(17) kommenttia

Ikiaikainen vesireitti avataan – melomalla mereltä merelle Jorvaksen kautta

Kartta: ELY-keskus
Julkaistu
1.4.2016

 

ELY-keskus on jo ensi kesänä aloittamassa vesireitin avaamisen Espoonlahdelta Jorvaksen ja Tolsan kautta Porkkalaan. Reittiä on soudettu aikanaan vuosisatojen ajan.

Reitti on korkean veden aikaan nykyisinkin suurelta osin melontakelpoinen. Suurimmat esteet ovat moottoritien alittaminen Jorvaksessa ja Porkkalanniementien alitus Tolsassa.

− Kun Kirkkonummi ei saanut Porkkalan kansallispuistoa, ryhdyimme pohtimaan mitä muuta uutta samalla suunnalla voitaisiin saada aikaiseksi Suomen 100-vuotisjuhlien kunniaksi ensi vuonna, sanoo suunnittelija Elias Hommas Uudenmaan ELY-keskuksesta.

− Uusi reittihän avaisi huikeat mahdollisuudet myös Porkkalan kansallispuistolle, jos sellainen perustetaan. Puistoon pääsisi Espoosta läpi Kirkkonummen melomalla, Hommas visio innoissaan.

Uuden melontareitin ideaa ei ole tarvinnut keksiä tyhjästä, sillä ainakin vielä 1800-luvulla Sundsbergistä pääsi soutamalla Jorvaksen ja Tolsan kautta merenlahteen Upinniemen ja Porkkalanniemen väliin.

Reitti on osaksi umpeutunut maannouseman ja teiden rakentamisen takia. Esimerkiksi Sundsbergin kartano aivan nykyisen Kehä III:n varrella oli rakennettu merenlahden rannalle. Kartano tuhoutui parenteesin aikana.

Hommas harmittelee sitä, että melontareitti ei tullut ajankohtaiseksi jo siinä vaiheessa, kun moottoritietä rakennettiin.

− Tuolloin olisi ollut helppo tehdä rummut teiden ali. Nyt se on työläämpää, muttei nykytekniikalla missään nimessä mahdotonta eikä kovin kallistakaan.

Uuteen retkeilyreittiin on luvassa EU-rahaa, jota on varattu matkailun edistämiseen Kirkkonummella.

Kirkkonummen kunnan on tarkoitus ottaa kantaa melontareittiin vielä kevään kuluessa. Kunnalta ei olla pyytämässä tässä vaiheessa rahaa, vain suunnitteluapua.

Myöskään kaavoitus ei ole este.

− Tuollainen reitti ei tarvitse kaavamuuutosta. Sehän kulkee jo olemassa olevia puroja ja jokia pitkin. Ne ovat olleet siellä jo ennen kuin Kirkkonummi on perustettu. Ei siihen mitään kaavaa tarvitse, kaavoitusosaston johtava suunnittelija Ilpo Puro kunnasta kertoo.

Viisykkönen toivottaa oikein hauskaa aprillipäivää!

(17) kommenttia

Kommentit (17)

Sivut

Tää loistava idea esille joka vuosi samaan aikaan! Tykkään!
Hude
Muistaakseni tuo reitti avattiin jo pari vuotta sitten ja ilmeiseti sesonkiaikana melojia on ollut mukavasti liikkeellä:)
Uffe
Rautatien tuloon asti (1903) Jorvaksessa oli maitolaituri. Joka aamu maito vietiin Majvikin josta maito lähti höyrylaivalla Helsinkiin.
Sundet pidettiin auki ruoppaamalla jo 1700-luvulla. 1800-luvun lopulta on olemassa korkeimman oikeuden päätös että Sundet on pidettävä auki, siis ruopattuna. Ruoppauksesta vastasivat maanomistajat / hyötyjät. Jokaisella oli oma rasitepätkä mistä huolehtia.
Sundetin aukipitäminen jäi turhaksi kun maitojuna alkoi kulkea.
Korkeimman oikeuden päätös on vielä voimassa, ymmärtääkseni. Siitä vaan ruoppaamaan.
Ruoppaamaan
Älykäs ja oiva aprillipila joka upposi täysin kartasta johtuen. Ainoa epäily heräsi ELY keskuksen mukanaolosta koska en itse yhdistä sitä uuden kehittämiseen vaan lähinnä sääntelyyn ja estämiseen.
Fiksu ja hyvin tehty pila koska sen voisi ehkä toteuttaakkin oikeasti? Mikä parasta olisi jos aprillipilasta tulisikin aivan totta - olisi ihan valtakunnan tasolla jymyuutinen.
Toivottavasti jokin taho katsoisi asiaa oikeasti lähemmin..
Pete
Ongelmakohdista moottoritien ja Åorkkalantien alituksissa selvitään kun väylän pohja kaivetaan vähän syvemmälle... Näin aitoteillekin tehdään.
Tomppa

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx