaan :-O
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lr_2017_junaliikenteen_kaluston_web.pdf

yksvaan
Meinaako Ritva että ukkopekka alkaa ajaan vakituiseen
Eikö sähköllä
Ritva - höyryjunat lopettivat 1960-luvulla.
Ukkopekka
Missään tapauksessa en hyväksy mitään junavarikkoa Kirkkonummelle! Voi saasteen määrää kun lähijunat tupruttavat nokea ja moskaa paikallaan seistessään. Junien tärinä voi myös vaikuttaa talojen perustuksiin! Siis kuka maksaa!
Ritva
Siihen Luoman (suljetun) seisakkeen ja Masalan välillä on hyvin tilaa rakentaa pellolle/joutomaalle rautatien viereen. Toisella puolella Kehä III ja toisella puolella teollisuushalleja eli ei mikään luontoretkikohde.

Varikkohan on vain iso halli johon junat ajetaan sisään. Eipä siitä tule paljoa häiriöitä muuta kuin rakentamisaikana. Nimbylle se sähköjunakin on kauhea melua ja saastetta tuottava vekotin. (Jonka tosin pitäisi pysähtyä omalla lähiseisakkeella 15min vuorovälillä jos vaikka jollakin sattuu olemaan oma auto rikki).
sdkfz
Kirkkonummi on aivan oiva paikka kyseiselle varikkotoiminnalle, ilmeisesti lisää myöskin hieman työllisyyttä sillä ainahan junat tarvitsevat huoltoa tai muuta täydennystä...
Anonyymi
Tarjotaan työpaikkoja Kirkkonummelle! Ei Ei Ei viekää ne muualle kuka nyt työtä haluaa tehdä Kirkkonummella. Eihän Kirkkonummen poliisikaan halua töitä tehdä kun ei viitsii sakottaa väärinpysäköityjä autoja / mopoautoja.
Hai sie sanoi työtön.
Ihme jos ei kunnalle kelpaa työpaikat ja liiketoiminnot. Tosin Luoma ei ensi alkuun kuulosta hyvältä. Eikö voisi olla jossain Kirkkonummen keskustan länsipuolella?
Bussimatkustaja
Turussa olis valmis varikko,riittää muuhunkin kalustoon.miksi rakentaa uutta.
Heikki
Niitä hevosia ei haittaa vähääkään joku junavarikko. Tallissahan ne seisovat suuren osan päivästä.

Anonyymi
Eiköhän nämä päättäjät taas tämänkin hankeen pois niinkuin monta monta yritystä aiemmenkin se heiltä onnistuu
Voi poloiset
Liian kaunis paikka tuohon. Minusta joku Riihimäki tai Kerava olisi parempi paikka.
LUONNONTUHOAMISTA
Oi ei! Kirkkonummi ei taaskaan tartu tarjottuun. Muut tarjoavat toimintaa ja työpaikkoja meille. Kirkkonummi linjaa ne kunnasta pois. Millaisia virkamiehiä ja päättäjiä meillä oikein on?
Kirkkonummi näivettyy
Hyvä että saadaan Kirkkonummen maat hyötykäyttöön. Asuntojahan sinne on turha rakentaa, kun nykyinenkin väki muuttaa lähemmäksi Helsinkiä palveluiden ja toimivan joukkoliikenteen perässä. Ne vähäiset määrät, jotka muuttaa Kirkkonummelle, liikkuu omalla autolla tai sitten ei liiku mihinkään. Pasilan maat kannattaa kaavoittaa asunnoille, koska kysyntä ylittää tarjonnan moninkertaisesti.
oikea suuntaus
Nyt kaikki vihreät ja kotiäidit kauhistelemaan asiaa josta ei ole vielä pienintäkään suunnitelmaa tiedossa. Erityisesti Luoman suunnassa ei saa tapahtua mitään muuta kuin että status quo säilyy hamaan hautaan saakka.
Suurituloinen
Ei näillä päättäjilä mitään rakenneta siitähän tulisi työpaikkoja kait ainakin piiperot vastustaa
Luoman peltoja
Luomaan vaan, muutenkin jo pilattu busseilla ja raskaan liikenteen kulkuväylänä, kylä pilattu jo, eli kaikki pa...ks vaan sinne. Vuoden varikkoalue....
Jaakko
Ei voi olla totta!!!???
Miten kammottavaksi ja rumaksi paikaksi Kirkkonummea ollaan muuttamassa??
Tuohan on todella järkyttävää niille ihmisille jotka tuolla alueella asuu. Ja masalaakin muka siistitään ja kehitetään ja viereen ollaan tekemässä junien varikkoaluetta!!! Sitä saasteen ja metelin määrää mitä tuo tullessaan ei uskalla edes ajatella. Vieressä on iso hevostallikin!
Ei hyvää päivää!!!!!
No jos nyt kerrankin kunta edistäisi asiaa, tuo työpaikkoja ja liiketoimintaa kuntaan. Täältä kaikki suunnitelmat kaikkosvat muualle, missä suhtaudutaan suopeammin yrittämiseen ja toimintaan. Tai sitten pyöritellään päätöksiä vuosikymmeniä.
Päättäkää nyt

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä