(6) kommenttia

Espoo-Salo -oikoradan suunnittelu käynnistyi − Veikkolan läpi kulkeva ratalinja on suunnittelijoille haasteellinen

Veikkolan kohdalla ratalinja kulkee moottoritien pohjoispuolella ja järvien kannaksella aivan tien vieressä.

Espoon ja Salon välinen oikoratahanke on nytkähtänyt uuteen vaiheeseen, kun radan yleissuunnitelman tekeminen alkoi. Työ jatkuu 2,5 vuotta.

Liikennevirasto on allekirjoittanut suunnittelusta sopimukset kolmen suunnittelufirman kanssa. Projekti on jaettu maantieteellisesti kolmeen osaan. Radan linjaus on jo päätetty aiemmin.

Espoo-Lohja -osuuden suunnittelee Sitowise Oy. Yhtiön toimitusjohtajan Seppo Veijovuoren mukaan Espoon ja Lohjan välisen osuuden suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota ratakäytävän ympärillä olevaan monimuotoiseen ympäristöön ja osin tiiviiseen asutukseen.

Veikkolassa ratalinja kulkee moottoritien pohjoispuolella Perälänjärven ja Lamminjärven kapealla kannaksella.

Ratageometrian ohella suunnitellaan muun muassa tunneleita, siltoja, teitä ja katuja sekä selvitetään radan vaikutukset ja rakennuskustannukset.

Rataosalle suunnitellaan myös varaukset tulevaisuuden asemille lähiliikenteen tarpeet huomioiden. Veikkolassa alustava aseman paikka on lähellä Veikkolan liittymää.

Oikoratasuunnitelmat vaikuttivat jo Veikkolan meluaitahankkeeseen. Varsinainen meluaita rakennetaan ensi vuonna vain moottoritien eteläpuolelle, koska samaan aikaan laaditaan ratasuunnitelmia tien pohjoispuolella ja mietitään millaisia melusuojauksia rata tarvitsee. (Viisykkönen 13.4.)

Mahdollinen oikorata Espoosta Saloon vaatii Espoossa kaupunkiradan jatkeen Leppävaarasta Espoon keskukseen.

Lisäraiteista ovat jo kaikki suunnitelmat valmiina, ja hanke odottaa eduskunnalta investointipäätöstä.

Espoo-Salo -oikoradan yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä. Sen jälkeen radalle tarvitaan vielä yksityiskohtainen ratasuunnitelma, minkä jälkeen päätöksiä uudesta radasta voidaan tehdä eli arviolta noin viiden vuoden päästä.

> Näin uusi oikorata kulkisi Kauklahdesta Veikkolan kautta Nummelaan − Espoo-Salo -radan suunnittelijat valittu (Viisykkönen 29.3.)

 

(6) kommenttia

Kommentit (6)

Sivut

Inkoo ja Siuntio ovat samansuuruisia paikkakuntia kun Veikkola. Ei paikallisjuna pysähdy niilläkään. Paikallijunat ovat vaan tiellä kun tunnin juna Turkuun menee ohi.
En usko ennen kuin nään
Ehtiiköhän Veikkolassa pysähtyä ollenkaan?
Koko suuruudenhullun hankkeen päätarkoitushan on nopeuttaa minuuteilla Helsingin ja Turun välistä matkaa.
Paikalliset tarpeet toisarvoisia
Tuleeko asema Veikkolassa mihin paikkan? K-kaupan nurkilta vois olla kätevä hypätä kyytiin...joko Turkkuseen tai sit stadiin:)
Lappböle hornkapell
meluaitaa vastusti puolet ihan kyrsälän omista poliitikoista, että ihan vain näin tiedoksi.
seuraaja
No nyt voi Överbyyhyn antaa rakennuslupia kun se rata ei tullutkaan sinne. Kun kysyttiin rakennuslupa 8 vuotta sitten niin sanottiin että " ehkä " rata siirtyy Överbyyhyn joten lupia ei voi antaa. Nyt voi varmaan aloittaa rakentamista vai voiko?
Olisi jo kiire saada ok-talo tehtyä.

Sivut

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx