(10) kommenttia

Kirkkonummen bussisuunnitelma: Päätepysäkki Espoonlahteen, metroyhteys myös Kivenlahdessa, ei lisää pikalinjoja moottoritielle

Suunnitelman mukaan Kirkkonummen bussien runkolinja kulkisi tihellä vuorovälillä kartan reittiä Kivenlahden ja Espoonlahden metroasemille. Kuva suurenee klikkaamalla. (kartta: Liikennevirasto, HSL ja Sito Oy)

Kirkkonummen päätaajamavyöhykkeen liikennettä on hahmoteltu yli 20 vuodeksi eteenpäin. Kaikkein nopeimmin muuttuvat bussiyhteydet Helsingin suuntaan.

Jo 26 000 kirkkonummelaista asuu taajamissa 51:n lähialueilla aina Sarvikista Masalan ja keskustan kautta Kantvikiin. Asukasluvun kasvu on tällä alueella myös nopeinta.

Kunta on laatinut keskeiselle taajama-alueelle liikennejärjestelmäsuunnitelman tähtäimessä vuosi 2040.

Joukkoliikennepuolella tulee muutoksia jo heti kohta. Ensimmäinen iso muutos on tänä vuonna, kun metro aloittaa liikennöinnin Matinkylään. Todennäköinen aloitus on 14.8.

Länsimetron myötä kaikki eteläisen Kirkkonummen bussilinjat päättyvät Ison Omena vieressä sijaitsevaan uuteen terminaaliin, jonka alla on metroasema.

Seuraava muutos on jo näköpiirissä, kun metron jatke Kivenlahteen valmistuu näillä näkymin 4-5 vuoden kuluttua.

Länsimetron jatkeen valmistuttua Kirkkonummen bussilinjojen päätepysäkki siirtyy Matinkylästä Espoonlahden metroasemalle, joka rakennetaan uuden kauppakeskus Lippulaivan yhteyteen.

Uusi Lippulaiva tulee nykyisen kauppakeskuksen paikalle. Vanha rakennus puretaan tänä vuonna ja uutta on tarkoitus ruveta rakentamaan heti perään. (Lue: Viisykkönen 9.2.)

Nopein vaihtoyhteys metroon on kuitenkin tulossa Kivenlahteen.

Kaikki Kirkkonummen bussit pysähtyvät suunnitelmien mukaan Kivenlahden metroaseman vieressä, johon tulee pysäkit. Metroaseman tunneleita louhitaan Kivenlahdessa parhaillaan aivan Länsiväylän vieressä.

Osana joukkoliikenteen suunnitelmia on myös mietitty, miten bussien runkolinja kulkee Kirkkonummen sisällä.

Suunnitelman laatijoiden ehdotus on, että Kirkkonummella kulkee yksi päälinja, jota ajetaan Kantvikin ja Espoonlahden välillä. Reitti kulkisi kuten nykyisin Heikkilän ja Masalan kautta.

Ruuhka-aikoina vuoroväli olisi 10 minuuttia ja muina aikoina 20 minuuttia.

Tavoitteena on, että runkolinjalta saadaan kätevät vaihtoyhteydet juna-asemilla. Kirkkonummen sisäiset linjat olisivat syöttölinjoja bussien runkolinjalle ja juna-asemille.

Suunnittelutyössä tarkasteltiin myös mahdollisuuksia järjestää pikalinjoja moottoritietä pitkin ruuhka-aikoina.

Pikalinjan lasketaan säästävän matka-ajassa Kirkkonummen keskustan ja Espoonlahden välillä niin vähän (5-10 min.), että niitä ei suunnitelmassa suositella erityisesti korkeiden kustannusten takia.

Kirkkonummi-Helsinki -junayhteyksiin ei ole tulossa oleellisia muutoksia ennen, kuin Espoon kaupunkirata eli lisäraiteet ulottuvat Espoon keskukseen tai Kauklahteen.

Rantaradalle ei mahdu lisää liikennettä, ja Kirkkonummen-junien pitää hoitaa Espoon sisäistä liikennettä Kauklahden ja Leppävaaran välillä.

Espoon kaupunkiradasta ei ole mitään päätöksiä, mutta Espoon kaupunki ajaa hanketta ponnekkaasti.

Kaupunkiradan jatke tarvitaan välttämättä myös siinä vaiheessa, jos Espoo-Salo -oikorata joskus toteutuu.

> Kirkkonummen liikennejärjestelmäsuunnitelma löytyy täältä

LISÄTTY: Suunnitelma palautettiin uuteen valmisteluun yhdyskuntatekniikan lautakunnassa

(10) kommenttia

Kommentit (10)

Sivut

On syytä nyt todeta että mainittu esitys palautettiin lautakunnan käsittelyssä yksimielisesti uudelleen valmisteluun.

Itsekin kerkesin vasta viikonloppuna lukemaan esityksen ja olin kyllä kauhuissani lukemastani. Kuten muutkin todennet niin ensin kirjoituksessa todetaan Kirkkonummelaisten keskimääräisten matka-aikojen jo olevan PK-seudun pisimmät ja sitten todetan ettei pikalinjat kannata. Eli hidastetaan entisestään työmatkoja.

Mitäpä jos arvon konsultit ottaisivat tutkittavaksi myös yli 2,5h työmatkalaisten osuuden Kirkoknummella (2,5h on raja lasten päivittäiselle koulumatkalle). Kun juuri HSY:n julaisussa todettiin että Kirkkonummella suurin pendelöintiosuus pk-sudulle.

Kirkkonummen julkinen liikenne pitää ensiksi mitoittaa koulu- ja työmatka-liikenteen tarpeisiin. (Esityksessähän todettiin että 901, 902 ja 903 linjat ovat kolukyytilinjoja) Tässä työmatkalaiset todellakin tarvitsevat pikavuoroja Helsinkiin. Kirkkonummen keskustasta alle ½h Helsinkiin ja Porkkalastakin pitäisi päästä tunnissa (mahd. vaihto huomioiden)

Katsotaan millainen esitys tulee lautakuntaan seuraavalla kerralla mutta linjojen osalta nyt esitetty ei voi olla tavoiteltavaa.
Jerri Kämpe-Hellenius
Tosiaan, jos kirkkonummi ei olisi mukana HSL:ssä, voisi vähät välittää metron käytöstä. Bussilinjat voisi edelleen ajaa suoraan länsiväylää pitkin helsinkiin asti, eikä pakottaa kaikkia käyttämään metroa kuten HSL on nyt tekemässä. Tässä on inkoolaisille bussiyrittäjille hyvä markkinarako tulossa, he voivat edelleen jaa pitkin länsiväylää halutessaan, jos hinnat on kohdillaan voisin mielellään hypätä kyytiin keskustan länsiväylän liittymän kohdalla..
Pasi
"Pikalinjan lasketaan säästävän matka-ajassa Kirkkonummen keskustan ja Espoonlahden välillä niin vähän (5-10 min.), että niitä ei suunnitelmassa suositella erityisesti korkeiden kustannusten takia."

Ehkä julkisten 'vaihtoehtojen' käytön vähentäminen tulee edullisemmaksi kaikkien, mukaan lukien HSL:n suunnittelijoiden ja myös muiden ao. palkollisten kannalta...

Miksi me olemmekaan Kirkkonummen kunnan puolesta mukana tässä...??

Aihetta sivuten, mitenkäs meidän paikallisvaltuutetut ja mahdollisesti valtuustopaikkaa tavoittelevat ehdokkaat ovat asian suhteen orientoituneet (onko kantoja asian suhteen tiedossa)?
RR
No eihän tuossa taas ole mitään järkeä! Pikavuorot (Z) täytyy ehdottomasti säilyttää. Mitä järkeä on kierrättää kaikki vuoroja Masalan ja Sundbergin kautta jonne pääsee Junalla. Ruuhka-aikana Z-vuorot Kirkkonummen keskustan ja Espoon välille. Nyt jengiä palautetta "Häslälle" ennen kuin siellä joku insinööri piirtelee hienoja suunnitelmiaan...
Bussimatkustaja
Se metro pitäis saada jatkettua masalaan.
jari p

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx