(5) kommenttia

Kehä III:n loppupää moottoritieksi: Esisuunnitelma on valmis – 73 miljoonaa euroa tarvittaisiin rahaa

Kartta: Likennevirasto (kuvaa voi suurentaa klikkaamalla)

Kehä III:n Kirkkonummen alueella sijaitsevan loppupään rakentamissuunnitelmat on piirretty alustavasti kartoille. Tavoitteena on runsas viisi kilometriä uutta moottoritietä.

Liikennemäärien kasvaessa nykyinen kaksikaistainen tie tulee vuosi vuodelta tukkoisemmaksi. Liikenneturvallisuus on tieosuuden pahin ongelma erityisesti liittymissä.

Liikennevirasto on laatinut esisuunnitelman tieosuuden parantamiseksi Mankin ja 51:n välisellä osuudella.

Lähes koko matkalta uusi 2+2 -kaistainen tie olisi tarkoitus rakentaa nykyisen ajoradan viereen länsi-tai itäpuolelle.

Vain 400 metriä 51:n liittymästä pohjoiseen uusi tie noudattelisin tämän hetkistä tielinjaa.

Hanke on mittava. Liikennevirasto laskee, että koko urakka maksaisi noin 73 miljoonaa euroa.

Siten hanke kannattaisi Liikenneviraston mielestä tehdä osissa. Ensimmäisenä olisi vuorossa uusi Masalan eritasoliittymä ja samalla rinnakkaisteiden rakentaminen liittymästä pohjoiseen.

Näin saataisiin poistettua pieniä vaarallisia liittymiä, jotka tulevat tulevat suoraan päätielle.

Ensimmäisen vaiheen kustannuksiksi lasketaan vajaat 17 miljoonaa euroa.

Myöhemmin olisi vuorossa Majvikin kohdalle suunniteltu iso eritasoliittymä. 

Liikennevirastossa hiljakkoin valmistunut aluevaraussuunnitelma on vasta hankkeen ensivaihe. Lopulliset suunnitelmat syntyvät Kirkkonummen kunnan kaavoituksen edetessä.

Minkäänlaisia määrärahoja ei valtiolla ole vielä hankkeeseen.

> Tästä voi tutustua tarkemmin Kehä III:n suunnitelmiin
 


(5) kommenttia

Kommentit (5)

Itsekin tuota tietä ajan päivittäin. Ruuhkat eivät vielä ole suuri ongelma tuolla osuudella (suoraan ajettaessa), mutta vanhanaikaiset risteykset ovat kyllä vaaralliset nykyisilläkin liikennemäärillä. Lisärakentamiseen myötä liikennemäärät kasvavat jatkuvasti, jolloin tilanne voi lähivuosina muuttua merkittävästi huonompaan suuntaan.
Tietäen kuinka hitaasti tämänlaiset projektit yleensä etenevät ei aikaa ole hukattavaksi.
Anonyymi
En ole tuossa kohdassa Kehä III:sta kertaakaan ruuhkaa kokenut, vaikka sitä ajankin päivittäin. Hirviaidat ja hirvieläimille tehty ylitys/alitus olisi oikeasti tarpeen.
Metsäkauris
Edullisia kilometrejä (rakentaa) nuo ovat metroon verrattuna ja tulevat todelliseen tarpeeseen. Toisin kuin länsimetro.
Bussimatkustaja
Kyllä rahaa riittää maailmalle jaettavaksi,onhan se nähty.Kyllä pitäisi tuollainen raha muutamaan kilometriin mittariin löytyä,heittämällä.Nih!
Terminator
Miksi nykyistä Sundbergintien kehä III ylittävää siltaa korjataan, jos suunnitteilla on selvästi ollut jo vuosia eritasoliittymän rakentaminen? Tämä korjaus aloitettiin syksyllä ja Destian kylttien mukaan valmista tulee 7/2017.
Verotettava

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx