(1) kommentti

K-nummen kunnalla on nyt kummialus – neljän tunnin valmiudessa Upinniemessä

Hylkeen uudella komentosilla kapteeniluutnatti Miika Törrönen (vas.), valtuuston puheenjohtaja Ulf Kjerin, kunnanjohtaja Tarmo Aarnio, laivan päällikkö Aki Pykälistö ja komentaja Juha Kotilainen.

Kun Suomenlahden ”öljyralli” käy ympäri vuoden Porkkalanniemen ohi, turvaa Kirkkonummen kunnan tuore kummialus omalta osaltaan ympäristöä, jos merellä sattuu vahinkoja.

Upinniemeä pitää kotisatamanaan kaksi isoa öljyntorjunta-alusta: ”Hylje” ja ”Louhi”. Kolmas eli ”Halli” on Pansiossa Turussa.

Laivoilla on tavallaan kaksi isäntää. Ne on varattu Suomen Ympäristökeskuksen käyttöön öljyntorjunnassa. Muun ajan Merivoimat käyttää aluksia omiin töihin.

Jo vuonna 1981 valmistunut Hylje on ”elämänsä” kunnossa. Lähes 12 miljoonaa maksanut peruskorjaus valmistui viime kesänä. Lystin maksoi Ympäristökeskus, joka omistaa aluksen. 

Uudistuneen Hylkeen komentosillan alle on ripustettu kotikunnan eli Kirkkonummen vaakuna. 

Valtuuston puheenjohtaja Ulf Kjerin ja kunnanjohtaja Tarmo Aarnio olivat paljastamassa vaakunan tiistaina Upinniemen satamassa.

Yksi alus on aina valmiina

Aluksen päällikkö, kapteeniluutnantti Aki Pykälistö kertoo, että Hylje on normaalioloissa noin sata päivää merellä erilaisissa tehtävissä ja harjoituksissa.

− Maanantaina lähdemme taas merelle harjoituksiin. Tiistaina lasketaan satoja metrejä öljypuomeja ja tarkastetaan, että ne ovat kunnossa, Pykälistö kertoo.

Merivoimat takaa, että yksi kolmesta öljyntorjunta-aluksesta on aina lähtövalmiina neljässä tunnissa. 

Mahdollisissa onnettomuuksissa aika on arvokasta, öljy leviää nopeasti,ja mereltä se on helpompi kerätä kuin rannoilta.

Hylje pystyy ottamaan noin 1 000 tonnia merestä öljyä. Määrä vastaan noin 80 loka-autollista, joissa tyypillisesti on runsaan 10 kuution tankki. 

Venäjältä Itämeren mitassa jättialuksia

Suomen viranomaiset ovat varautuneet, että onnettomuustilanteessa öljyä pystyttäisiin Suomenlahdesta keräämään noin 20 000 tonnia. Kaiken kaikkiaan öljyntorjunta-aluksia on Suomessa vajaat 20.

Suurimmat laivat Venäjältä ovat 100 000 tonnin aluksia, mutta onnettomuusarviossa lähdetään siitä, että vain osa laivan lastista pääsisi mereen.

Hylkeen perusteellisessa remontissa laivan pituutta jatkettiin 10 metriä ja korkeutta tuli miehistötiloihin yhden kerroksen verran lisää. Miehistöä on tavallisesti 18, heistä osa varusmiehiä.

Hyljettä käytetään moninaisiin tehtäviin kuten kaapelitöihin. Alus toimii myös Merivoimien sukeltajien emäaluksena, ja sillä voidaan huoltaa merellä muita Merivoimien aluksia.

(1) kommentti
Kommentit (1)

Kommentit (1)

Suomenlahden ja koko itämeren kannalta olisi parasta, että näin varusteltuja aluksia olisi roimasti enemmän, mutta onhan tämäkin toki jo ihan kohtuullisen hyvä tilanne eli suuri kiitos Ympäristökeskukselle ja merivoimien ammattilaisille.
Rannalta käsin katsoen

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä