(23) kommenttia

Kirkkonummi harkitsee parkkipirkkojen pestaamista − esityksessä 7 pointtia, miksi pysäköintiä pitäisi valvoa

Kunnallinen pysäköintivirhemaksu rapsahtaa Kirkkonummella harvoin.

Kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestäminen Kirkkonummella nousee taas esille. Ainakin kunnassa ollaan sitä mieltä, että pysäköinti ei toteudu suunnitellusti.

Asia on ollut puheena muutaman kerran ennenkin. Viimeksi viime vuonna kuntapoliitikot ohjeistivat viranhaltijoita tutkimaan pysäköinnin valvontaa ja aikarajojen yhdenmukaistamista.

Niinpä noin vuosi sitten taajamissa asennettin kaikille kunnallisille pysäköintipaikoille aikarajat, joilla halutaan estää päivä -tai vuorokausitolkulla pysäköintiä kunnan parkkipaikoilla. Aikarajat ovat tunnista 24 tuntiin. (Lue: Viisykkönen 26.9.2017)

Kuluneen syksyn mittaan on myös ripustettu uusia aluepysäköintimerkkejä taajamiin. (Viisykkönen 29.10.)

Pysäköinninvalvonta on jäänyt kuitenkin edelleen "ilmaan". Sitä ei käytännössä ole.

Pysäköintivirhemaksuja eli kansansuussa "parkkisakkoja" voi kirjoittaa vain poliisi, kun kunnallista valvojaa ei ole.

Poliisi on Kirkkonummella ilmoittanut, ettei sillä ole resursseja pysäköinninvalvontaan kuin poikkeustapauksissa.

> Tiedätkö, paljonko on virallinen "parkkisakko" Kirkkonummella? − Onko kellään omaa kokemusta?

Yksityisillä kiinteistöillä on lisäksi sopimuksia yksityisten valvontafirmojen kanssa, kuten Kirkkonummen Ostarilla.

Kunnan oma pysäköinninvalvonta nousee taas keskusteluun, kun sen järjestämistä aiotaan miettiä. Ensiehdotus on selvittää, millä menetelmällä valvonta pitäisi toteuttaa.

Kannattaa huomioida, että maksullinen pysäköinti on eri asia, jota ei olla esittämässä.

Lähtöpäätelmä ehdotuksessa on, että liikennesuunnittelun näkökulmasta pysäköinti ei toteudu suunnitellusti.

Pysäköintipaikat eivät ole asianmukaisessa käytössä, koska suunniteltu pysäköintikierto ei toteudu.

Perustelut ovat nämä:

1. Yleisesti on tiedossa, että Kirkkonummen kunnalla ei ole pysäköinninvalvontaa.

2. Asiakaspysäköinnin paikat ovat pitkiä jaksoja samojen ajoneuvojen käytössä.

3. Työmatkalaiset käyttävät asiakaspysäköintiin tarkoitettuja parkkipaikkoja liityntäpysäköintipaikkoina.

4. Monet asukkaat pysäköivät katujen varsille, eikä kiinteistöjen pihoissa heille varatuille paikoille.

5. Siksi syntyy käsitys, että pysäköintipaikkoja on liian vähän. Kadunvarret ovat täynnä samalla kun pihoilla olisi tilaa.

6. Kuntaa vaaditaan jatkuvasti rakentamaan lisää pysäköintipaikkoja.

7. Talvikunnossapito vaikeutuu, kun samoja autoja seisoo luvattomasti liian pitkiä aikoja samoilla paikoilla. Liikenneturvallisuuskin kärsii.

Kirkkonummen kunnalla on noin 2 000 merkittyä parkkipaikkaa, joista valtaosa keskustassa, loput Veikkolassa ja joitakin kymmeniä Masalassa. Keskustassa on kaksi pysäköintitaloa, joissa on yleensä aina tilaa.

Kirkkonummen kuntatekniikan lautakunta käsittelee pysäköintivalvonta-asiaa 4.12.

> Toriparkki niin kuin joissakin Suomen kaupungeissa − Kirkkonummen torin alle kaavaillaan pysäköintilaitosta (Viisykkönen 29.9.)

(23) kommenttia

Kommentit (23)

Sivut

Yksityisiä pysäköinninvalvojia voi käyttää. He saavat palkkansa pelkästään parkkisakoista, ei mitään uutta kunnallista byrokratiaa. Kunta vain kertoo, minne pysäköintirajoitustaulut voi laittaa ja valvontayhtiö toimittaa ne sinne. Pienimmän byrokratian menetelmä.
Köyhätuloinen
Pizza-autojen parkkeeraus on ensiarvoisen tärkeä ruokahuollon takia, varsinkin mahdollisena kriisiaikana pizza-tuotannon toiminta on elintärkeää ja sitä pitää harjoittaa kaikintavoin tehokkaasti myös nykyisellä varsin vakaalla aikakaudella....
Anonyymi
Komppaan "tästä on hyvä aloittaa ja jatkaa" kirjoitusta! Pirkot peliin:)
Parkkipirkko
Ei kai pizzan paistokaan tarvi mitään vapaa pysäkintiä eikä myöskään rakennuskoneiden parkkeeraus/lastaus vai onko heillä erikoisluvat.
Anonyymi
Erinomainen ratkaisu, jota moni kirkkonummelainen on odottanut pitkään.

Paikkakunnalla liikkuu liian paljon ajo-oikeuden saaneita jotka eivät huomioi muiden autoilijoiden saati jalankulkijoiden oikeuksia useinkaan. Kiire tuntuu olevan, ja ylinopeuden lisäksi omia ajotaitoja sovelletaan luovasti varsinkin parkkerauksen ja merkkivilkun käytön (siis käyttämättömyyden) osalta. Lisäksi jalkakäytäviä käytetään paitsi parkkeeraukseen niin näppärästi ajokaistalta oikaisuun.

Tällä hetkellä kaikkia Suomen autoilijoita koskevat lait ja määräykset ovat Kirkkonummella kuollut kirjain.
Tästä on hyvä aloittaa ja jatkaa. Kiitos.

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx